رییس انجمن مغز و اعصاب ایران هشدار داد: سالانه ۱۸۰ هزار نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند و در بسیاری از مبتلایان به کرونا به علت التهاب عروقی و لخته شدن خون سکته مغزی بیشتر دیده می‌شود.

سالانه ۱۸۰ هزار نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند

سلامت نیوز: رییس انجمن مغز و اعصاب ایران هشدار داد: سالانه ۱۸۰ هزار نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند و در بسیاری از مبتلایان به کرونا به علت التهاب عروقی و لخته شدن خون سکته مغزی بیشتر دیده می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر حسین پاکدامن در نشست خبری افزود: سکته مغزی از شایعترین بیماری های مغز و اعصاب است و در مبتلایان به کرونا این بیماری زیاد دیده شده و بسیاری از بیماران از عوارض سکته مغزی رنج می برند.


وی تصریح کرد: زمان طلایی در ساعات اولیه سکته مغزی برای درمان مهم بوده و باید در چند ساعت اولیه پس از ابتلا به این بیماری اقدامات درمانی سریع انجام شود تا فرد دچار ناتوانی روحی و جسمی نشود.


استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به دیگر بیماری های مغز و اعصاب گفت: آلزایمر یکی دیگر از این بیماری ها است و با توجه به افزایش امید به زندگی در کشور و پیر شدن جمعیت در آینده ای نزدیک با افراد زیادی که به آلزایمر مبتلا هستند مواجه خواهیم شد که زنگ هشداری برای ما است.


وی افزود: اکنون ۷۵۰ هزار بیمار آلزایمری در کشور وجود دارد و بر اساس آمارهای جهانی یک سوم افراد با سن بالای ۸۰ سال به این بیماری مبتلا می شوند و لازم است سیاست گذاری های اساسی با پیر شدن جمعیت و جلوگیری از بروز مشکلات و افزایش هزینه درمان بیماران مبتلا به آلزایمر در کشور انجام شود.
پاکدامن اظهار داشت: سردرد نیز از دیگر بیماری های شایع مغز و اعصاب در کشور نسبت به کشورهای غربی است و ۱۶ تا ۱۸ درصد مردم از میگرن رنج می برند.


وی تاکید کرد: اکنون ۸۵۰ هزار بیمار مبتلا به ام اس نیز داریم و جزو کشورهای با شیوع بالا در این زمینه هستیم و لازم است این بیماری ها مورد توجه مسوولان و مردم قرار گیرد.


پاکدامن با بیان اینکه در دهه ۹۰ پیشرفت های زیادی برای درمان بیماری های یاد شده در کشور انجام شده افزود: داروهای زیاد و موثری برای درمان صرع، ام اس، سکته مغزی و غیره کشف و تولید شده است،  داروهای نسل دوم نیز تولید شدند اما باید اقدامات پیشگیرانه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی تشریح کرد: تئوری هایی که در مورد ویروس کرونا وجود دارد مبنای تجربی و کوتاه مدت بوده و در آینده ممکن است این ویروس عوارض زیادی بر روح و جسم ما بگذارد.


رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران افزود : کرونا علاوه بر ریه تمام سیستم عصبی و مغزی حس های بویایی ، شنوایی، نخاع ، عروق ، اعصاب محیطی را درگیر کرده و افراد مبتلا به این بیماری که با عوارض متفاوت درگیر کرونا می شوند تا مدت های زیادی دچار ناتوانی های متفاوت خواهند شد.
پاکدامن گفت: یک سوم افرادی که از کرونا نجات می یابند دچار اختلالات جسمی و روحی می شوند و حتی برخی از مبتلایان به این بیماری ممکن است فشار خون بالا، مشکلات قلبی و قند بگیرند.


وی تصریح کرد:ویروس کرونا به هیچ سیستمی از بدن رحم نمی کند و درمان قطعی برای آن وجود ندارد و داروهای موجود فقط سیر بیماری را کم می کند.
دکتر احسان شریفی پور نورولوژیست نیز در این نشست گفت:آنچه بیش از کرونا باید مورد توجه قرار گیرد بیماری های مغز و اعصاب است و باید پایه و اساس بهداشت عمومی جامعه و تصمیم گیران سلامت باشد.


وی افزود: آلزایمر از بیماری های نام مغز و اعصاب بوده که با بالا رفتن سن رو به افزایش است و مراقبت های بهداشتی قبل و بعد از ابتلا به این بیماری مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.


شریفی پور اظهار داشت:سکته مغزی نیز همین طور است و باید بیشتر در مورد پیشگیری از آنها اقدامات اساسی انجام داد.
این نورولوژیست تاکید کرد: اختلالات خود ایمنی در چند سال اخیر به ویژه میان جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال بسیار شایع شده است و در واقع زنان ۲ برابر مردان دچار این بیماری می شوند.


به گفته وی، مصرف سیگار و کمبود ویتامین دی در بروز اختلالات خود ایمنی تاثیر زیادی دارد.
بیست و هشتمین همایش بین المللی نورولوژی ۱۲ الی ۱۵ مرداد بصورت مجازی در هتل المپیک برگزار می شود ، حدود ۲۰۰ مقاله داخلی و خارجی در این همایش با حضور ۳۰۰ سخنران که از کشوری استرالیا، المان، کانادا و سایر کشورها حضور دارند ارائه خواهد شد.


بیماریهای مغز و اعصاب، قلبی و عروقی روان پزشکی، طب اورژانس و غیره از محورهای مورد بحث توسط پزشکان در همایش بین المللی نورولوژی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha