شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 313674

لیموترش به عنوان یک میوه محبوب برای بخشیدن طعم در غذاهای زیادی استفاده می شود. با این حال، لیموترش به دلیل طعم شدید و ترش به ندرت تنهایی مصرف می شود.

همه خواص لیمو ترش را بشناسیم

سلامت نیوز:لیموترش به عنوان یک میوه محبوب برای بخشیدن طعم در غذاهای زیادی استفاده می شود. با این حال، لیموترش به دلیل طعم شدید و ترش به ندرت تنهایی مصرف می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛ لیموترش در برخی غذاها سس ها، ماریناد، نوشیدنی ها و دسرها برای طعم بخشی استفاده می شود، همچنین منبع خوبی از ویتامین C به شمار می آیدو یک عدد لیموترش به وزن 58 گرم بیش از 30 میلی گرم ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین می کند. ویتامین C برای سلامتی گزینه ضروری است و کمبود آن می تواند منجر به بروز مشکلاتی پیرامون سلامتی شود.

کاشفان اولیه این میوه مفید در سفرهای طولانی خود لیموترش مصرف می کردند تا به پیشگیری یا درمان اسکوربوت، یک بیماری تهدید کننده زندگی و شایع میان ملوانان کمک کنند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله ارزش غذایی لیموترش و فواید آن برای سلامتی مورد بررسی قرار گرفته است.
 
فواید لیموترش
لیموترش منبع عالی ویتامین C و فلاونوئیدها است که آنتی اکسیدان هستند.آنتی اکسیدان ها به حذف رادیکال های آزاد که می توانند به سلول های بدن آسیب برسانند کمک می کنند. این مواد مغذی به جلوگیری از بیماری ها و تقویت و حفظ سلامتی کمک می کنند. در ادامه به برخی از مزایای مصرف لیموترش اشاره شده است.


کاهش خطر سکته مغزی
بر اساس مطالعه ای در سال 2012، فلاونوئیدهای موجود در مرکبات به کاهش خطر سکته مغزی (ایسکمی مغزی) در زنان کمک می کنند. مطالعه داده های تقریبا 70 هزار زن در طول 14 سال نشان داد کسانی که مرکبات بیشتری می خورند 19 درصد کمتر از زنانی که کمترین میزان مصرف را دارند دچار سکته مغزی ایسکمیک می شوند.

سکته ایسکمیک یا انسدادی متداول ترین نوع سکته مغزی است. این عارضه هنگامی رخ می دهد که لخته خون مانع جریان خون به مغز شود.
یک مطالعه جمعیتی در سال 2019 نیز نشان داد مصرف منظم و طولانی مدت مواد غذایی حاوی فلاونوئید می تواند در محافظت در برابر سرطان و بیماری های قلبی عروقی کمک کند، همچین این مطالعه نشان داد افراد سیگاری یا گروهی که زیاد الکل می نوشند کمتر از منافع این میوه بهره مند می شوند. مصرف پتاسیم به کاهش خطر سکته مغزی کمک کند.
 
فشار خون
یک مطالعه در سال 2014 نشان داد زنان در ژاپن که به طور منظم راه می روند و هر روز لیموترش مصرف می کنند نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دهند فشار خون کمتری دارند.
برای شناسایی نقش لیموترش در این بهبود و کشف اینکه آیا لیموترش می تواند به کاهش فشار خون کمک کند یا خیر از آنجا که پیاده روی روزانه می تواند فشار خون را کاهش دهد تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.
 
پیشگیری از سرطان
لیموترش و آب آن منبع عالی آنتی اکسیدان ویتامین C هستند. آنتی اکسیدان ها در جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد به سلول که منجر به سرطان می شود کمک می کنند. با این حال، دقیقا اینکه چگونه آنتی اکسیدان ها می توانند از بروز سرطان جلوگیری کنند هنوز مشخص نیست.
 
حفظ چهره و پوست سالم و شاداب
ویتامین C نقش مهمی در تشکیل کلاژن، سیستم پشتیبانی پوست ایفا می کند. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، آلودگی، سن و سایر عوامل می توانند باعث آسیب به پوست شوند.
یک مطالعه روی موش ها در سال 2014 نشان داد مصرف ویتامین C به شکل طبیعی یا استفاده موضعی آن از بروز این نوع آسیب جلوگیری می کند.
 
جلوگیری از آسم
براساس یک بررسی مبتلایان به آسم که هنگام سرماخوردگی مقادیر بیشتری ویتامین C و سایر مواد مغذی مصرف می کنند حملات آسم کمتری را تجربه می کنند. نویسندگان شواهدی یافتند ویتامین C در افرادی که بیش از حد حساس به برونش هستند نیز موثر است.
 
افزایش جذب آهن
کمبود آهن علت اصلی کم خونی است. ترکیب غذاهای حاوی ویتامین C زیاد با غذاهای غنی از آهن توانایی بدن در جذب آهن را به حداکثر می رساند. با این حال، مصرف زیاد ویتامین C می تواند مشکلات گوارشی را در افرادی که مکمل های آهن مصرف می کنند ایجاد کند.
به همین دلیل بهتر است آهن را از منابع غذایی مانند جگر گاو، عدس، کشمش، لوبیای خشک، گوشت حیوانات و اسفناج تامین کنید. چکاندن اندکی آب لیموترش تازه روی سالاد بیبی اسفناج می تواند به حداکثر میزان مصرف آهن و ویتامین C کمک کند.
 
تقویت سیستم ایمنی بدن
مواد غذایی سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر میکروب های ایجاد کننده سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کنند. یک بررسی نشان داد اگرچه مکمل های ویتامین C به نظر نمی رسد که باعث کاهش سرماخوردگی در یک جمعیت شود، اما احتمال می رود به کاهش مدت زمان سرماخوردگی کمک کند، همچنین ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن در افراد دارای فعالیت شدید بدنی کمک می کند.
 
چکاندن آب یک عدد لیموترش در یک لیوان آب گرم با یک قاشق غذاخوری عسل یک نوشیدنی تسکین دهنده برای فردی که سرفه یا سرماخوردگی دارد ایجاد می کند.
 
کاهش وزن
در یک مطالعه در سال 2008، جوندگانی که فنل های پوست لیمو را با رژیم غذایی پر چربی به مدت 12 هفته مصرف کردند نسبت به افرادی که لیموترش مصرف نکردند کاهش وزن را شاهد بودند در سال 2016، 84 زن کره ای قبل از دوران یائسگی با شاخص توده بدنی بالا به مدت 7 روز رژیم سم زدایی لیموترش یا رژیم دیگری را دنبال کردند.
 
افراد پیرو رژیم سم زدایی لیموترش در مقاومت نسبت به انسولین، چربی بدن، شاخص توده بدنی، وزن بدن و نسبت اندازه دور کمر به لگن بهبود بیشتری نسبت به رژیم های دیگر داشتند. برای تایید اینکه آیا لیموترش به کاهش وزن کمک می کند یا خیر تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.
 
ویتامین C
ویتامین C یک ماده مغذی ضروری و یک آنتی اکسیدان است.
 
اسکوربوت
اگر فردی به اندازه کافی ویتامین C مصرف نکند دچار کمبود می شود که به اسکوربوت معروف است. این عارضه در ایالات متحده نادر است، اما افرادی که رژیم غذایی متنوعی ندارند را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم طی یک ماه عدم مصرف ویتامین C ظاهر می شود و شامل موارد زیر است:
خستگی
بی حالی (احساس ناخوشی)
التهاب یا خونریزی لثه
لکه های قرمز روی پوست به دلیل پارگی رگ های خونی زیر سطح
درد مفصل
روند کند و آهسته ترمیم زخم
شل شدن دندان ها
افسردگی
بسیاری از این موارد زمانی اتفاق می افتد که بافت های همبند به دلیل کمبود ویتامین C ضعیف می شوند. از آنجا که ویتامین C به بدن در جذب آهن کمک می کند افرادی که از کمبود آهن رنج می برند نیز ممکن است دچار کم خونی شوند.
 
ارزش غذایی لیموترش
یک عدد لیموترش با وزن 58 گرم حاوی:
انرژی: 16.8 کالری (کیلو کالری)
کربوهیدرات: 41/5 گرم که 45/1 گرم آن قند است
کلسیم: 15.1 میلی گرم
آهن: 0.35 میلی گرم
منیزیم: 4.6 میلی گرم
فسفر: 9.3 میلی گرم
پتاسیم: 80 میلی گرم
سلنیوم: 0.2 میکروگرم
ویتامین C: 30.7 میلی گرم
فولات: 6/4 میکروگرم
کولین: 3.0 میلی گرم
ویتامین A: 0.6 میکروگرم
لوتئین + زآگزانتین: 6.4 میکروگرم
مصرف 75 میلی گرم ویتامین C در روز برای زنان 19 سال به بالا و 90 میلی گرم در روز برای مردان توصیه می شود. افراد سیگاری بیش از افراد غیر سیگاری به 35 میلی گرم در روز نیاز دارند، همچنین لیموترش حاوی مقادیر کمی تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، پانتوتنیک اسید، مس و منگنز است.
 
نکات
بر خلاف بسیاری از میوه ها لیموترش پس از چیدن رسیده نمی شود یا کیفیت آن بهبود نمی یابد، بنابراین افراد باید لیموترش را هنگام رسیدن برداشت کرده و در دمای اتاق و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنند.


لیموترش به خوبی با غذاهای شیرین ترکیب می شود. دستورالعمل های مفید زیر از لیموترش استفاده می کنند:
آب لیموترش تازه را روی ماهی، میگو و مرغ بچکانید.
سالادها را به جای استفاده از یک محصول تجاری با آبلیموی تازه و مقدار کمی روغن زیتون ترکیب کنید. سس های آماده اغلب حاوی نمک، شکر و سایر مواد افزودنی اضافی هستند و می توانند حاوی چربی و کالری زیادی باشند.
 
آب لیموترش
برخی از افراد بر این باورند آب لیموترش دارای فواید گسترده ای برای سلامتی از کاهش وزن گرفته تا تسکین افسردگی است. مصرف مقادیر کافی مواد مغذی مختلف موجود در لیمو فواید زیادی برای سلامتی به ارمغان بیاورد.
با این حال، ممکن است مصرف آب لیموترش به جای آب یا سودا مفید باشد زیرا مصرف قند را در فرد کاهش می دهد. علاوه بر این، نوشیدن مقدار زیاد آب لیموترش می تواند از کمبود آب بدن جلوگیری کند.
 
خطرات
مقادیر بالای اسید موجود در لیموترش ممکن است روی افراد زیر تاثیر بگذارد:
زخم دهان: احساس سوزش ایجاد می کند.
بازگشت اسید به مری (GERD): علائمی مانند سوزش معده و نارسایی داخلی را تشدید می کند.
 
در پایان
مواد مغذی موجود در لیموترش فواید زیادی برای سلامتی دارند. با این حال، به دلیل طعم ترش و اسید زیاد موجود در آن دریافت تمام مواد مغذی لازم از لیموترش مشکل است.
با این حال، مصرف آب لیموترش به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع که شامل بسیاری از میوه ها و سبزیجات تازه دیگر است رژیم غذایی فرد را مقوی و سالم می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha