رییس گروه واکنش سریع کووید۱۹ وزارت بهداشت، با اشاره به روند پیشروی کرونا در کشور، درباره روزهای آتی و مراسمهای پیش رو در ایام ماه محرم، ضمن هشدار نسبت به هرگونه تجمع در شرایط فعلی بیماری در کشور گفت: سوگواری ایام محرم قطعا لازم است اما شکل اجرای آن در شرایط اپیدمی مهم است. در کنار اینکه سلامت معنوی جامعه باید حفظ شود ولی باید سنجیده اقدام کنیم.

سفرها ممنوع شود / برای "محرم" سنجیده اقدام کنیم

سلامت نیوز:رییس گروه واکنش سریع کووید۱۹ وزارت بهداشت، با اشاره به روند پیشروی کرونا در کشور، درباره روزهای آتی و مراسمهای پیش رو در ایام ماه محرم، ضمن هشدار نسبت به هرگونه تجمع در شرایط فعلی بیماری در کشور گفت: سوگواری ایام محرم قطعا لازم است اما شکل اجرای آن در شرایط اپیدمی مهم است. در کنار اینکه سلامت معنوی جامعه باید حفظ شود ولی باید سنجیده اقدام کنیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حمید سوری درباره روند کشوری کرونا، گفت: رخداد طغیان‌های ناشی از اپیدمی عمدتا از جنوب و جنوب شرقی کشور آغاز شد و از چابهار به سمت زابل و بالاتر حرکت کرد و با توجه به مراوداتی که بین سیستان و بلوچستان و استان گلستان وجود دارد، گلستان‌ هم به یکی از استان‌هایی تبدیل شد که وضعیت خیلی مناسبی ندارد؛ هرچند که اقدامات مناسبی برای کنترل اپیدمی در این استان‌ هم آغاز شده است.


وی افزود: انتشار اپیدمی و واریانت دلتا در سطح کشور رو به گسترش بوده است و الان بیشتر به سمت مبادی مرکزی کشور پیش می‌رود. پیش از آنکه در مورد قرنطینه که مداخله پرهزینه‌ای است صحبت کنیم، معتقدم  کنترل مبادی شهرها و سفرها و سایر رخدادها مهم‌تر است‌ و این در حالی است که وقتی به جاده‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم این مقررات به اجرا در نمی‌آید و سفرها کماکان ادامه دارد و بخشی از طغیان بیماری در استان گلستان به دلیل سفرهایی است‌ که برای رفتن به مشهد مقدس انجام می‌شود. سفرها باید ممنوع شود تا از انتشار ویروس جلوگیری شود.


سوری تاکید کرد: اعلام می‌کنیم شهری قرمز است اما تمهیدات لازم برای عملیاتی شدن مقررات اجرا نمی‌شود و قانونی که اجرایی نشود طبیعتا ارزش لازم را ندارد. قوانین باید ضمانت اجرایی داشته باشند و پایش و نظارت شوند تا اثربخش باشند.


وی ادامه داد: از طرفی وزارت بهداشت امکان مقابله با این شرایط را ندارد و در وظایفش هم نیست؛ بنابراین لازم است سایر سازمان‌ها با هدایت استانداری، بخشداری و فرمانداری وارد عرصه شوند. خانه نشینی کارکنانی که واکسینه شدند نباید ادامه یابد و باید برای کمک به کنترل اپیدمی حاضر شوند. در واقع بخشی از خدماتی که وزارت بهداشت برای کنترل اپیدمی انجام می‌دهد غیر حرفه‌ای و غیر تخصصی است و می‌تواند از سایر سازمان‌ها استفاده کند.


وی درباره تقاضاها و صحبت‌هایی که برای تعطیلی دو هفته‌ای کشور مطرح می‌شود، بیان کرد: اگر قرار بر تعطیلی باشد، درصورتی موثر خواهد بود که برای آن برنامه داشته باشیم وگرنه اینکه دو هفته تعطیل کنیم که در خانه بنشینیم و بعد از دو هفته باز همان رفتارها تکرار شود، شاهد اثربخشی تعطیلات نخواهیم بود.


سوری درباره شرایط کرونا در روزهای آتی با توجه به آغاز ماه محرم، بیان کرد: این موضوع بسیار نگران کننده است. زمانی گفته می‌شد که اگر ایمنی در برابر ویروس چه با واکسن و چه به صورت طبیعی به ۷۰ درصد برسد کنترل بیماری کامل می‌شود؛ درحالی که اکنون می‌بینیم ویروس هم دارد هوشمندانه برای بقای خود تلاش می‌کند؛ بنابراین واکسیناسیون قطعا به تنهایی برای کنترل اپیدمی کافی نیست و باید در کنار آن سایر اقدامات نظیر فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن، عدم شرکت در تجمعات و... را دنبال کنیم.


این اپیدمیولوژیست افزود: با ساده انگاری و عدم رعایت پروتکل‌ها قطعا با وضعیت وخیمی بعد از مراسمات محرم روبرو خواهیم بود که هزینه زیادی به کشور تحمیل می‌کند. به عنوان یک متخصص صلاح نمی‌دانم مراسم عزاداری امسال به شکل عادی برگزار شود. در کنار اینکه سلامت معنوی جامعه باید حفظ شود ولی باید سنجیده اقدام کنیم، به نظر نمی‌رسد الزاما حضور فیزیکی افراد در مراسمات مذهبی مثل سوگواری محرم اصل دینی باشد. سوگواری قطعا لازم است اما شکل اجرای آن در شرایط اپیدمی مهم است و بهتر است شکل متفاوت عزاداری توسط علما تنظیم شود تا با حداقل اثرات سوء این رفتارها مواجه باشیم.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha