سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 315313

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد شدت بیماری کرونا در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری قابل پیش بینی است که می تواند به مداخلات پزشکی و درمان بهتر کووید-۱۹ کمک کند.

شدت بیماری کرونا قابل پیش بینی است

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد شدت بیماری کرونا در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری قابل پیش بینی است که می تواند به مداخلات پزشکی و درمان بهتر کووید-۱۹ کمک کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان «موسسه راگون»، «موسسه فناوری ماساچوست» و  مرکز پزشکی «دانشگاه می‌.سی‌.سی‌.پی» در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند که آیا امکان پیش‌بینی احتمال شدت گرفتن بیماری پیش از زمان انتظار وجود دارد یا خیر.


به گزارش پایگاه اینترنتی یورک الرت،محققان برای بررسی واکنش زودهنگام به عفونت، نمونه‌های جمع‌آوری شده از سواب بینی ۵۸ نفر را بررسی کردند. ۳۵ مورد از نمونه‌ها متعلق به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بود که به نوع خفیف تا شدید بیماری دچار بودند. ۱۷ نمونه متعلق به افراد سالم و ۶ نمونه هم متعلق به افرادی بود که به سایر بیماری‌ های دستگاه تنفسی مبتلا بودند.


محققان سلول‌های هر فرد را به طور جداگانه توالی‌ یابی کردند و به دنبال RNA  گشتند که پروتئینی را که سلول می سازد، مشخص می‌ کند تا با کمک آن، نحوه‌ فعالیت سلول را دریابند. محققان با کمک RNA  نحوه واکنش سلول را در لحظه‌ ای خاص مانند زمان ورود ویروس در می یابند و حتی می‌ توانند سلول‌ ها را به صورت جداگانه از نظر آلوده بودن به  ویروس SARS-CoV-۲ که موجب ابتلا به کووید-۱۹ می شود، بررسی کنند.


آنها واکنش التهابی و حافظه سلول‌ های پوششی را مورد بررسی قرار دادند. سلول‌های پوششی در مجاری تنفسی و در بینی قرار دارند. محققان متوجه شدند واکنش ضدویروسی ایجاد شده توسط گروهی از پروتئین‌ ها به نام «اینترفرون» در افرادی که با شدت بیشتری به بیماری مبتلا شده‌اند کمتر و به گونه‌ای خاموش بوده است. همچنین این دسته از افراد میزان بیشتری سلول ایمنی ماکروفاژ داشتند. میزان زیاد این سلول‌ ها نشان دهنده شدت بیشتر عفونت است.


از آنجا که نمونه‌ ها پیش از شدت گرفتن بیماری جمع‌آوری شده بود، هر دو این موارد نشان می‌ دهد که شدت بیماری در مراحل اولیه قابل تشخیص است. بر اساس نتایج این مطالعه نبود واکنش ضدویروسی قوی می‌ تواند باعث گسترش سریع‌تر ویروس شود.


محققان در نهایت سلول‌هایی را که در برابر عفونت محافظت ایجاد می‌کردند، پیدا کردند و متوجه شدند   این سلول‌ها در بروز بیماری خفیف نقش داشتند. یافته‌ های این مطالعه می‌ تواند به درمان بهتر کووید-۱۹ و سایر بیماری‌ های ویروسی تنفسی کمک کند.


به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.


کشورهای زیادی همچون آمریکا، ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند.
اکنون واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha