رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی افراد به بهانه گرما در تجمعات و امکان عمومی از ماسک استفاده نمی‌کنند در حالیکه این اتفاق ابتلا به کرونا را در آنها تشدید می‌کند.

گرما نباید بهانه‌ای برای ماسک نزدن شود

سلامت نیوز:رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی افراد به بهانه گرما در تجمعات و امکان عمومی از ماسک استفاده نمی‌کنند در حالیکه این اتفاق ابتلا به کرونا را در آنها تشدید می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،عباس شاهسونی افزود: تحقیقات انجام شده، نشان می دهد که افزایش دما تاثیری در کاهش این بیماری ندارد، در واقع افزایش دما سبب می‌شود تا افراد در و پنجره را باز کنند و تهویه صورت گیرد. آنچه باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ و انتقال ویروس کرونا می شود، رعایت فاصله اجتماعی و تهویه مناسب است. 


وی اظهار داشت: برخی افراد گرما را بهانه‌ای برای استفاده نکردن از ماسک‌ عنوان می‌کنند اما همه افراد در تجمعات و فضاهای بسته باید از ماسک استفاده کنند زیرا ماسک‌ عاملی برای گرمازدگی نیست. در واقع در صورتی که افراد بخاطر گرما از ماسک استفاده نکنند خطر ابتلا به کرونا افزایش می یابد.
با گرما زدگی چه کنیم؟


شاهسونی تاکید کرد: گرمازدگی علاوه بر مخاطرات خاص خود، در شرایط کرونایی بسیار خطرناک‌تر است چون استفاده از ماسک را با دشواری روبه‌رو می‌کند.
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: گرمازدگی عارضه بسیار خطرناکی است که در آن سیستم کنترل حرارت بدن مختل می شود تعریق کاهش می یابد اما دمای بدن افزایش می یابد(بیش از ۴۱ درجه سانتیگراد). 


وی ابزود: اگر فردی در اثر گرمای هوا دچار سردرد، سرگیجه، بی‌اشتهایی، گرفتگی عضلات، افزایش تعداد تنفس و ضربان قلب، تشنگی بیش از حد و افزایش دمای بدن  شد، گرمازده شده است. 


شاهسونی ادامه داد: افرادی که بیشتر در معرض گرما هستند مانند کشاورزان، کارگران راه و ساختمان، مشاغل نظامی و نیز افرادی که فضای بیرون و زیر نورمستقیم خورشید فعالیت شدید می کنند  احتمال گرمازدگی در روزهای گرم تابستان وجود دارد. 
به گفته شاهسونی، همچنین افرادی که در فضای بسته قرار می‌گیرند به ویژه سالمندان یا کودکان خردسال؛  به علت عدم تهویه مناسب و ناتوانی دچار گرمازدگی می شوند.


وی افزود: کاهش فعالیت در زیر نور مستقیم خورشید بویژه در ساعت ۱۲ تا ۱۶ که حداکثر شدت تابش وجود دارد، ضروری است و توصیه می شود حضور در فضاهای بسته و بدون تهویه و جریان مناسب هوا کمتر شود.
شاهسونی افزود: در صورتی که بخاطر گرما دچار علائمی نظیر سرگیجه شدید بجای خلوت و دارای تهویه مناسب بروید و ماسک خود را در بیاورید اما اگر علایم ادامه یافت به پزشک مراجعه کنید. 


رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مایعات به میزان کافی بنوشید و افرادی که در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید فعالیت می کنند (تا حد امکان یک بطری اب همراه داشته باشید) و مهم ترین اقدام برای افرادی که گرمازده می شوند کاهش دمای بدن از طریق پاشیدن آب ولرم بر روی بدن فرد گرما زده است. همچنین فرد را بجای خنک و زیر سایه منتقل کنید و بحالت طاق باز بخوابانید و حداقل چهار لیوان آب بنوشانید و آب روی بدن آن بپاشید در صورتی که فرد دچار گرمازدگی شدید است سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha