انجام ورزش در هوای گرم تابستان نیازمند توجه به برخی اصول ابتدایی است تا از آسیب به فرد جلوگیری شود.

ساده‌ترین راهکار‌ها برای جلوگیری از گرمازدگی در زمان ورزش کردن

سلامت نیوز:انجام ورزش در هوای گرم تابستان نیازمند توجه به برخی اصول ابتدایی است تا از آسیب به فرد جلوگیری شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، دویدن یکی از ورزش‌های فرح بخش و دوست داشتنی برای بسیاری از مردم است. با این حال، ما اکنون در فصل تابستان قرار داریم و گرمای هوا می‌تواند یکی از مواردی باشد که باعث اختلال در ورزش کردن شما می‌شود.


به گزارش مترو،متخصصان همواره تاکید دارند انجام فعالیت‌های ورزشی و سنگین در هوای گرم می‌تواند باعث گرمازدگی شود. از این رو، توجه به نکات لازم برای جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان بسیار ضروری است. به طور معمول برای انجام هر عمل اضافی باید به صدای بدن خود گوش دهید.


قرار دادن خود در وضعیت دمای بالا بسیار خطرناک است و اگر در زمان ورزش احساس ناخوشی دارید و یا ورزش کردن برایتان بسیار سخت شده است باید این کار را متوقف کرده و زیر سایه به میزان کافی آب بنوشید. به طور عمومی راهکار‌های زیادی برای جلوگیری از افزایش دمای بدن وجود دارد.
مهمترین نکاتی که باید در زمان ورزش در هوای گرم به آن توجه داشته باشید شامل موارد ذیل می‌شود:


۱- در سایه بمانید: یکی از مهمترین نکاتی که در زمان ورزش کردن باید به آن توجه داشته باشید، انجام آن در سایه و دور از اشعه مستقیم خورشید است. بهتر است در مسیر صاف و بدون شیب بدوید، زیرا دویدن در مسیر پرشیب می‌تواند باعث فشار بیشتر به بدن شود. مسیر‌هایی که در آن درختان زیادی وجود دارد بدان معناست که هوا خنک‌تر و برای ورزش مناسب‌تر است.


۲- پوشیدن لباس مناسب: بهتر است در زمان ورزش در هوای گرم از لباس‌های گشاد، سبک و با رنگ‌های روشن که اشعه خورشید را منعکس می‌کنند استفاده کنید. لباسی که می‌پوشید نباید تنگ، سنگین و دارای رنگ تیره بوده و نباید از ۱۰۰ درصد پنبه تهیه شده باشد، چراکه این نوع پارچه‌ها عرق را جذب کرده و دیرتر خشک می‌شوند. همین موضوع باعث ایجاد احساس ناراحتی در زمان ورزش و تحت تاثیر قرار گرفتن عملکردتان می‌شود.


۳- حفاظت از چشم و پوست: توصیه می‌شود برای حفاظت از پوستتان از کرم‌های ضدآفتاب مناسب استفاده کنید. کرم‌ ضدآب ۳۰ درصد دستکم برای نیم ساعت می‌تواند از پوست در برابر اشعه مخرب آفتاب محافظت کند. اگر بیشتر از ۳۰ دقیقه ورزش می‌کنید باید استفاده از کرم‌ را تجدید کنید. عینک‌های یو وی ۴۰۰ نیز می‌تواند محافظ مناسبی برای چشمان باشد.


۴- خود را خنک نگه دارید: حتما در زمان دویدن وقفه‌های کوتاه مدتی ایجاد کرده و دست و صورت، گردن، و زیر بغل خود را با آب مرطوب کنید.
۵- به میزان کافی آب بنوشید: یکی از بزرگترین خطرات در زمان دویدن در هوای گرم، کم آبی بدن است. به طور معمول هر ۱۰ دقیقه یک بار به میزان کم و به صورت جرعه جرعه آب بنوشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha