عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به تعدد روش های لاغری و تنوع برنامه های غذایی به منظور کاهش وزن، راهکارهایی برای جلوگیری از فشار گرسنگی ارائه داد.

چگونه فشار گرسنگی در رژیم لاغری را کنترل کنیم

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به تعدد روش های لاغری و تنوع برنامه های غذایی به منظور کاهش وزن، راهکارهایی برای جلوگیری از فشار گرسنگی ارائه داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، گلبن سهراب، با اشاره به وجود روش‌های متفاوت کاهش وزن، گفت: برخی افراد روش‌های مختلفی را برای دستیابی به وزن ایده آل در پیش می‌گیرند که در بسیار از مواقع نتیجه دلخواه حاصل نمی‌شود، چراکه رژیم‌های غذایی متنوعی را انتخاب، پیروی از آن را شروع و بعد از مدت کوتاهی آن را رها می‌کنند و همین موضوع موجب کاهش اعتماد به نفس در افراد می‌شود.


این متخصص تغذیه افزود: یکی از مهم‌ترین عللی که باعث می‌شود برنامه غذایی رها شود، فشار گرسنگی است.
سهراب ادامه داد: برای رفع این مشکل باید پروتئین، درصد قابل توجهی از وعده‌های غذایی را تشکیل دهد که البته این نوع غذاها فقط به تخم مرغ و گوشت قرمز محدود نمی‌شود، انواع پروتئین‌های گیاهی و حیوانی می‌تواند ما را در این مسیر یاری کند.


این متخصص تغذیه با بیان اینکه حبوبات نیز درصد قابل توجهی پروتئین دارد، افزود: فیبر بالای موجود در حبوبات نیز منجر به بروز حس سیری طولانی مدت خواهد شد. همچنین از دیگر مواد غذایی حاوی فیبر می‌توان به انواع غلات سبوس دار، میوه‌ها و سبزی‌ها اشاره کرد.


وی در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت هیدراته نگه داشتن بدن، اظهار کرد: مایعات بدون کالری در طول برنامه کاهش وزن، احساس سیری را کاهش می‌دهد. در همین راستا پیشنهاد می‌شود همواره یک بطری حاوی آب و مقداری دانه چیا یا تخم شربتی به همراه داشته باشید، این محلول علاوه بر داشتن فیبر بالا، مایعات فراوانی را وارد بدن می‌کند و در نتیجه حس سیری تا حد زیادی کنترل می‌شود.


سهراب تصریح کرد: به هیچ وجه به آب، شکر یا مواد شیرین کننده دیگر اضافه نکنید، البته اضافه کردن مقداری آب لیموترش یا عرقیات گیاهی مثل بیدمشک و بهارنارنج موجب بهتر شدن طعم آن می‌شود.


این متخصص تغذیه در خصوص عادت ریزه خواری در برخی افراد، اظهار کرد: حس ریزه خواری در طول روز را با دمنوش های گیاهی که حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است، کنترل کنید و از مصرف تنقلات پرکالری بپرهیزید. دمنوش ها را می‌توانید به همراه کمی توت خشک یا کشمش و سایر شیرین کننده‌های طبیعی بنوشید.


وی در پایان با اشاره به اینکه مواد غذایی جامد در مقایسه با مایعات شیرین با کالری یکسان، حس سیری بیشتری به فرد می‌دهد، بیان کرد: به عنوان مثال مصرف یک عدد سیب یا یک برش نان، حس گرسنگی را بسیار بیشتر از نوشیدن یک لیوان شربت کنترل می‌کند. بنابراین با رعایت این نکات می‌توانید راحت تر به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha