محققان یک دستگاه قابل تورم و فوق العاده نازک ابداع کردند که به درمان شدیدترین اشکال کمردرد و پادرد بدون نیاز به عمل‌های جراحی تهاجمی کمک می‌کند.

درمان کمردرد و پادرد شدید با یک دستگاه فوق العاده نازک

سلامت نیوز:محققان یک دستگاه قابل تورم و فوق العاده نازک ابداع کردند که به درمان شدیدترین اشکال کمردرد و پادرد بدون نیاز به عمل‌های جراحی تهاجمی کمک می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، این دستگاه ترکیبی از فناوری های ساخت رباتیک نرم، الکترونیک فوق العاده نازک و میکروسیال ها و یا قطرات میکروسکوپی مایع است که برای ارائه جریان های الکتریکی کوچک به نخاع و از بین بردن سیگنال های درد طراحی شده است.


به گفته محققان دانشگاه کمبریج در انگلیس، این دستگاه که عرضی حدود یک تار موی انسان دارد، وارد یک سوزن شده و در فضای اپیدورال ستون فقرات نصب می شود.


فضا اپیدورال ستون فقرات در واقع همان ناحیه ای است که برای کنترل درد در جریان زایمان، تزریقات در این محل انجام می شود.   این ایمپلنت با انتشار بارهای الکتریکی کار می‌ کند که به مغز برای توقف درد علامت می‌ دهند.


دامیانو بارون محقق دانشگاه کمبریج درمورد این دستاورد گفت: تحریک نخاع برای کنترل درد مزمن در بدن، موضوع جدیدی نیست اما تاثیر آن به خاطر مشکلات عملی، با مانع روبرو می‌ شود. برای اینکه چنین ابزارهایی به درستی کار کنند، باید تا ۳۲ الکترود داشته باشند.


وی افزود: این کار به یک ایمپلنت نسبتا بزرگ با عرض حدود ۱۲ میلی‌متر نیاز دارد که کاشت آن در بدن، طی یک جراحی پیچیده به همراه بیهوشی صورت می‌ گیرد اما این جراحی، خطراتی مانند آسیب نخاعی را به همراه دارد و برداشتن بخشی از ستون فقرات را شامل می‌ شود که این موارد مواردی مزایای کاشت ایمپلنت را کاهش دهند.


این محقق ادامه داد: ابزار ابداعی محققان دانشگاه کمبریج  کمترین نیاز را به عمل جراحی دارد و کاشت آن با کمک بی‌ حسی موضعی انجام می شود. این ایمپلنت از پلاستیک بسیار نازک و ورقه‌ های طلای خالص ساخته شده که ضخامت آنها کمتر از دو میلی‌ متر است.


بارون یادآور شد: این ایمپلنت آن قدر کوچک است که می‌ تواند در یک سوزن با اندازه متوسط قرار بگیرد. این ایمپلنت برای تزریق به فضای اپیدورال طراحی شده است و با کمک یک باتری و مانند شارژ بی‌ سیم تلفن همراه هوشمند شارژ می‌ شود.


مشروح این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha