چه بخواهیم چه نه، یکی از مشکلات و معضلات سلامتی در دنیای امروز، پوسیدگی دندان است که افراد زیادی در سرتاسر دنیا از کودک گرفته تا کهنسال را درگیر خود کرده است. برای انسان هایی که در این عصر زندگی می کنند به دلیل سبک زندگی و نوع غذاهایی که می خورند خرابی دندان همیشه در کمین است مگر اینکه به صورت جدی و به صورت روزانه برای پیشگیری یا متوقف کردن آن گام برداریم. آنچه در این مقاله می خوانید روش های قطعی پیشگیری از پوسیدگی دندان یا متوقف کردن آن است. با دنبال کردن این 5 روش شما دیگر هیچگاه با معضل خراب شدن دندان ها مواجه نخواهید شد.

با این 6 روش هیچگاه دیگر دچار پوسیدگی دندان نمی شوید!

سلامت نیوز: چه بخواهیم چه نه، یکی از مشکلات و معضلات سلامتی در دنیای امروز، پوسیدگی دندان است که افراد زیادی در سرتاسر دنیا از کودک گرفته تا کهنسال را درگیر خود کرده است. برای انسان هایی که در این عصر زندگی می کنند به دلیل سبک زندگی و نوع غذاهایی که می خورند خرابی دندان همیشه در کمین است مگر اینکه به صورت جدی و به صورت روزانه برای پیشگیری یا متوقف کردن آن گام برداریم. آنچه در این مقاله می خوانید روش های قطعی پیشگیری از پوسیدگی دندان یا متوقف کردن آن است. با دنبال کردن این 5 روش شما دیگر هیچگاه با معضل خراب شدن دندان ها مواجه نخواهید شد.

I:my works1400image11-scaled-1-1400x746.jpeg

1. دندان‌های نامرتب خود را هماهنک، مرتب و صاف کنید

بدون شک، اصلی‌ترین علت ایجاد پوسیدگی دندان، موقعیت نامناسب آن یا به طور کلی نامرتب بودن دندان ها است. دندان هایی که کج هستند به سختی تمیز می شوند هرچقدر هم تلاش کنیم که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم بازهم دندان هایی که کج هستند دچار پوسیدگی می شوند. قطعی ترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در افراد دارای دندان کج، شروع درمان ارتودنسی دندان و صاف کردن دندان ها است.

درمان ارتودنسی از اولین راهکاری‌های قطعی مراقبت از سلامت دندان ها است

با مراجعه به یک دکتر ارتودنسی دندان، می توان دندان ها را صاف کرد و با یک مسواک زدن ساده تا آخر عمر از شروع یا پیشرفت پوسیدگی دندان جلوگیری کرد. فقط به این نکته توجه کنید که صرفاً شروع درمان ارتودنسی نمی‌تواند تضمین کننده سلامت دندان ها و مصون بودنشان از پوسیدگی باشد.

شما در وهله باید تا آنجا که برایتان مقدور است در اولین گام بهترین متخصص ارتودنسی دندان را پیدا کنید تا به شکلی اصولی، دندان هایتان را منظم کرده و تمام دستورالعمل های لازم جهت مراقبت از دندان را به شما گوشزد کند یا آموزش دهد.

یک متخصص ارتودنسی خوب می تواند نقش مهمی در سلامت دندان شما داشته باشد. این را افرادی که درمان ارتودنسی خود را با موفقیت به اتمام رسانده اند و اکنون با دندان های منظم و هماهنگ یک لبخند سالم و درخشان دارند به خوبی متوجه شده اند.

I:my works1400ریپرتاژ تیردرمان_پوسیدگی_دندان_رپرتاژ_دندانهدرمان پوسیدگی دندان- رپرتاژ دندانهنجات-دندان-از-پوسیدگی-با-کمک-ارتودنسی.jpg

2. حتی یک روز تمیز کردن دندان ها را کنار نگذارید

برای اینکه دندان های سالمی داشته باشید لازم است که هر روز و به صورت مستمر آن ها را تمیز کنید و اصول اولیه بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. با دنبال کردن چند اصل ساده زیر تا پایان عمر می توانید خود را از شر پوسیدگی دندان خلاص کنید:

  • شستشوی دهان بعد از خوردن هرچیزی
  • مسواک زدن اصولی و منظم 2 بار در روز
  • استفاده از نخ دندان بعد از هر بار مسواک زدن
  • استفاده از دهانشویه ها
  • خرید خمیر دندان های متناسب با دندان هایتان

در نظر داشته باشید حتی اگر دندان های خود را مثلاً نزد بهترین متخصص ارتودنسی تهران، کرج یا تاپ ترین شهرهای ایران انجام دهید اما به صورت روزانه و مستمر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید از پوسیدگی دندان مصنون نخواهید بود.

3. از بین بردن سریع پوسیدگی های موجود

گاهی اوقات یک یا چند دندان به صورت جزئی دچار پوسیدگی می‌شوند. اگر دست بجنبانیم و سریعا برای ترمیم این پوسیدگی ها به یک دندانپزشک مراجعه کنیم، می توانیم مانع از گسترش آن شویم زیرا پوسیدگی ها تمایل دارند به مرور زمان گسترش پیدا کنند.

4. هر 6 ماه یکبار به دندانپزشکی بروید

بسیاری از افراد زمانی که گفته می‌شود هر 6 ماه یکبار به دندانپزشکی مراجعه شود تصور می‌کنند که دندانپزشکان این را از قصد می‌گویند که پول و درآمد بیشتری به جیب بزنند. اما فلسفه مراجعه 6 ماهه به دندانپزشکی صرفا پیشگیری و درمان به موقع است.

مراجعه منظم به یک دندانپزشک فواید زیادی دارد و به عنوان مثال در ساده ترین حالت شما توسط دندانپزشک آموزش های اصولی سلامت دهان و دندان را می‌بینید. همچنین در صورت وجود کوچکترین علائم پوسیدگی دندان که شما متوجه آن نشده‌اید، دندانپزشک آن را تشخیص داده و سریع ترمیم می‌کند.

همچنین فرآیندهای ساده‌ای مثل جرمگیری دندان ، توصیه خمیر دندان، مسواک یا دهانشویه مخصوص دندان‌های افراد در همین جلسات صورت می‌گیرد. در برخی موارد نیز دندانپزشک کارهای تشخیص اولیه و ارجاع به سایر متخصصان را انجام دهد. مثلا ممکن است فرزندتان را برای درمان ارتودنسی به بهترین متخصص ارتودنسی در شهرتان ارجاع دهد.

5. رژیم غذایی خود را سالم و متعادل کنید

رژیم های غذایی امروزی بعد از نامنظم بودن دندان و ضعف بهداشت دهان و دندان، بزرگترین علت خرابی و پوسیدگی دندان ها به شمار می رود. در واقع مصرف غذاهای بسیار شیرین (حاوی کربوهیدارت های مضر و نشاسته) بیشترین علت خرابی دندان ها است.

به جز غذاهای شیرین، مصرف غذاهای اسیدی نیز می تواند برای حیات دندان خطر بزرگی به شما برود. افرادی که به صورت مکرر غذاهای مضر، شیرین و فست فودی می خورند بیشتر در معرض خرابی دندان ها قرار دارند. این افراد باید حتما یک رژیم غذایی سالم که در آن میوه و سبزیجات تازه وجود دارد را امتحان کنند.

6. مشکلات و بیماری های خود را درمان کنید

بعضی از افراد اذعان می کنند که به صورت تمام و کمال بهداشت دهان و دندان را رعایت می کنند، آن ها بر این باورند با وجود اینکه حتی یکبار یک دکتر ارتودنسی را ندیده اند اما دندان هایشان کاملا منظم، صاف و هماهنگ است، رژیم غذایی کاملا سالمی دارند و هر روز دندان ها را تمیز می کنند اما باز هم با پوسیدگی دندان روبرو هستند. مشکل این افراد چیست؟

متاسفانه پوسیدگی می تواند ناشی از برخی بیماری ها و اختلالات باشد و تا زمانی که به درمان یا مدیریت یا مشکلات پرداخته نشود باز هم خطر پوسیده شدن و خرابی دندان ها وجود دارد. به عنوان مثال دیابت مشکل رایجی است که می تواند روی سلامتی دندان ها و لثه تاثیر بگذارد. اگر دیابت کنترل نشود دندان ها به مرور زمان خراب می شوند.

همچنین سرطان دهان، بیماری های روانشناختی و مسائل دیگری از این دست که رسیدگی به بهداشت دهان و دندان را مختل می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha