رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن مشترک ایران و کوبا می‌تواند همزمان با جهش‌های مختلف مبارزه کند و قابلیت تزریق به افراد زیر ۱۸ سال را دارد.

واکسن مشترک ایران و کوبا با قابلیت تزریق به افراد زیر ۱۸ سال

سلامت نیوز: رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن مشترک ایران و کوبا می‌تواند همزمان با جهش‌های مختلف مبارزه کند و قابلیت تزریق به افراد زیر ۱۸ سال را دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر علیرضا بیگلری در حاشیه نشست پروفسور ویسنته ورث، رییس موسسه فینلای کوبابا وزیر بهداشت و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با موضوع واکسن تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن مشترک ایران و کوبا می‌تواند همزمان با جهش‌های مختلف مبارزه کند و قابلیت تزریق به افراد زیر ۱۸ سال دارد.

وی افزود: در حال پایان کار آزمایی‌ها در هر دو کشور هستیم که نتایج بسیار خوبی داشته بطوری که در مقابله با جهش‌های ویروس بخوبی مقابله کرده است.

وی ادامه داد: نتایج کار آزمایی‌ها نشان می‌دهد ۹۱ و ۲ دهم درصد در مقابل جهش‌های مختلف که در کوبا عمدتا جهش‌های آفریقای جنوبی و کالیفرنیایی که بدترین نوع ویروس هستند موفق بوده است.

وی افزود:کسانی که از این واکسن استفاده کردند صد در صد از مرگ و میر و بیماری شدید محافظت شدند.
آقای دکتر بیگلری افزود: علاوه بر اینکه این واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال قابل استعمال است می‌تواند یادآور این واکسن سیستم ایمنی کسانی که قبلا کرونا گرفته اند را فعال کند ضمن اینکه این واکسن می‌تواند یادآور واکسن‌های دیگر هم باشد.

رییس انسیتوپاستور ایران در ادامه درباره ویژگی‌های واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: با توجه به قابلیت‌های این واکسن درخواست‌های جهانی از این واکسن روز به روز بیشتر می‌شود، زیرا تنها واکسن دنیاست که می‌تواند با چند جهش بطور همزمان مبارزه کند.

یکی از نکات مهم واکسن مشترک ایران و کوبا این است که کارآزمایی بالینی آن برای افراد زیر ۱۸ سال انجام شده و برای کودکان براحتی می‌توان از این واکسن استفاده کرد.

وی گفت: نکته مهم این است که اصرار بر این بود که مطالعات کارآزمایی این واکسن مشترک درست انجام شود به صورتی که در کوبا روی ۴۴ هزار نفر و در ایران روی ۲۴ هزار نفر این کارآزمایی انجام شد و نتایج در کوبا جمع بندی شده و آماده است و تیم کوبایی که در ایران حضور دارد روند انجام کارآزمایی بالینی روی ۲۴ هزار نفر را خوب ارزیابی کرده و اعلام کردند که این کارآزمایی به خوبی پیش رفته است و کمک می‌کند که هر دو کشور بتوانند با امید خیلی زیاد تأییدیه سازمان بهداشت جهانی را بگیرند.

وی با اشاره به اینکه هدف ما تولید واکسن با کیفیت بوده است و پیشرفت خوبی نیز داشته ایم گفت: نتایج کارآزمایی بالینی در ایران در اواخر مرداد نتایج اولیه را اعلام خواهد کرد این مطالعه در ۸ شهر و ۷ استان انجام شده و آخر این ماه نتایج ارزیابی آن مشخص می‌شود که کمک می‌کند تا مستندات کافی برای تأیید سازمان بهداشت جهانی را اخذ کنیم.

آقای دکتر بیگلری تأکید کرد: یکی از نکات مهم کارآزمایی بالینی برای افراد زیر ۱۸ سال انجام شده و برای کودکان نیز براحتی می‌توان از این واکسن استفاده کرد با توجه به این که این مطالعات که در کوبا و ایران انجام شده نشان داده است که برخی واکسن‌هایی که در افراد بالای ۶۵ سال ایمنی بخشی خوبی ندارند، اما این واکسن توانسته در افراد بالای ۶۵ سال ایمنی بخشی بالایی نشان دهد.

وی درباره واکسیناسیون عمومی با این واکسن گفت: در هفته‌های قبل ۱۳۰ هزار دُز واکسن تولیدی ایران و کوبا به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تحویل داده شد و در چندین استان نیز توزیع شده است.

وی با اشاره به راه اندازی خط صنعتی تولید این واکسن در هر دو کشور گفت: در شهریور نصب تجهیزات خط صنعتی انستیتو پاستور برای این واکسن مشترک به اتمام می‌رسد و ظرفیت اسمی خط یک آن که حدود ۳ میلیون دُز است از اوایل پاییز آغاز خواهد شد.

دکتر بیگلری در ادامه به نتیجه بخشی همفکری‌های عینی مستند دانشمندان ایران و کوبا در جلسات منظم هفتگی اشاره کرد و گفت: در این جلسات با بررسی نحوه تولید و مصرف واکسن برای جهش‌های آینده بررسی و آماده می‌شویم که به صورت بهینه بتوانیم با جهش‌های بعدی ویروس مقابله کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha