سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 315332

تعداد بیماران کرونایی گلستان از تعداد تخت‌های بیمارستانی استان بیشتر شده، از 17شهر گیلان، 15شهر وضعیت قرمز دارند و مراجعه بیماران در مازندران به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است.

خط سرخ کرونا در شمال کشور

سلامت نیوز:تعداد بیماران کرونایی گلستان از تعداد تخت‌های بیمارستانی استان بیشتر شده، از 17شهر گیلان، 15شهر وضعیت قرمز دارند و مراجعه بیماران در مازندران به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است.

به‌گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، این‌ موارد نشان از وخامت اوضاع در شمال کشور دارد؛ استان‌هایی که از یک‌سو گرفتار انبوه مسافران در هر آخر هفته هستند و در بعضی شهرهایشان تمایل به رعایت پروتکلهای بهداشتی  به شدت کاهش یافته است، برخی از شهرهای شمالی کمبود امکانات دارند و در بعضی دیگر مردم بدون توجه به کرونا با جدیت مراسم عزا و عروسی برگزار می‌کنند. این شرایط نگران‌کننده موجب شده تا کارشناسان نسبت به اوج گیری کرونا در استان‌های شمالی در روزهای آینده هشدارهای جدی بدهند.

کمبود تخت در گلستان

همین یکی، دو روز قبل بود که نماینده رامیان و آزادشهر از کمبود تخت در گلستان، آن هم به شکلی که بیماران مجبورند در راهروی بیمارستان‌ها روی زمین بخوابند، خبر داد. غلامعلی کوهساری در این‌باره به همشهری می‌گوید: در گلستان بیش از 1200 بیمار بستری کرونایی و حدود 800 بیمار سرپایی داریم. بیمارستان‌ها به‌دلیل کمبود جا بسیاری از بیماران را پس از تزریق دارو به منازل برمی‌گردانند.بعضی بیماران هم مجبور می‌شوند روی زمین یا نیمکت بیمارستان بخوابند.

وی ادامه می‌دهد: تعداد بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی را بستری می‌کنند محدود است و مثلا در شرق استان، گنبدکاووس مرجع اصلی این بیماران محسوب می‌شود. البته در آزادشهر و مینودشت هم بیماران کرونایی نیمی از تخت‌های بیمارستان‌ها را در اختیار دارند، اما تعداد تخت‌ها برای بیماران استان کافی نیست. بیمارستان پیامبر اعظم(ص) گنبد و بسیاری از بیمارستان‌های دیگر منطقه در آزادشهر و رامیان که من هر روز با مدیران شبکه بهداشت آنها در تماس هستم هم‌اکنون وضعیتشان به همین شکل است.

در گرگان هم مراجعات زیاد است؛ به‌طوری‌که وضعیت از توان و ظرفیت‌ بهداشت و درمان استان خارج شده است.این نماینده مجلس با بیان اینکه با معاون درمان وزارت بهداشت و با دفتر وزیر بهداشت در این زمینه تماس گرفته‌ است، می‌گوید: موضوع کمبود امکانات بهداشتی مثل ونتیلاتور و دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در 2شهر گنبد و گرگان را مطرح کرده‌ام. آقای جان‌بابایی قول داده است که این امکانات برای استان تامین شود. یک شهروند گرگانی هم درباره مشکلات کمبود تخت بیمارستانی می‌گوید: مادر من سرطان پیشرفته دارد.

چند شب پیش ریه‌اش از کار افتاد و کبدش هم در حال از کار افتادن است. او را به بیمارستان رساندیم، پس از احیا بیمار باید در آی.سی.یو بستری می‌شد، اما از آنجا که تمام تخت‌های آی.‌سی‌.یو پر بود، او را در اورژانس نگه داشتند و گفتند که همه تخت‌ها در اختیار بیماران کرونایی است. مرجان صادقی ادامه می‌دهد: چنین بیمارانی کم نیستند و این نبود تخت برای بیماران غیرکرونایی واقعا مشکل‌آفرین شده است و جان آنان را در خطر قرار می‌دهد.

به‌گفته رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، در گلستان هم وضعیت کرونا در استان بحرانی بوده و ظرفیت مرکز پذیرش بیماران کرونایی در شرق گلستان تکمیل شده است.عبدالرضا فاضل می‌گوید: 1096تخت در اختیار بیماران کرونایی قرار دارد و با توجه به ۸۲۳بیماری که روزانه به‌صورت سرپایی مداوا می‌شوند، آمار ابتلا در استان به بیش از 1900نفر رسیده که بی‌سابقه بوده است. وی با بیان اینکه از سه‌شنبه گذشته تاکنون روزانه ۲۲۳بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی گلستان بستری شده‌اند، ادامه می‌دهد: با توجه به روند صعودی ابتلا، این آمار در هفته جاری بیشتر خواهد شد.


پر شدن تخت‌های بیمارستان‌ها در گیلان

«بیماران عادی تا حد ممکن به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند.» این توصیه اغلب پزشکان بیمارستان‌ها به بیماران است تا خطر سرایت پیک پنجم کرونا به افراد سالم را به حداقل برسانند و از اشغال بیش از حد تخت‌های بیمارستانی جلوگیری کنند.تخت‌های بیمارستانی گیلان یکی پس از دیگری در حال پر شدن است و مسئولان از درنظر گرفتن فضاهای‌ جدید درمانی برای بیماران کرونا خبر می‌دهند؛ به‌عنوان مثال بخش‌های زیادی از بیمارستان رازی رشت که سانترکرونای گیلان است، تغییر وضعیت داده و به مرکز بستری بیماران کرونا تبدیل شده‌ است.

سنبل طارمیان، پزشک بیماری‌های عفونی بیمارستان رازی رشت می‌گوید: گستردگی و سرایت بیماری کرونا بیش از قبل شده است. اغلب افراد به شکل خانوادگی مبتلا شده‌اند. عموم مردم بسیاری از مسائل ساده مانند زدن ماسک را رعایت نمی‌کنند و تجمعات خانوادگی بر شدت پیک پنجم افزوده است. نایب‌رئیس نظام پرستاری شرق گیلان و سرپرستار بخش اورژانس بیمارستان شهدای لاهیجان نیز می‌گوید:بستری بیماران کرونا در این بیمارستان به‌عنوان مرکز کرونا در شرق گیلان بسیار زیاد است و تخت‌های ما پر شده‌اند.

صبورا مشایخی ادامه می‌دهد: بسیاری از بیماران از شهرهای آستانه اشرفیه و رودسر مراجعه می‌کنند و تخت‌های آی.‌سی‌.یو بیمارستان هم پر است.وی با بیان اینکه در پیک‌های قبلی تعداد بستری‌ها تا این حد نبود، اضافه می‌کند: اکنون بخش جراحی و زنان و زایمان برای بیماران عادی برقرار است و مابقی بخش‌ها به بیماران کرونایی  اختصاص یافته است.

انوش دهنادی‌مقدم آخرین تعداد بستری بیماران کرونایی را ۹۰۰بیمار اعلام کرده و می‌‌گوید:مرکز ۱۲۰تختخوابی لاکان رشت تجهیز و تخت‌های بستری در آن آماده‌سازی شده‌اند تا درصورت افزایش تعداد بیماران نیازمند بستری در روزهای آینده به این مرکز منتقل شوند.وی می‌افزاید: با توجه به وضعیت کنونی و ادامه روند صعودی افزایش مبتلایان پیش‌بینی می‌کنیم این روند تا 2هفته آینده کماکان در استان ادامه داشته باشد و تعداد ورودی‌های جدید روزانه به ۲۰۰نفر برسد. به‌گفته وی، در مراکز بیمارستانی استان تا بیش از ۱۲۰۰نفر ظرفیت بستری وجود دارد؛ چنانچه در پیک موج چهارم بیش از ۱۳۰۰نفر بستری در استان داشتیم.


وضعیت فوق حاد مازندران

وضعیت شیوع کرونا در مازندران به موقعیت فوق حاد کرونایی رسیده است. تعداد بستری‌‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های این استان از 315نفر در اول تیر به حدود 2642نفر در 4مرداد رسیده است؛ درحالی‌که بیشترین تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران مربوط به موج نخست این بیماری در اسفند98 بود که حدود 2300نفر ثبت شده بود. تعداد بستری‌شدگان بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های مازندران نیز از 74نفر در نخستین روز تیر به 352نفر در 3مرداد رسید که ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان را در آستانه تکمیل شدن قرار داده است.

بی‌توجهی جامعه به پروتکل‌های بهداشتی و عادی‌انگاری‌های اجتماعی موجب شده تا شتاب شیوع سویه پرسرعت هندی در مازندران بسیار بالا باشد و همین وضعیت نیز نگرانی مسئولان حوزه بهداشت این استان برای روزهای آتی را افزایش می‌دهد.سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه بعضی از بیمارستان‌های ما در شهرستان‌هایی مانند آمل، قائمشهر و ساری تکمیل شده و در حال جابه‌جایی بیماران به بیمارستان‌های خصوصی هستیم.

در آمل بیمارستان خصوصی شمال وارد فاز ارائه خدمات به بیماران کرونایی شده است. سیمین بابایی با بیان اینکه هنوز به مرحله تکمیل ظرفیت مراکز درمانی مازندران نرسیده‌ایم، می‌افزاید: اگر تا آخر هفته همچنان آمارها رو به افزایش باشد، احتمال اینکه به مرحله تکمیل ظرفیت مراکز درمانی برسیم، وجود دارد. وی ادامه می‌دهد: کادر درمان با وجود افزایش فشار ناشی از تعداد بالای بستری‌شدگان کرونایی بدون وقفه در حال پذیرش و ارائه خدمات به بیماران غیرکرونایی هستند. اکنون در بالاترین نقطه توان ارائه خدمات درمانی به بیماران هستیم و اگر این روند ادامه داشته باشد با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

آمارها نشان می‌دهد؛ حدود یک‌چهارم بیماران کرونایی مازندران در شهرستان بابل و مراکز درمانی زیرمجموعه دانشگاه علوم‌پزشکی این شهرستان بستری هستند. 645نفر مجموع بستری‌های کرونایی بابل تا 4مرداد است که وضعیت فوق بحرانی این شهرستان را نشان می‌دهد. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بابل می‌گوید: شرایط در شهرستان به‌گونه‌ای شده که حتی درصورت اضافه کردن تخت‌های بیمارستانی و برپایی بیمارستان صحرایی هم به‌دلیل فشار بالای کار بر کادر درمان برای ارائه خدمات درمانی به بیماران با مشکل مواجه خواهیم شد.

فرزاد جلالی می‌افزاید: تعداد بستری‌های روزانه در این شهرستان از 220نفر در روز هم گذشته و تعداد مراجعان سرپایی بیش از هزار نفر هم در شهرستان ثبت شد. ادامه بی‌توجهی‌ها قطعا موجب افزایش مرگ‌های کرونایی و حادتر شدن شرایط در بابل خواهد شد.بحران کمبود تخت نخستین‌بار نیست که در دوران شیوع کرونا در کشور رخ می‌دهد. با پشت سر گذاشتن 4پیک شدید از بیماری هنوز اشتباهات، کمبودها و بحرانهای پیک نخست تکرار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha