یک اپتومتریست درباره مراقبت از چشم کودکان در دوران کرونا با توجه به مجازی شدن آموزش‌ها توضیح داد.

چگونه از آسیب‌های چشمی کودکان در دوران کرونا جلوگیری کنیم؟

سلامت نیوز:یک اپتومتریست درباره مراقبت از چشم کودکان در دوران کرونا با توجه به مجازی شدن آموزش‌ها توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی میرزاجانی دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها یکی از مهم‌ترین عضو‌های بدن که بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد چشم است و فعالیت بیش از حد چشم‌ها هنگام نگاه کردن به صفحات الکترونیکی آسیب‌هایی را برای چشم به همراه دارد.


او افزود: در ابتدا عوارض، با خشکی چشم خود را نشان می‌دهد که سبب فشار آمدن به عضلات و ماهیچه‌های داخلی و خارجی چشم خواهد شد.
این اپتومتریست بیان کرد: خستگی و قرمزی چشم، التهاب، سوزش، احساس وجود یک جسم خارجی در سطح چشم از علائم خشکی چشم است که باید برای درمان اقدام شود، زیرا بی توجهی به این عارضه در طولانی مدت منجر به تغییر وضعیت انکساری چشم یعنی افزایش نمره عینک خواهد شد.


او افزود: برای پیشگیری و درمان خشکی چشم استفاده از اشک مصنوعی که می‌توان آن را بدون نسخه از دارو خانه دریافت کرد، توصیه می‌شود.
میرزاجانی تصریح کرد: نگاه کردن بیش از حد به صفحات الکترونیکی تاثیر مستقیمی بر عملکرد غشای مغز دارد و به همین دلیل سردرد، سرگیجه و حالت تهوع از عوارض نگاه طولانی مدت به صفحات گوشی و تبلت خواهد بود.


او گفت: براساس استاندارد انجمن کودکان آمریکا، کودکان باید حداکثر روزی یک ساعت از گوشی‌های موبایل یا موارد مشابه دیگر استفاده کنند، اما با توجه به آنلاین بودن کلاس‌های درسی به کودکان توصیه می‌شود تا برای پیشگیری از آسیب به چشم‌ها انجام بازی‌های رایانه‌ای را از برنامه روزانه خود حذف کنند.
این متخصص اپتومتریست افزود: بعد از استفاده طولانی مدت از صفحات الکترونیکی برای تقویت ماهیچه‌های داخلی و خارجی چشم باید هرچند دقیقه یک بار به فاصله دور (حداقل ۲ متر) نگاه کرد. همچنین نور صفحاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد باید یک نور متوسط و طبیعی باشد در غیر این‌صورت آسیب‌های زیادی به چشم وارد می‌شود.


او گفت: کودکان برای پیشگیری از احتمال آسیب به چشم بر اثر نگاه کردن طولانی مدت به گوشی‌های تلفن همراه از فاصله ۳۰ الی ۴۰ سانتی متری به صفحات موبایل نگاه کنند، هرگز بصورت خوابیده و مورب به صفحات الکترونیکی نگاه نکنند، زیرا زمانی که فرد در یک موقعیت صحیح از نظر نشستن در مقابل دستگاه قرار نگیرد علاوه بر آسیب به چشم، می‌تواند آثار سوئی بر انحرافات در ستون فقرات، ناحیه مهره‌های گردن و پشت و کمر ایجاد شود و براثر ضعف عضلات نگهدارنده در اطراف مهره‌های گردن و ستون فقرات، آرتروز زود هنگام داشته باشیم.


او افزود: بهترین حالت استفاده از تبلت و کامپیوتر نشستن پشت میز و استفاده از یک زیرپایی است.
میرزاجانی در نهایت یادآوری کرد: متاسفانه به دلیل وجود کرونا برخی والدین از مراجعه برای ویزیت‌های ۶ ماهه بینایی کودکانشان خودداری می‌کنند که عدم توجه به معاینات دوره‌ای می‌تواند آسیب‌هایی برای بینایی به خصوص برای کودکانی که از عینک استفاده میکنند به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha