سامانه بیمه، نام کاربری و رمز عبور من را قبول نمی‌کند»، «اینترنت ضعیف است و قابل اطمینان نیست»، «وارد کردن نسخه در سامانه‌‌ بیمه وقت‌گیر است»، «سامانه‌های دولتی روی موبایل و تبلت درست کار نمی‌کنند» ؛ این‌‌ جملات، بیانگر برخی از مشکلاتی هستند که پزشکان در هنگام ثبت نسخه الکترونیک با آن‌ها مواجه می‌شوند. با اجباری شدن نسخه الکترونیک، نقاط ضعف سامانه‌های دولتی به یک مساله جدی برای جامعه پزشکی ایران تبدیل شده است و بسیاری به دنبال راه‌های مناسبِ جایگزین می‌گردند.

افزایش کیفیت درمان، با سلامت الکترونیک

سلامت نیوز: سامانه بیمه، نام کاربری و رمز عبور من را قبول نمی‌کند»، «اینترنت ضعیف است و قابل اطمینان نیست»، «وارد کردن نسخه در سامانه‌‌ بیمه وقت‌گیر است»، «سامانه‌های دولتی روی موبایل و تبلت درست کار نمی‌کنند» ؛ این‌‌ جملات، بیانگر برخی از مشکلاتی هستند که پزشکان در هنگام ثبت نسخه الکترونیک با آن‌ها مواجه می‌شوند. با اجباری شدن نسخه الکترونیک، نقاط ضعف سامانه‌های دولتی به یک مساله جدی برای جامعه پزشکی ایران تبدیل شده است و بسیاری به دنبال راه‌های مناسبِ جایگزین می‌گردند.

در همین راستا، دکتر «سعید طاهری»، کارشناس برنامه «سپهر دانش» در رادیو سلامت، پزشکان را به استفاده از سامانه‌های هوشمند و مجهز بخش خصوصی دعوت می‌کند. به گفته دکتر طاهری، بخش خصوصی با تجمیع خدماتِ الکترونیک در یک سامانه ( شامل نوبت‌دهی، پرونده و نسخه الکترونیک)، کار پزشکان را سریع‌تر و راحت‌تر کرده‌ است.

طاهری، داروساز و مدیر عامل سامانه « دکترنکست » در گفت‌وگوی زنده با «رادیو سلامت»، عنوان داشت: پزشکان می‌توانند به صورت رایگان، یا با صرف هزینه بسیار ناچیز، از سامانه‌‌های خصوصی برای ثبت نسخه الکترونیک استفاده کنند. برخی از این سامانه‌ها روی موبایل هم به خوبی کار می‌کنند، به فناوری‌های هوشمند مجهز هستند که کار با آن‌ها را بسیار سریع و راحت می‌کند و چون به بخش خصوصی تعلق دارند، همیشه آماده پاسخگویی به کاربران هستند.

وی، در ادامه به رمزنگاری پیش‌رفته اطلاعات در پرونده‌های الکترونیک سلامت اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی، آزمون‌های امنیتی بسیاری را برای گرفتن مجوز از سر گذارنده است. مثلا، دکترنکست، به عنوان یک سامانه جامع پزشکی، از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، وزارت بهداشت، بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نظام پزشکی مجوز دریافت کرده است. بنابراین، پزشکان می‌توانند با خیالی آسوده از این سامانه‌ها استفاده کنند.

دکتر طاهری، الکترونیکی شدن سلامت در دوران معاصر را ضروری و اجتناب‌ناپذیر توصیف کرد و کم شدنِ خطاهای ناشی از اشتباه خواندن نسخه، کاستن از تداخلات دارویی، یکپارچه شدن اطلاعات بیمار (اعم از معاینات سرپایی و سابقه بستری) و دسترسی آسان‌ پزشک و بیمار به پرونده را به عنوان برخی از مزایای نسخه و پرونده الکترونیک برشمرد.

او با اشاره به این که فهرستِ سامانه‌های دارای مجوز برای ثبت نسخه الکترونیک، در صفحه اول بیمه سلامت موجود است؛ از پزشکان دعوت کرد که سامانه‌‌های مختلف را امتحان کنند و در نهایت سامانه‌ای را برگزینند که علاوه بر نسخه الکترونیک، پرونده الکترونیک پزشکی را هم ارائه می‌‌کند و با نوآوری و راهکارهای خلاقانه، بهره‌وری پزشک در هنگام ویزیت را افزایش می‌دهد. طاهری تاکید کرد: تشکیل پرونده الکترونیک، به بالا بردن دقت و کیفیت تشخیص و درمان کمک می‌کند. به علاوه، ثبت اطلاعات به صورتِ الکترونیک، امکان تحلیل اطلاعات بیماران را برای پزشکان و محققین فراهم می‌کند. بنابراین، استفاده از چنین سامانه‌هایی در خدمت سلامت مردم و در راستای اهداف کادر درمان است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha