کرونا در آخرین روزهای هفته گذشته که مصادف با تعطیلات عید غدیر بود، نوسانات زیادی در میزان ابتلا، فوتی و دربرگیری شهرهای کشور از خود به جا گذاشت.

285 شهر کشور قرمز شدند

سلامت نیوز:کرونا در آخرین روزهای هفته گذشته که مصادف با تعطیلات عید غدیر بود، نوسانات زیادی در میزان ابتلا، فوتی و دربرگیری شهرهای کشور از خود به جا گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،روز پنجشنبه گذشته ۳۴۴۳۳بیمار جدید در سراسر کشور شناسایی شدند که در نوع خود یک رکورد جدید است. روز گذشته هم وزارت بهداشت و درمان خبر داد که 270بیمار کرونایی در سراسر کشور جان خود را از دست داده و 24هزار و 715بیمار جدید هم در سراسر کشور شناسایی شدند. اما در کنار این آمار روزانه، این را هم بدانید که از امروز، 9مرداد تعداد شهرهای قرمزرنگ کرونایی در کشور به 285شهر می‌رسد. درحال‌حاضر هیچ شهری در کشور به رنگ آبی نیست. کرونا هر روز بدتر از دیروز زخم می‌زند.

 از بیمارستان‌های پایتخت نشان می‌دهد که تقریبا ظرفیت تمام بیمارستان‌های دولتی پر شده است. همچنین بیمارستان‌های خصوصی هم به میدان آمده و برخی ظرفیت تخت‌های بیمارستانی خود را به کرونا اختصاص داده‌اند. اما این پایان ماجرا نیست چه آنکه گفته می‌شود هنوز به پیک موج پنجم کرونا نرسیده‌ایم که منتظر کاهشی شدن آمار در کشور باشیم.

همین هشدارها و آمار نگران‌کننده نشان می‌دهد که در شرایط فعلی تنها سلاح مبارزه مردم با بیماری کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی است. همچنین حضور نیافتن در مهمانی‌های خانوادگی، پرهیز از حضور در مراکز تجاری شلوغ و متراکم و صرف‌نظر از برخی تفریحات و دورهمی‌های دوستانه می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از انتقال و شیوع کرونا داشته باشد.

روز پنجشنبه گذشته بود که فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از اتخاذ تدابیر لازم برای رفع کمبود تخت بیمارستانی برای بیماران کرونایی در تهران خبر داد و گفت: مراکز ارائه خدمات بستری موقت کرونا در پایتخت از چند روز پیش تاکنون ۱/۵برابر افزایش یافت. دکتر علیرضا زالی درمورد کمبود تخت بیمارستانی برای بستری بیماران کرونایی اظهار داشت:

افزایش مراکز ارائه خدمات بستری موقت کرونا، بهره‌گیری از امکانات بهداشتی و درمانی سایر دستگاه‌ها و فعال‌سازی کمیته ترخیص ازجمله مداخلات انجام‌شده برای رفع این مشکل است. وی ادامه داد: همه مداخلات اخذشده، حد مشخص و معینی دارند و طبیعتا ظرفیت‌های ناوگانی تخت‌های بیمارستانی با محدودیت‌هایی روبه‌روست. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران یادآور شد: اگر امواج بیماری کرونا کماکان ادامه پیدا کند یک موضوع خطرناک بالقوه، کمبود تخت بیمارستانی خواهد بود.

وی ادامه داد: نخستین اقدامی که در چند روز گذشته برای افزایش ظرفیت بیمارستان‌ها انجام شد فعال‌سازی کمیته ترخیص بود. نتیجه کار این بود که روز دوشنبه چهارم مردادماه، هزارو420 بیمار را ترخیص کردیم. رییس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی گفت: با توجه به مصوبه دو روز پیش ستاد مقابله با کرونای تهران، قرار شد همه دستگاه‌هایی که امکانات بهداشتی و درمانی در شهر و استان تهران داشتند به جمع ما بپیوندند و نیز سهمیه‌بندی جدیدی برای همه بیمارستان‌های تهران در نظر گرفته شد که از روز گذشته اعمال شد. وی ادامه داد:بسیاری از بیمارستان‌های شهر و استان تهران کماکان خدمات غیرکرونایی را ارائه می‌دهند و امکان قطع این خدمات درمانی وجود ندارد و باید در اسرع وقت به بیماران ارائه شود.

 270 فوتی جدید کرونا در کشور

در فاصله ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه، هشتم مردادماه ۲۴هزار و ۷۱۵بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه در همین بازه زمانی ، ۲۷۰بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تا ظهر دیروز مجموع بیماران کرونایی کشور به سه‌میلیون و ۸۵۱هزار و ۱۶۲نفر رسید.

همچنین تعداد جان‌باختگان کلی کرونا در کشور هم رقم ۹۰هزار و ۳۴۴نفر را ثبت کرد. این در حالی است که دوهزار و ۸۵۶نفر از بیماران تازه شناسایی‌شده در مراکز درمانی کشور بستری شده‌اند. در همین ارتباط خبر رسیده پنج‌هزار و ۳۸۴نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت‌های شدید درمانی قرار دارند.


 البته وزارت بهداشت و درمان تلاش کرده است تا روند واکسیناسیون در کشور را سرعت بخشد. براساس آماری که این وزارتخانه ارائه کرده است تا ظهر دیروز ۹میلیون و ۳۶۶هزار و ۲۹۰نفر دوز اول واکسن کرونا و دومیلیون و ۶۵۲هزار و ۳۵۸نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۲میلیون و ۱۸هزار و ۶۴۸دوز رسیده است.این در حالی است که از افراد واجدشرایط دعوت شده برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام و پس از دریافت پیامک نوبت‌دهی، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

 واکسن‌ها در راه‌اند

سرعت واکسیناسیون در کشور افزایش یافته است. یکی از دلایل این مساله افزایش واردات واکسن به کشور، چه به‌صورت خرید و چه به‌صورت اهدایی- ازسوی کشورهای دیگر است. در این میان، باید به برخی واکسن‌های داخلی همچون کووبرکت یا پاستووک هم اشاره کرد که مقدار تولید را افزایش داده یا وارد چرخه مصرف شده‌اند. همه این موارد موجب شده است تا مسوولان وزارت بهداشت وعده واکسیناسیون حدود 60میلیون ایرانی تا پایان آبان‌ماه را بدهند.

در همین زمینه باید به این خبر هم اشاره کرد که صبح دیروز دومین محموله از واکسن آسترازنکا اهدایی از طرف ژاپن وارد کشور شد. درعین‌حال روز پنجشنبه هم دهمین محموله واکسن روسی وارد کشور شد. محموله ژاپنی که دیروز وارد کشور شد بیش از یک‌میلیون دوز است که با هماهنگی وزارت خارجه وارد فرودگاه امام خمینی؟ره؟و تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شد.

همچنین روز پنجشنبه هفتم مردادماه نیز روس‌ها 100هزار دوز واکسن اسپوتنیک‌وی را در قالب دهمین محموله واکسن به ایران فرستادند که این واکسن‌ها هم تحویل وزارت بهداشت و درمان شد.رییس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو هم روز گذشته از آغاز واکسیناسیون برخی گروه‌های شغلی پرخطر و همچنین بیماران دیابتی در کشور علیه کرونا خبر داد و جزئیات آن را تشریح کرد.

دکتر کیانوش جهانپور به ایسنا گفت: روز پنجشنبه شاهد آغاز واکسیناسیون 10گروه شغلی یا گروه‌های پرخطر فاز سوم واکسیناسیون در سراسر کشور بودیم که شامل معلمان، آموزگاران، اصحاب رسانه و خبرنگاران، اساتید حوزه و دانشگاه، هموطنانی که در مراکز تربیتی و زندان‌ها به سر می‌برند، کارکنان بانک‌ها و... است. وی درباره وضعیت تامین واکسن کرونا، گفت: خوشبختانه در شرایطی هستیم که در نقطه حداکثری واکسیناسیون روزانه رسیدیم و اگر بخواهیم با همین سرعت هم ادامه ‌دهیم، تقریبا برای دو هفته واکسن موجود است.

طبیعتا دوز اول واکسن‌ها تزریق می‌شود و واکسن دوز دوم هم با توجه به ورود محموله‌های جدید ازجمله محموله واکسن آسترازنکا تولید ژاپن روز جمعه و دو محموله از چین در هفته آتی و البته ورود واکسن‌های سبد کووکس در روزها و هفته‌های آتی و ورود منظم واکسن کوو ایران برکت به سبد واکسیناسیون ملی به‌صورت هفتگی، اکنون ریل‌گذاری مناسبی چه در واردات و چه در زمینه تولید داخلی انجام شده و هرچه به‌سمت جلو پیش رویم، این سرعت تامین واکسن بهتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha