شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 314035

آب در رود زاینده‌رود جاری و از عصر چهارشنبه(9تیر) به‌مدت 10روز برای جلوگیری از خشک شدن باغ‌های غرب اصفهان باز شده است. حالا کشاورزان منتظر تصمیم‌گیری درباره بازگشایی آب برای شرق هستند تا علاوه بر کشت و کار آنها، اصفهان هم با جاری شدن زاینده‌رود و گذر آب از غرب به شرق شهر، جانی تازه بگیرد.

زندگی موقت زاینده رود

سلامت نیوز:آب در رود زاینده‌رود جاری و از عصر چهارشنبه(9تیر) به‌مدت 10روز برای جلوگیری از خشک شدن باغ‌های غرب اصفهان باز شده است. حالا کشاورزان منتظر تصمیم‌گیری درباره بازگشایی آب برای شرق هستند تا علاوه بر کشت و کار آنها، اصفهان هم با جاری شدن زاینده‌رود و گذر آب از غرب به شرق شهر، جانی تازه بگیرد.


زاینده‌رود در نصف‌جهان جاری نشده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه خروجی سد زاینده‌رود از عصر چهارشنبه افزایش یافته است، می‌گوید: خروجی آب از سد زاینده‌رود براساس مصوبه‌های کارگروه سازگاری با کم‌آبی با حجم محدودی فقط برای جلوگیری از خشکی درختان باغ‌های غرب افزایش یافته است. محمود چیتیان با اشاره به ذخیره ۴۳۶میلیون مترمکعبی آب در مخزن سد زاینده‌رود می‌گوید: با توجه به ذخیره سد زاینده‌رود آب رها شده تا محدوده کانال نکوآباد جریان دارد و زاینده‌رود در شهر اصفهان جریان پیدا نمی‌کند.


آبی‌ فقط برای زنده ماندن درختان

البته عضو هیأت مدیره نظام صنف کشاورزی اصفهان با بیان اینکه قرار است در روزهای آینده آب برای کشاورزان شرق اصفهان هم باز شود که در نتیجه آن زاینده‌رود در شهر جاری خواهد شد به همشهری می‌گوید: 250میلیون مترمکعب آب برای کشاورزان شرق و غرب و همچنین حقابه محیط‌زیستی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی مصوب شده، اما این میزان بسیار کم است و کفاف کشاورزی را نمی‌دهد، درصورتی‌که حقابه کشاورزان 75درصد از کل آب زاینده‌رود است.

حقابه تالاب سالی 176میلیون مترمکعب است درحالی‌که از میزان آب مصوب امسال فقط50میلیون متر مکعب به آن اختصاص می‌یابد که البته بخش زیادی از آن به مرور اختصاص یافته است و با این میزان آب، بیش از 100کیلومتر انتهایی زاینده‌رود خشک می‌ماند و آبی به تالاب نمی‌رسد.هرچند این حقابه هم فقط برای حفظ رودخانه و تالاب است نه احیای آن. حسین محمدرضایی، بار عمده کمبود آب را روی دوش کشاورزان می‌داند و می‌افزاید: ‌قرار بود 25تا30درصد صرفه‌جویی در آب صنعت و آشامیدنی یزد، صنعت اصفهان و برداشت‌های چهارمحال و بختیاری صورت گیرد، اما این صرفه‌جویی‌ها انجام نشد و نتوانستند آن را مدیریت کنند تا حداقل آبی به کشاورزی برسد.


2سال بدون کشت در شرق اصفهان

عضو هیأت مدیره نظام صنف کشاورزی اصفهان با بیان اینکه شرق و غرب این شهرستان روی هم 500هزار کشاورز دارد، می‌گوید: درآمد این کشاورزان وابسته به کشاورزی و از رودخانه زاینده‌رود است، اما با آبی که الان باز می‌شود فقط باید کشت‌های ریشه‌ای مانند درختان و یونجه‌ها را حفظ کرد.

زیرا کشت کامل 90-80روز جریان آب دائم نیاز دارد و در این شرایط کشاورزان کشت تابستان را هم ندارند. محمدرضایی با اشاره به اینکه کشاورزان سال گذشته هم آبی برای کشت غله نداشته‌اند، می‌افزاید: اگر آب به کشت غله اختصاص می‌یافت، الان موعد برداشت محصول بود. با این شرایط کشاورزان کشت تابستان را هم از دست داده‌اند و اگر در ماه‌های پیش‌‌رو آب به کشت غله هم اختصاص نیابد، عملا 2سال است که کشاورزان درآمدی ندارند.‌ اعتباری هم که برای جبران خسارت به کشاورزان داده می‌شود در حد یک یا 2میلیون تومان است که به هیچ کاری نمی‌آید.

مثلا کشاورزان ورزنه باید حدود 100کیلومتر راه بیایند تا به اصفهان برسند و کاری برای خود دست و پا کنند که این رقم حتی پول بنزین‌شان هم نمی‌شود. او با تأکید بر اینکه شرق اصفهان صنعتی ندارد و مسئولان هم برای اشتغال جایگزین کشاورزان کاری انجام نداده‌اند، ادامه می‌دهد: کشاورزان اصفهان همینطور بلاتکلیف و بدون درآمد مانده‌اند و تبعاتی چون حاشیه‌نشینی را در میانشان شاهد هستیم.


تعیین تکلیف آب کشاورزان شرق تا هفته بعد

عضو هیأت مدیره نظام صنف کشاورزی اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تکلیف بازگشایی آب برای کشاورزان شرق اصفهان و جاری شدن رود در شهر طی روزهای آینده مشخص می‌شود، می‌گوید:‌ یک دوگانگی را میان کشاورزان شرق اصفهان در این‌باره شاهد هستیم.  عده‌ای می‌گویند آب باز نشود چون فایده ندارد و یک عده می‌گویند حتی اگر یک لیوان سهم زاینده‌رود است باز شود چون حق ماست.

این دوگانگی موجب شده است تصمیم‌گیری سخت باشد، اما به هرحال تکلیف آن تا هفته بعد که سهم آب غرب تمام شود روشن خواهد شد و آب برای شرق اصفهان باز خواهد شد.  به‌گفته محمدرضایی، آب برای شرق زاینده‌رود احتمالا به‌صورت نوبتی(ونش) نسبت به سهم‌شان از زاینده‌رود برای باغ‌های غرب اصفهان و بعد برای کشاورزی شرق اصفهان باز شود و به همین دلیل، جریان آب دائمی نخواهد بود و هر‌ماه به‌صورت محدود اختصاص خواهد یافت درصورتی که باید زاینده‌رود مانند گذشته دائمی و همیشه جاری و ساری باشد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان هم به همین موضوع اشاره می‌کند‍‌؛ جریان دائمی آب در زاینده‌رود و حقابه‌ای که باید سهم کشاورزان باشد. اسفندیار امینی با اشاره به اینکه وزارت نیرو خلاف قانون توزیع عادلانه آب بخش زیادی از حقابه کشاورزان را بدون موافقت آنها برداشت می‌کند به همشهری می‌گوید: وزارت نیرو مقدار قابل توجهی از آب زاینده‌رود را برای مصرف صنعت، خدمات، شهری، آب آشامیدنی، انتقال به استان‌های چهارمحال و بختیاری و یزد تخصیص داده است درحالی‌که قرار بود اول منابع این مصارف تامین و بعد بهره‌برداری شروع شود.

همین موضوع موجب شده است زاینده‌رود بحرانی شود و تبعات اجتماعی آن را شاهد باشیم. وی با اشاره به فعالیت کمیسیون رسیدگی به امور آب‌های زیرزمینی توضیح می‌دهد: این کمیسیون براساس تبصره 5ماده واحده قانون تعیین‌تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره‌‌برداری از سال85 شکایت‌های مرتبط را با حضور یک قاضی بررسی می‌کند.

ما هم به این کمیسیون شکایتی را تحویل دادیم تا حقابه کشاورزان برگردد و طرح‌های جدید انتقال آب در حوضه زاینده‌رود شروع نشود. این پرونده با رأی موافق قاضی به دیوان عدالت اداری رفت و تأییدیه گرفت. 26بهمن99 حکم این پرونده صادر و 20روز پیش هم نهایی شد، اما وزارت نیرو عملا به این حکم بی‌توجه است.


کشاورزان شرق منتظرند

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به خشکسالی و کاهش بارندگی در بالادست زاینده‌رود می‌گوید: امسال یکی از مشکلات ما این است که در بالادست رودخانه در اصفهان، شهرهای بن و سامان در چهارمحال‌و بختیاری و یزد، پمپاژ آب ادامه دارد و نیاز کامل خود را برداشت می‌کنند.

حدود 320میلیون مترمکعب از حقابه کشاورزان اصفهان بدون اجازه برداشت شده و فقط 250میلیون مترمکعب مانده است که حتی همین حجم آب هم هنوز باز نشده.امینی با تأکید بر اینکه قرار بود کمیته اصناف کشاورزی شرق و غرب و جهادکشاورزی درباره نحوه توزیع آب برنامه‌ریزی داشته باشند، می‌افزاید: قرار شد 25میلیون مترمکعب برای غرب اصفهان باز شود که مقدار خیلی کمی است. ضمن اینکه کشاورزان شرق اصفهان منتظر بودند و حالا دوباره نگران وضع خود شده‌اند.او اظهار امیدواری می‌کند که شرکت آب منطقه‌ای اصفهان هرچه زودتر تکلیف کشاورزان شرق اصفهان را روشن کند.


***  زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰کیلومتر، بزرگ‌ترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد؛ اگر زاینده‌رود برای شرق اصفهان باز نشود،آبی در شهر جاری نمی‌شود و تالاب گاوخونی هم تشنه خواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha