سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 315322

سخنگوی ستاد ملی مقابلــه با کرونا، با اشـاره به وضعیت بیماری در کشور درباره روند واکسیناسیــون کرونا، گفت: تا آخر مهر قطعا گروه سنی بالای ۴۰ سال را واکسینــه کرده‌ایم.

اتمام واکسیناسیون 40سال به بالا تا مهر

سلامت نیوز:سخنگوی ستاد ملی مقابلــه با کرونا، با اشـاره به وضعیت بیماری در کشور درباره روند واکسیناسیــون کرونا، گفت: تا آخر مهر قطعا گروه سنی بالای ۴۰ سال را واکسینــه کرده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،از طرفی با احتساب واکسن‌های خارجی و سبــد کووکس به شکل میانگین از شهریور، ماهانه بین ۷ تا ۱۰ میلیون واکسن به دستمان می‌رسد که تا پایان ۷ ماه یعنی حــدود ۷۰ میلیون واکسن خواهیم داشت؛ بنابراین خیال مردم راحت باشد که تا پایان سال همه گروه‌های هدف حداقل یک دُز واکسن را دریافت خواهند کرد. علیرضا رئیسی گفت: وضعیت ابتلا و بستری‌ها در کشور افزایش‌یابنده است و بعد از موج چهارم که ما هنوز از شاخه نزولی پایین نیامده بودیم، مجددا وضعیت صعودی شد که دلایل متعددی داشت از جمله این‌که سویه جدید دلتا آمد که قدرت سرایت بالاتری داشت، اما صرف‌نظر از سویه‌های ویروس؛ افزایش بار بیماری را پیش از آنکه گردن ویروس بیندازیم باید گردن خود بیندازیم، چون ذات ویروس جهش است و در حال قوی‌تر شدن است.

وی افزود: هیچ تفاوتی میان برخورد ما در برابر جهش‌های مختلف ویروس وجود ندارد و ما باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم، هرجا که پروتکل‌ها رعایت نشود هر نوع از جهش ویروس باعث ابتلا و درگیری بیشتر می‌شود. زمانی که قدرت سرایت ویروس افزایش می‌یابد یکی از کار‌های ما تشدید پروتکل‌ها است که یک بخش آن این بود که در شهر‌های قرمز بجز مشاغل گروه یک سایر مشاغل تعطیل باشند که عملا این اتفاق امکان‌پذیر نیست هرچند ما همیشه از اصناف ممنون هستیم.

اگر صنف و مغازه‌ای تعطیل می‌شود برای این است که در خانه بمانند و مهمانی و مسافرت نروند. همه جای دنیا با افزایش بیماری به سمت لاک‌داون می‌روند، اما این قضیه در کشور ما عجیب غریب است، وقتی می‌گوییم قرار است از چه روز و ساعتی تعطیلی آغاز شود برخی از روز قبلش راه می‌افتند و به سفر می‌روند.رئیسی ادامه داد: اینکه  انتظار داشته باشیم با ۶ روز تعطیلی معجزه رخ می‌دهد، درست نیست.

افرادی که اکنون در خیابان هستند مردمی هستند که رعایت نکردند. در مورد رعایت پروتکل‌ها ما شاید انتظار داریم که همه جا پلیس بگذاریم و جرایم خیلی سنگین بگذاریم، اما این کار در طولانی مدت جواب نمی‌دهد. ما از زمانی که ویروس وارد کشور شد می‌گوییم سفر نروید که سبب تجمع نشود. عدم رعایت پروتکل سبب افزایش بیماری می‌شود.

 آمار پایین رعایت پروتکل‌ها 

وی با اشاره به اینکه در شاخه صعودی پیک کرونا هستیم که البته به قله نرسیده است، اظهار کرد: پیش‌بینی من این است که احتمالا تا دو هفته آینده هم این وضعیت را خواهیم داشت و بعد از آن در برخی استان‌ها نشانه رسیدن به پیک را داریم و انتظارم این است در هفته آینده در برخی استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان این سیر نزولی شود.

این سیر نزولی به دلیل گسترش واکسیناسیون و افزایش نسبی رعایت پروتکل‌ها است البته؛ هنوز رعایت پروتکل‌ها رضایت‌بخش نیست و کمتر از ۵۰ درصد است. نباید فراموش کنیم که واکسیناسیون به تنهایی مانع از انتشار بیماری نمی‌شود و حتما باید پروتکل‌ها رعایت شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: هدف اول ما و دنیا قطع زنجیره انتقال ویروس و پایان اپیدمی است، اگر کشوری ۱۰۰ درصد هم واکسن بزند باز از شر ویروس در امان نیست و همه باید واکسن بزنند.

در کشور خودمان پیش‌بینی می‌کنم با توجه به روند موجود از اواخر مهر شاهد مرگ‌ومیر خواهیم بود. وی افزود: تا آخر مهر قطعا گروه سنی بالای ۴۰ سال را واکسینه کرده‌ایم. گروه سنی ۱۸ سال به بالا حدود ۶۰ میلیون نفر هستند و الان ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بالای ۵۰ سال داریم. تا پایان مهر ۲۲ میلیون نفر را می‌توانیم واکسینه کنیم و این عدد به علاوه گروه‌های در معرض خطر همچون مبتلایان به دیابت، سرطان و... است. تا پایان مهر مشاغل پرخطر از جمله رانندگان تاکسی و... هم واکسینه خواهند شد.

رئیسی با اشاره به تیتر منتشرشده از صحبت‌هایش در کلاب‌هوس مبنی بر بدقولی روس‌ها در تحویل واکسن، تصریح کرد: من در خصوص واکسیناسیون ۶۰ سال به بالا صحبت می‌کردم و گفتم تا چهارشنبه با واکسن موجود و در اختیار، واکسیناسیون این افراد به اتمام می‌رسد و گفتم برای این موضوع بر خط تولید واکسن روسی در ایران حساب نمی‌کنیم و بر واکسن‌های موجود حساب می‌کنیم. 

جزئیات برنامه‌ریزی‌ها برای واکسیناسیون 

وی افزود: مجموع واکسن وارداتی ما حدود ۱۴ میلیون است که حدود ۱۰ میلیون آن توسط هلال احمر وارد شده است. تاکنون حدود ۱۵ میلیون واکسن در اختیار داریم که ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتای آن توزیع شده و بالای ۱۰ میلیون از آن تزریق شده است.

خوشبختانه ژاپن هم برایمان واکسن آسترازنکا ارسال کرد که قسمتی از آن آمده است و جمعه آینده هم حدود ۲ میلیون واکسن دیگر به ما می‌دهند. تا آخر مرداد ۷ میلیون واکسن دیگر به دستمان خواهد رسید. ما ۶۰ میلیون نفر داریم که باید واکسن دریافت کنند و برنامه ریزی ما این است که تا آخر امسال همه این افراد حداقل دُز اول را دریافت کنند.

خوشبختانه واکسن تولید داخل از مرداد، هفته‌ای یک میلیون قرار است به ما تحویل دهند، اما از شهریور با توجه به راه‌اندازی خط صنعتی این میزان حداقل دوبرابر می‌شود و می‌توانیم ماهی ۷ تا ۸ میلیون بر تولید داخل حساب کنیم. با احتساب واکسن‌های خارجی و سبد کووکس به شکل میانگین از شهریور، ماهانه بین ۷ تا ۱۰ میلیون واکسن به دستمان می‌رسد که تا پایان ۷ ماه یعنی حدود ۷۰ میلیون واکسن خواهیم داشت بنابراین خیال مردم راحت باشد که تا پایان سال همه گروه هدف حداقل یک دُز واکسن را دریافت خواهند کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، اظهار کرد: اگر ۷۰ درصد مردم دنیا حداقل یک دُز واکسن دریافت کنند قطعا زنجیره قطع خواهد شد. اگر جمعیت زیادی از مردم واکسینه شوند قطعا بر سویه‌های مختلف ویروس اثرگذار است.ما حتما باید واکسن بزنیم، ولی تا زمانی که پاندمی در دنیا قطع نشده است باید ماسک بزنیم.

  اهمیت تزریق واکسن کرونا

وی با تاکید بر اینکه تزریق واکسن کرونا ۹۰ درصد شانس ادامه زندگی را بالا می‌برد، گفت: حتی با زدن یک دُز واکسن ۹۰ درصد احتمال مرگ و میر و ۸۰ درصد احتمال بستری کاهش می‌یابد. اگر به بیمارستان‌ها سر بزنیم و افراد ۷۰ سال به بالا را پیدا کنیم که بستری هستند، می‌بینیم که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها واکسن نزده‌اند. الان با واکسیناسیون سالمندان میزان بستری این افراد کاهش یافته و سن بستری پایین آمده است.

اگر واکسن نبود با توجه به سویه‌های جدید کرونا میزان بستری و مرگ و میر خیلی بیشتر از این بود. رئیسی تاکید کرد: واکسیناسیون در حال انجام است و روز شنبه هم با ابلاغ وزیر بهداشت سن واکسیناسیون دو سال کاهش یافت. در یک استان پیش بینی ما این است که مثلا ۲۰۰ هزار نفر باید برای واکسن ثبت نام کنند، اما فقط ۱۲۰ هزار نفر می‌آیند و دو راه برای ما می‌ماند یا اینکه منتظر بمانیم یا اینکه سن پایین‌تر را شروع کنیم بنابراین تصمیم گرفتیم سن را کاهش دهیم تا افراد بیشتر برای دریافت واکسن بیایند. مبتلایان به دیابت که انسولین دریافت می‌کنند حدود ۶۰۰ هزار نفر هستند که در اولویت دریافت واکسن قرار دارند.

مشاغل پرخطر شامل کارمندان بانک، رانندگان تاکسی و اتوبوس، مترو و... معلم‌ها، اساتید دانشگاه، نانواها، مرزبانان، زندان‌ها و... در حال اولویت‌بندی هستند. وی افزود: روز یکشنبه قرار است در مورد معلمان تصمیم‌گیری قطعی شود الان در مورد معلمان قرار نیست این افراد به مراکز تجمیعی ما بیایند واکسن بزنند. قرار است وزارت آموزش و پرورش خودش برنامه‌ریزی کند که مثلا معلمین در مدارس واکسینه شوند.

واکسیناسیون به هیچ عنوان اجباری نیست. دانشجویان هم اولویت‌بندی شده‌اند که گروه عظیمی از آن‌ها تا آبان واکسینه شوند و بعد از آن تا پایان آذر همه دانشجویان را می‌توانیم واکسینه کنیم. رئیسی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره برگزاری آزمون کارشناسی ارشد، بیان کرد:

ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ نقشی در لغو کردن هیچ آزمونی ندارد، فقط پروتکل ابلاغ می‌کنیم. می‌گوییم اگر می‌تواند پروتکل را رعایت کند آزمون را برگزار کند، اما اگر نمی‌تواند نباید برگزار کند. سازمان سنجش، وزارت علوم و حتی وزارت بهداشت باید بر اساس پروتکل‌ها عمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha