مردانی گفت: یکی از عوامل افزایش بیماری کرونا، دورهمی‌های خانوادگی و تجمع‌های زیاد است.

دورهمی‌های خانوادگی، عامل افزایش کرونا/ روند واکسیناسیون در کشور کند است

سلامت نیوز:مردانی گفت: یکی از عوامل افزایش بیماری کرونا، دورهمی‌های خانوادگی و تجمع‌های زیاد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،مسعود مردانی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا و متخصص بیماری های عفونی ، اظهار کرد: به دلیل شدت سرایت ویروس دلتا، این بیماری به راحتی از یک فرد به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند.


او ادامه داد: یکی از عوامل افزایش بیماری کرونا، دورهمی‌های خانوادگی و تجمع‌های زیاد است، به همین دلیل همه مراجعان ما به صورت خانوادگی و فامیلی به مراکز بهداشتی، عکسبرداری‌ها، کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌ها و مطب‌های پزشکی مراجعه می‌کنند. وقتی یکی از اعضای خانواده مبتلا می‌شود، بدون استثنا تمام اعضای خانواده را گرفتار می‌کند. 


مردانی افزود: به طور کلی موارد مراجعه کننده بسیار افزایش پیدا کرده است و تخت خالی برای بستری کردن بیماران وجود ندارد؛ همچنین آی سی یوها، مملو از بیماران بدحال است، ما پیش بینی چنین شرایط پیچده ای را نداشتیم اما اتفاق افتاد.


او ادامه داد: دلایل متعددی باعث بروز این پیک سنگین شده است. از اصلی‌ترین دلایل، عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توسط مردم است، اما باید این نکته را در نظر داشت که مردم نیز ۱۸ ماه است نظم طبیعی زندگی خود را از دست داده و خسته شده‌اند. دلیل دیگر گرمای هوا و تعطیلات پیش رو  و تمایل افراد برای تفریح در فصل تابستان است اما سیاحت، زیارت و مسافرت با رعایت شیوه نامه‌ها تناسبی ندارد.


این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: نمی‌توان توقع داشت افراد در سفر‌های خانوادگی به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی پایبند باشند به همین دلیل برای پیشگیری از این موارد، تعطیلی چند روزه کلانشهر تهران و البرز اتفاق افتاد اما این تعطیلی تفاوتی با روز‌های معمولی سال چه در ترافیک شهری و چه در رفت و آمد مردم نداشت.


به گفته او روند رو به رشد بیماری همچنان ادامه دارد و این اوج استیصال یک نظام درمانی است که تمام نیرو‌هایش خسته و فرسوده شده باشند.
این متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: ما در وضعیتی هستیم که بسیاری از بیمارستان‌ها اقدام به برپایی واحد‌های صحرایی و سیار برای معاینه و درمان بیماران کوویدی کرده‌اند اما این وضعیت در برخی از استان‌ها قابل مدیریت نیست.


مردانی گفت: متاسفانه باید اعلام کرد وضعیت تهران در حال حاضر از همه جا بدتر است، زیرا شهری است که با اقصا نقاط کشور ارتباط دارد و همه اقوام در این شهر نماینده دارند، این روند روز به روز وضعیت را بغرنج‌تر می‌کند.


او ادامه داد: مردم باید بپذیرند که کرونا بیماری است که تا مدت ها با ما همراه است و باید با آن زندگی کنیم. برخی از دانشجویان و دانش آموزان می‌گویند کنکور به تعویق بیفتد و یا مدارس بازگشایی نشوند آیا می‌توان اظهارنظر دقیقی داشت که اگر یک سال کنکور به تعویق بیفتد سال بعد شرایط بهتر خواهد بود؟. نمی‌شود تا زمانی نامشخص، امتحانات مهم و سرنوشت ساز و یا بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را به تعویق انداخت.
مردانی گفت: سازمان بهداشت جهانی طبق آخرین بررسی‌ها اعلام کرد که همه خود را برای یک اپیدمی طولانی مدت آماده کنند.


واکسن به صورت قطره‌ای در حال توزیع است
عضو کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: واکسن به صورت قطره‌ای در حال توزیع است و روند واکسیناسیون در کشور ما کُند است این در شرایطی است که کشور‌های همسایه ما بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم خود را واکسینه کرده اند و در حال برداشتن برخی از محدودیت‌ها هستند ولی در کشور ما فقط حدود ۲ میلیون نفر واکسن را به صورت دو دوز دریافت کرده اند.


او افزود: علاوه بر کند بودن روند واکسیناسیون متأسفانه با یک مسئله واکسن هراسی از سوی برخی از مردم هم مواجه هستیم. برخی افراد با اینکه بیماری‌ زمینه‌ای دارند از ما سوال می‌کنند این واکسن را تزریق کنیم یا نه. جواب ما این است که تزریق واکسن برای افراد خاص که سن بالا و یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند، ضروری است زیرا بیشتر از همه در معرض ابتلا به این ویروس هستند.


عضو کمیته علمی کشوری کرونا بیان کرد: با همه این نکات باید توجه داشت که ایمنی در کرونا ایمنی مطلق نیست و امکان دارد حتی افرادی که واکسینه شده اند نیز به بیماری مبتلا شوند ولی شدت بیماری در این افراد کم است و احتمال مرگ و میر ناشی از بیماری در آنها اتفاق نمی‌افتد.


مردانی گفت: ما با یک وضعیت کاملاً استثنایی مواجه هستیم و تنها راه مدیریت این وضعیت، پیشگیری از تمام جهش‌های ویروس کرونا و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است. مهمترین نکته در این شیوه نامه‌ها استفاده مداوم از ماسک و عدم تجمع در فضا‌های بسته با تهویه نامناسب و پرهیز از سفر‌های غیر ضروری است. همزمان نیز باید دولتمردان شرایط واکسیناسیون را برای تمام گروه‌های سنی آسان کنند تا بتوان مدارس و دانشگاه‌ها را باز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha