:دکتر هومان نارنجی‌ها، درمانگر اعتیاد اولین اولویت دولت جدید در زمینه سومصرف مواد مخدر را برگزاری جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور رییس جمهور دانست.

سه اولویت دولت سیزدهم در حوزه اعتیاد چیست؟

سلامت نیوز:دکتر هومان نارنجی‌ها، درمانگر اعتیاد در گفتگو با پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) اولین اولویت دولت جدید در زمینه سومصرف مواد مخدر را برگزاری جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور رییس جمهور دانست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری اعتیاد (ادنا)،دکتر هومان نارنجی‌ها، درمانگر اعتیاد اولین اولویت دولت جدید در زمینه سومصرف مواد مخدر را برگزاری جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور رییس جمهور دانست. او در توضیح این پیشنهاد گفت: اول اینکه باید برای ستاد مبارزه با مواد مخدر کسی به کار گرفته شود که کارشناس این مسئله باشد. ضمن اینکه خود رییس جمهور در جلسات ستاد مارزه با مواد مخدر حضور پیدا کند.خیلی وقت است که آقای روحانی در جلسات ستاد شرکت نکرده‌اند و جلسات به صورت جدی برگزار نمی‌شود. به خاطر این در ساختار ستاد مبارزه با مواد مخدر رییس جمهور به عنوان رییس ستاد انتخاب شده است که به این مسئله توجه بیشتری شود اما الان رییس جمهور در طول سال های گذشته وقت زیادی برای این نگذاشته است.»


نارنجی‌ها  پیشنهاد دوم را اولویت دادن به مسئله پیشگیری دانست و  اینطور گفت: «دوم این که پیشگیری باید به عنوان اولویت تلفی شود.  سال‌هاست هر کسی که به مسئولیتی در این حوزه می‌رسد، می‌گوید که پیشگیری بهتر از درمان است اما برای آن عملا کاری نمی‌کند. این مسئله آنقدر اهمیت دارد که رهبری هم بر آن تاکید کرده است.»


وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه صرف اولویت دادن به پیشگیری کافی نیست و باید برای آن مدلسازی هم بشود در پیشنهاد سوم خود افزود : «تمامی حوزه‌های پیشگیری باید ارتقا یابد. ما امروز کلینیک درمانی داریم اما این کلینیک‌ها آنقدر موثر نیستند. کلینیک‌ها امروز فقط به جایی برای دادن دارو تبدیل شد‌ه‌اند و کاری به اینکه بیمار پاک بماند و به سمت درمان کامل سوق یابد ندارند. مثل این است که ما از اینکه پاهای بیماران دیابتی قطع یا چشمانشان نابینا شوند جلوگیری کنیم اما کاری به درمان دیاببت آنها نداشته باشیم.این درمانگاه ها کاری به اینکه زندگی کار و خانواده بیمار و رفتارهای او چه می‌شود ندارند. شاخصی برای ارزیابی مراکز وجود ندارد. بنابراین یک تغییراتی باید در شاخص ها بدهیم و برای این کار به یک مدلسازی در حوزه پیشگیری نیاز داریم. پیشگیری ما به آموزش های پراکنده ای تبدیل شده که نمی‌دانیم اثربخشی آن چقدر است. مدل پیشگیری باید بومی باشد و نمی شود از کشورهای دیگر تقلید کرد. بلکه باید بسته‌های موثر استاندارد برای پیشگیری تعریف شود. »


این پژوهشگر در ادامه با تقسیم بندی کلینیک‌های درمان سومصرف مواد مخدر درباره پیشنهاد سوم خود اینطور توضیح داد: «امروز کلینیک‌های ما سه دسته هستند. یک گروه دلسوزانه هم بیمار را درمان می کنند و هم به او مشاوره می‌دهند. یک گروه فقط دارو فروشی می‌کنند و گروه سوم هم کلینیک‌هایی هستند که دارو را از چرخه قانونی خارج می‌کنند. مدیران فقط می گویند 7 هزار کلینیک دارند اما کاری به نتیجه نهایی  این تعداد مرکز درمان ندارند. اگر همه این کلینیک ها درست کار می‌کردند شاهد نتیجه بهتری در درمان بهبودیافت‌ها بودیم.


درنتیجه پیشنهاد سومم این است که مدل‌های پیشگیری استانداردسازی شود و ارتقا یابد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha