لیزر موهای زائد بیش از 50 سال پیش، با فناوری روبی به حوزه زیبایی و درمان معرفی شد. از آن زمان تا به امروز، تغییرات زیادی در لیزرهای موهای زائد ایجاد شده است. برخی از این تغییرات در فناوری تولید پرتوهای لیزر بوده است و برخی دیگر به کاهش عوارض لیزر کمک کرده است.

جدید ترین فناوری های لیزر موهای زائد

سلامت نیوز: لیزر موهای زائد بیش از 50 سال پیش، با فناوری روبی به حوزه زیبایی و درمان معرفی شد. از آن زمان تا به امروز، تغییرات زیادی در لیزرهای موهای زائد ایجاد شده است. برخی از این تغییرات در فناوری تولید پرتوهای لیزر بوده است و برخی دیگر به کاهش عوارض لیزر کمک کرده است.

برای اینکه با جدیدترین فناوری‌های لیزر و دستگاه‌های لیزر موهای زائد آشنا شوید، نخست باید بدانید یک دستگاه لیزر چگونه کار می کند. سپس بررسی خواهیم کرد که کدام بخش از لیزر در حال حاضر در پیشرفته‌ترین حالت خود قرار دارد.

پیش از هر چیز باید بدانید که فناوری ساخت لیزر با کمپانی سازنده آن متفاوت است. یعنی وقتی شما برای مثال نام دستگاه لیزر کندلا الکس را می‌شنوید، به این معنی است که این دستگاه لیزر، ساخت شرکت کندلا است و از فناوری الکساندرایت برای تولید پرتوهای لیزر بهره می‌برد.

به طور کلی یک دستگاه لیزر موهای زائد، از چند فناوری مختلف بهره می‌برد:

  • تولید پرتوهای لیزر و توان خروجی اپتیکی: مانند امواج الکساندرایت، دایود یا ان دی یاگ
  • فناوری تولید پالس لیزر: توانایی کنترل دقیق بازه زمانی تابش هر پالس لیزر برای افزایش سرعت شات زدن، کاهش درد و افزایش کارایی لیزر
  • فناوری نرم‌افزاری: امکان کنترل و تنظیم دقیق مشخصات نوری مختلف شات‌های لیزر
  • سیستم کولینگ یا خنک کننده: کاهش دمای پوست و جلوگیری از سوختگی و درد

حال ببینیم هر کدام از این موارد در حال حاضر از چه فناوری‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند.

همه چیز درباره جدیدترین فناوری‌های لیزر موهای زائد

هدف از انجام لیزر مو، از بین بردن تمام موهای زائد در کمترین زمان، لیزر موهای زائد بدون درد و عوارض و در تعداد جلسات بسیار کمتر و در نهایت با ماندگاری بالا است. پس هر کدام از فناوری‌های به کار رفته در یک دستگاه لیزر تلاش می‌کنند تا یکی از این ویژگی‌ها را ایجاد کنند.

در این میان باید دقت داشته باشید که یک سری محدودیت نیز در انجام لیزر موهای زائد وجود دارد. به این معنی که فناوری لیزر به طور معمول واقعا نمی‌تواند 100% موهای زائد را برای همیشه از بین ببرد، بدون اینکه واقعا هیچ دردی نداشته باشد. اما هر دستگاهی در یک زمینه خود را تقویت کرده است.

برای مثال یک سری دستگاه‌ها می‌توانند بیش از 95% موهای زائد را از بین ببرند اما ممکن است درد و سوختگی خفیف داشته باشند. دستگاه دیگری کاملا بدون درد است اما نمی‌تواند بیش از 80% موها را از بین ببرد. برخی دستگاه‌ها نیز تمام موهای زائد را بدون درد از بین می‌برند اما تعداد جلسات بسیار زیادی نیاز دارند.

پیشرفته‌ترین فناوری تولید پرتوهای لیزر

پرتوهای لیزر در واقع باریکه‌ای از نور و یا امواج فروسرخ با طول موج ثابت هستند که به صورت متمرکز،هم‌راستا و همدوس تولید می‌شوند تا بیشترین انرژی را در طول موج مشخصی منتقل کنند.در حالی که پرتوهای نور، معمولا یک بازه از طول موج‌های مختلف را شامل می‌شوند و خاصیت هم‌راستا و موازی بودن را ندارند. به همین دلیل انرژی زیادی را به یک نقطه وارد نمی‌کنند.

درگذشته دستگاه‌ها تنها قادر بودند یک پالس لیزر تولید کنند. برای همین هر دستگاهی فقط برای بعضی از تایپ‌های پوستی مناسب بود و در باقی افراد، یا ایجاد سوختگی و درد می‌کرد و یا نتیجه خوبی نداشت.

در حال حاضر 3 فناوری تولید نور لیزر پرکاربرد وجود دارد:

الکساندرایت: این فناوری با کمک بلور جواهری به نام الکساندرایت، می‌تواند پرتوهای لیزر را در طول موج 755 نانومتر تولید کند. این پرتوها در پوست‌های روشن با موهای تیره، بالاترین کیفیت و بهترین نتایج لیزر موهای زائد را ایجاد می‌کنند.به همین دلیل تا این اندازه لیزرهای الکس محبوب هستند. در این لیزر، امواج الکس با تابش یک منبع نوری به بلور جواهر، یک خروجی نوری با طول موج ثابت ایجاد می‌کند. این باریکه نور با کمک فیبر نوری به سری دستگاه می‌رسد.  

لیزر موهای زائد به وسیله دستگاه الکساندرایت

اما باید بدانید که این لیزرها برای پوست‌های تیره‌تر وسبزه با تایپ 3 و 4 یا 5 اصلا مناسب نیستند. در واقع لیزر الکساندرایت در کشور ما کمتر کاربرد حداکثری دارد چون تایپ پوست ایرانی‌ها بیشتر از نوع 3 و 4 است. در این مورد، لیزر الکس اگر به فناوری‌های جدید تولید پالس و کولینگ قوی مجهز نباشد، موجب سوختگی و درد خواهد شد.

دایود: این لیزر بسیار ارزان‌تر از الکس است و می‌تواند با سرعت بالا، پرتوهای لیزر با طول موج 810 نانومتر را ایجاد کند. فناوری تولید نور لیزر در این روش با کمک دایود (دیود) الکتریکی انجام می‌شود و در سری یا هندپیس دستگاه وجود دارد. لیزر دایود معمولا اسپات یا نقطه نوری با سایز بزرگتری دارد و می‌تواند به صورت پیوسته، نور لیزر را تولید کند.

دایود برای پوست‌های تیره‌تر با تایپ 3 و 4 بسیار مناسب است و درد و سوختگی بسیار کمتری در پوست بدن ایجاد می‌کند.

ان دی یاگ: این فناوری کاملا مشابه الکس است و با تابش نور به منبع بلور یک کانی، طول موج 1064 نانومتر را ایجاد می‌کند. این طول موج بلندتر به معنی بیشترین میزان نفوذ در پوست، رسیدن به ریشه‌های بسیار عمیق مو و کمترین میزان درد و سوختگی در پوست است. اما باید بدانید که اثرگذاری این لیزر روی موها، بسیار کمتر از لیزر الکس است.

نقش فناوری: حال با این توضیحات، فناوری‌های پیشرفته لیزر موهای زائد این امکان را ایجاد کرده است تا دستگاه‌ها بتوانند دو یا 3 طول موج الکس، دایود و یاگ را همزمان ایجاد کنند. به بیان بهتر وقتی یک دستگاه پیشرفته می‌تواند همزمان هم الکس تولید کند و هم دایود، در عمل برای تمام تایپ‌‌های پوستی 1 تا 4 کاملا مناسب خواهد بود.

فناوری پیشرفته تولید پالس لیزر

هر بار که شات لیزر روی پوست شما زده می‌شود، در یک بازه زمانی کوتاه (مثلا 300 میلی ثانیه) پرتوهای لیزر تولید و روی پوست شما تابیده خواهد شد. در این بازه زمانی به نسبت بلند، هم موهای شما می‌سوزد و هم به ریشه آن آسیب خواهد رسید. اما مشکل اینجا است که پوست ما هم مانند موها، رنگدانه‌هایی دارد که انرژی لیزر را جذب می‌کند و می‌سوزد.

این مشکل موجب می‌شود تا توان خروجی نوری دستگاه لیزر را نیز نتوان خیلی بالا برد. چون هرچند با بالا بردن توان خروجی، موهای بدن بهتر می‌سوزند و ریشه آنها بهتر مورد هدف قرار می‌گیرد اما سوختگی، درد و عوارض لیزر نیز بیشتر خواهد شد.

نقش فناوری: پیشرفته‌ترین دستگاه‌های لیزر می‌توانند از جدیدترین فناوری لیزر موهای زائد استفاده کنند. برای مثال فناوری اسمارت پالس این امکان را ایجاد می‌کند که بازه زمانی هر پالس لیزر را از 300 میلی ثانیه به 3 یا 1 میلی ثانیه کاهش داد. در عوض، انرژی خروجی نور لیزر را چند برابر کرد. در نتیجه می‌توان به بهترین شکل موهای زائد را از بین برد، بدون اینکه پوست بدن فرصت سوختگی یا احساس درد را داشته باشد!

پیشرفت در فناوری نرم‌افزاری و کنترل دستگاه لیزر

در گذشته، دستگاه‌های لیزر توان نرم‌افزاری بالایی نداشتند. در واقع رابط کاربری ضعیف و عدم توانایی کنترل روی تمام مشخصات نوری دستگاه موجب می‌شد تا اپراتورها نتوانند بهترین تنظیمات لیزر را برای هر شخص و هر تایپ پوستی یا رنگ مو، ایجاد کنند.

بسته به اینکه پوست شما از چه تایپی است، رنگ و ضخامت موهای شما چقدر است، تعداد جلسات لیزری که انجام دادید چقدر است و مواردی از این دست، می‌توان تنظیمات لیزر را تغییر داد. مثلا توان خروجی و انرژی لیزر را افزایش یا کاهش داد، طول بازه زمانی هر پالس را تغییر داد، سرعت شات زدن را کم و زیاد کرد و یا حتی طول موج تولید شده را از الکس به دایود و یاگ، برد.

نقش فناوری: در جدیدترین فناوری لیزر موهای زائد، دستگاه‌ها نه تنها نمایشگرهای لمسی با رابط کاربری بسیار ساده و مناسب دارند؛ حتی به فناوری‌های هوشمند تشخیص رنگ پوست و تنظیمات خودکار نیز مجهز شده‌اند. نتیجه این پیشرفت، کاهش درد و عوارض در کنار بهبود نتایج لیزر است. همچنین در این دستگاه‌ها، اپراتورهای لیزر امکان این را دارند که به سرعت و به سادگی، بهترین تنظیمات را برای پوست و موی شما انتخاب کنند.

لیزر موهای زائد بدن یک مرد

سیستم کولینگ یا خنک کننده لیزر

جالب است بدانید یکی از مهمترین فناوری‌های لیزر موهای زائد که موجب از بین رفتن درد و عوارض می‌شود، هیچ ارتباطی به خود پرتوهای لیزر ندارد.در واقع این سیستم خنک کننده یا کولینگ است است که دمای سطح پوست را پایین می‌آورد و جلوی سوختگی و درد را می‌گیرد. دو سیستم خنک کننده پیشرفته‌ای که در حال حاضر در جدیدترین فناوری‌های لیزر مو استفاده می‌شود؛ عبارت است از:

کولینگ تماسی با فناوری آیس: این فناوری که در دستگاه‌های دایود کاربرد دارد، به شکلی دمای اپی درم یا لایه سطح پوست را پایین می‌آورد که دمای درم یا لایه میانی پوست، کاهش زیادی نداشته باشد. در نتیجه مناطقی که ریشه مو در آن قرار دارد به دمای بالای 55 درجه، خواهد رسید؛ در حالی که دمای اپی درم زیر 30 درجه سانتیگراد خواهد ماند.

دستگاه قدرتمند هوای فشرده: یکی از بهترین انواع کولینگ، دستگاه‌های قدرتمند تولید هوای فشرده با دمای بسیار پایین است. در این دستگاه‌ها نیازی به تماس هندپیس با پوست نیست؛ بلکه هوای بسیار سرد با فشار و حجم بالا، روی پوست پرتاب می‌شود. نتیجه این فناوری، کاهش شدید دمای پوست و کاملا بدون درد یا سوختگی شدن لیزر موهای زائد است.

https://drnajafbeigiclinic.com/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha