متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: مبتلایان به واکنش‌های آنوفلاکسی (آلرژیک) شدید و فوری قبل از تزریق واکسن کرونا باید با پزشک مشورت کنند.

مبتلایان به واکنش‌های آلرژیک قبل از واکسن کرونا با پزشک مشورت کنند

سلامت نیوز:متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: مبتلایان به واکنش‌های آنوفلاکسی (آلرژیک) شدید و فوری قبل از تزریق واکسن کرونا باید با پزشک مشورت کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، عاصفه عباس‌زاده افزود: برخی از این واکنش‌ها به دنبال مصرف برخی مواد غذایی همچون صدف‌ها بروز می‌کند، در این صورت منع مصرف برای واکسن کووید۱۹ وجود نخواهد داشت اما این دسته از گروه‌های جمعیتی ۳۰ دقیقه پس از تزریق واکسن کرونا باید تحت نظر باشند.


عباس‌زاده توضیح داد: در واکنش‌های آنوفلاکسی شدید، بیمار نیازمند تزریق آمپول اپی‌نفرین است و گاه بستری می‌شود. واکنش آلرژیک فوری نیز چهار ساعت پس از تزریق واکسن اتفاق افتاده و عمدتا شامل کهیر، تورم و تنگی نفس است.


این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تاکید کرد: واکنش‌های آنوفلاکسی (آلرژیک) شدید و فوری که به دنبال تزریق واکسن بروز می‌کند، مستلزم منع مصرف واکسن کووید است.


عباس زاده گفت: برخی افراد به بعضی از حیوانات، محیط‌ها و مواد خوراکی آلرژی دارند. این گروه‌ واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، اما قبل از تزریق با متخصصان آسم، آلرژی و ایمونولوژی مشورت کنند.


وی یادآور شد: برخی مواد نگهدارنده در واکسن‌ها از جنس مواد حساسیت‌زا بوده و بنابراین اشخاص مستعد حساسیت باید تست‌های اختصاصی قبل از تزریق واکسن را بگذرانند.


 ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.


 از ابتدای شیوع کرونا در ایران(اسفند ۹۸) تا کنون ۹۰ هزار و ۶۳۰ نفر جان خود را از دست داده اند.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون  ۹ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۵۲۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۶۸۷ هزار و ۳۱۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۸۳۷ دُز رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha