سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: میزان موالید در هفت ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ نزدیک ۶ درصد کاهش پیدا کرده و در تمامی استان‌ها این کاهش مشاهده می‌شود.

کاهش تولدها در ایران

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: میزان موالید در هفت ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ نزدیک ۶ درصد کاهش پیدا کرده و در تمامی استان‌ها این کاهش مشاهده می‌شود.
 
به گزارش سلامت نیوز، اعظم کریمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره علل کاهش موالید گفت: البته در علت شناسی وضعیت فعلی در موالید عوامل بسیار زیادی غیر از شیوع ویروس کرونا و مسائل اقتصادی نیز دخیل می‌باشد.
 
وی بیان کرد: از جمله این مسائل می‌توان به مسائل فرهنگی اجتماعی و تغییر نگرش‌های موجود در والدین جوان اشاره کرد به نوعی که متاسفانه حتی در بسیاری از زوجین جوان مشاهده می‌گردد فرزند آوری به عنوان اولویت زندگی آنان شناخته نمی‌شود؛ و حاضر به پذیرش مسئولیت خطیر نقش مادری و پدری نیستند.
 
کریمی تصریح کرد: میزان موالید در هفت ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به هفت ماهه نخست سال ۹۸ نزدیک ۶ درصد کاهش پیدا کرده و در تمامی استان‌ها این کاهش مشاهده می‌شود.
 
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در ادامه بیان کرد: بیشترین کاهش موالید در استان‌های البرز با منفی ۱۴ درصد، قم با منفی ۹ و نیم درصد، مازندران با منفی ۹ و دو درصد بوده است و غیر از استان سیستان و بلوچستان که با افزایش موالید تقریباً سه درصدی مواجه بوده؛ کمترین درصد تغییرات در این بازه زمانی مربوط به آذربایجان غربی با منفی ۲، کرمانشاه با منفی سه و هشت درصد و کردستان با منفی چهار و یک درصد بوده است.
 
وی تاکید کرد: روند موالید تا سال ۹۴ افزایشی بوده و پس از آن رو به کاهش گذاشته است و از سال ۹۷ و ۹۸ این روند با شیب تندتری رو به کاهش گذاشته است.
 
کریمی خاطرنشان کرد: به هر حال باید به این نکته توجه داشت که شاخصه‌های جمعیت شناختی بر روی یکدیگر تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم زیادی می‌گذارند موالید و ازدواج از این قاعده مستثنی نیست و بخشی از کاهش موالید مربوط به سیاست‌های تحدید جمعیتی دهه هاى گذشته است.
 
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان افزود: یعنی کاهش موالید در آن سال‌ها منجر به کاهش جمعت جوانان در سن باروری در حال حاضر شده است واین خود باعث کاهش موالید شده و همان گونه که اشاره شد چرخش‌های فرهنگی و تغییرات ارزشی و بیماری کرونا و وضعیت اقتصادی جامعه همگی از عوامل ایجاد کننده این وضعیت می‌باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha