به دنبال شناسایی 39 هزار و 19 مبتلای جدید كووید 19 در كشور و افزایش تعداد كل بیماران كرونا در ایران به 3 میلیون و 979 هزار و 727 نفر (از 30 بهمن 1398 تا ظهر 12 مرداد 1400) رتبه ایران در جدول جهانی ابتلای تجمیعی كرونا، یك درجه كاهش یافت و به ردیف دوازدهم جدول رسید.

سوله‌های بحران شهرداری برای بستری شدن بیماران كرونایی /انتظار روزهای سیاه‌تر برای ایران

سلامت نیوز: به دنبال شناسایی 39 هزار و 19 مبتلای جدید كووید 19 در كشور و افزایش تعداد كل بیماران كرونا در ایران به 3 میلیون و 979 هزار و 727 نفر (از 30 بهمن 1398 تا ظهر 12 مرداد 1400) رتبه ایران در جدول جهانی ابتلای تجمیعی كرونا، یك درجه كاهش یافت و به ردیف دوازدهم جدول رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،تا ظهر روز 12 مرداد (سوم جولای) كشورهای امریكا، هند، برزیل، روسیه، فرانسه، انگلیس، تركیه، آرژانتین، كلمبیا، اسپانیا و ایتالیا با ثبت بیش از 4 میلیون مبتلای كرونا، در ردیف اول تا یازدهم جدول جهانی كرونا ایستاده‌اند و كاهش رتبه جهانی ایران به ردیف دوازدهم جدول جهانی ابتلا، در حالی است كه طبق ضرایب تخمینی، به ازای 39 هزار و 19 مبتلای شناسایی شده در شبانه‌روز 11 تا 12 مرداد سال جاری، 463 هزار و 292 ناقل ویروس و ناشناخته در جامعه، در حركت هستند كه هنوز علائم این افراد بروز نكرده اما خطر بالقوه برای آلوده كردن كل جامعه عمومی محسوب می‌شوند. 

‌به استناد گزارش دیروز وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 11 تا 12 مرداد، ۳۷۸ مبتلای كرونا در كشور، فوت كرده‌اند كه به دنبال فوت این بیماران، تعداد كل فوتی‌های كرونا (از 30 بهمن 1398 تا 12 مرداد 1400) به ۹۱ هزار و ۷۸۵ نفر افزایش یافت.

در حالی كه از مبتلایان شناسایی شده در شبانه‌روز 11 تا 12 مرداد، 4838 نفر بستری شده‌اند و در حال حاضر هم، 5793 بیمار به دلیل شدت علائم، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند، فعلا تنها امید مراقبان سلامت برای دستیابی به ایمنی جمعی در كشور، به واكسیناسیون با واكسن‌های وارداتی است چرا كه دیروز، معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واكسن و سرم‌سازی رازی گفت با وجود فعالیت بی‌وقفه تولیدكنندگان داخلی واكسن، هنوز كمتر از یك میلیون دوز واكسن كرونا در داخل كشور تولید شده است.

  محمدحسین فلاح مهرآبادی افزود: «دی ماه پارسال، در حالی كه تولید‌كنندگان جهانی واكسن وارد فاز 3 از مطالعات واكسن شده و برخی واكسن‌ها هم مجوز مصرف اضطراری دریافت كرده بودند، نخستین مجوز كارآزمایی بالینی در كشور ما صادر شد. هر واكسن تا رسیدن به مصرف اضطراری، باید سه فاز را پشت سربگذارد كه هرفاز هم، به شرط آنكه هیچ مشكلی در واكسن و روند كار آزمایی وجود نداشته باشد، حداقل دو ماه زمان می‌برد. » 


انتظار روزهای سیاه‌تر برای ایران

 عاطفه عابدینی؛ دبیر كمیته علمی كشوری كووید ۱۹، دیروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها با هشدار درباره انتظار شرایط بدتر برای تهران، استان‌های جنوب شرق، شمال و شمال شرق گفت: «هنوز به اوج و قله پیك پنجم نرسیده‌ایم و شرایط استان‌ها هم شبیه یكدیگر نیست؛ در استان سیستان و بلوچستان، بیماری كنترل شده، اما در بوشهر همچنان شرایط بد است، موارد بیماری در تهران و برخی استان‌های شمالی‌ نیز رو به افزایش است و همان موجی كه تا چند هفته قبل در سیستان و بلوچستان بود، اكنون به خراسان رضوی رسیده و میزان مراجعات سرپایی و بستری و مرگ در این استان رو به افزایش است.

می‌دانم كه بیمارستان‌های كل كشور، كاملا پر است و اگر قرار باشد بیماری بستری شود، باید یكسری از بیماران ترخیص شوند و سپس بیمار جدید بستری شود. البته هنوز برای ایجاد بیمارستان صحرایی برنامه جدیدی اعلام نشده اما با نگاهی به نمودار میزان مبتلایان می‌توان دید كه نه‌تنها تعداد مبتلایان و بستری‌ها، نسبت به اردیبهشت ماه و حتی نسبت به پیك چهارم افزایش یافته، اگر پروتكل‌ها رعایت نشود و شرایط مناسب برای شیوع عفونت و انتقال ویروس به ویژه در نوع دلتا فراهم باشد، ممكن است افزایش درصد مرگ را هم داشته باشیم.»

نادر توكلی؛ معاون درمان ستاد كرونای استان تهران هم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با اشاره به اینكه آمار فعلی بیماران كرونایی بستری در كشور در ۱۶ ماه اخیر بی‌سابقه است، گفت: «بستری‌های تهران، از مرز ۱۰ هزار نفر هم رد شده كه در ۱۶ ماه اخیر سابقه نداشته است. امروز تقریبا تمام بیمارستان‌های پایتخت و بیش از 10 هزار تخت بستری، درگیر كروناست و در روزهای آینده از ظرفیت سوله‌های بحران شهرداری برای بستری بیماران استفاده خواهیم كرد.»

در حالی كه دو روز قبل، ایرج حریرچی؛ معاون كل وزارت بهداشت از احتمال افزایش مرگ‌های كرونایی در كشور تا روزانه 800 نفر تا 45 روز آینده خبر داده بود و روند ابتلا تا 10 روز آینده را «افزایشی» اعلام كرد، در نگاهی به آمار همه‌گیری ظرف یك ماه گذشته هم گفته بود: «در چهار هفته اخیر، موارد سرپایی از حدود ۶۰ هزار به ۱۸۰ هزار نفر افزایش یافت، در هر هفته ۲۲ هزار مورد بستری و ۱۸۰ هزار مورد مثبت سرپایی و دو هزار و ۲۱ فوت در هفته داریم كه در پیك‌های قبل، به چنین اوجی نرسیده بودیم.

اكنون روزانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، حدود ۲۷ بستری داریم در حالی كه در زمان‌های اوج، باید منتظر مرگ 8 الی 10 درصد بستری شده‌ها باشیم.» دیروز، فرمانده عملیات مدیریت بیماری كرونا در كلان‌شهر تهران هم با هشدار جدی درباره وخامت شرایط پایتخت گفت: «روزانه حدود ۲ هزار بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری می‌شوند، تا غروب دوشنبه، ۹ هزار و ۴۰۰ بیمار كرونایی در بیمارستان‌های شهر تهران بستری شدند كه حدود ۲۶۰۰ نفر از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. برای هفتمین هفته متوالی شاهد افزایش شاخص‌های كرونا در تهران هستیم و پیش‌بینی می‌شود هفته آینده نیز شاهد سیر فزاینده آمار كرونا در تهران باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha