چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 315735

فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص بیماری‌های خطرناک گوارشی و کبدی که بی‌علامت و بی‌درد هستند توضیحاتی ارائه کرد.

بیماری‌های گوارش و کبدی که بی‌علامت هستند

سلامت نیوز:فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص بیماری‌های خطرناک گوارشی و کبدی که بی‌علامت و بی‌درد هستند توضیحاتی ارائه کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مهران بابایی در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌های گوارشی و کبدی هستند که در ظاهر هیچ علامتی در فرد ایجاد نمی‌کنند، عنوان کرد: برخی فکر می‌کنند که علامت فقط درد است، در حالیکه خیلی از بیماری‌ها اصلا دردی ندارند مثل بدخیمی معده که ممکن است فقط با گاز و نفخ همراه باشد، پس نکته اول این است که علامت هر بیماری درد نیست و ممکن است خیلی از بیماری‌ها حتی علامت هم نداشته باشد.


این پزشک متخصص همچنین تصریح کرد: مثل کبد چرب که بدون علامت است و اتفاقا تعداد بسیاری را هم به صورت خاموش درگیر کرده و تعداد بیمارانی که با سیروز کبدی به ما مراجعه می‌کنند بسیار زیاد شده است. مثلا در افرادی که کبد چرب همراه با بیماری زمینه‌ای مثل دیابت دارند و در سونوگرافی و آزمایش فقط کبد چرب تشخیص داده شده، یک دفعه با سیروز کبدی مواجه می‌شویم، پس یکی از بیماری‌هایی که با وجود خطرناک بودن هیچ علامتی ندارد، همین کبد چرب است. 


بابایی در ادامه به بیماری «هپاتیت بی یا سی» اشاره کرد و گفت: 70 درصد افرادی که درگیر این بیماری هستند اصلا خبر ندارند و اینها هم ممکن است تبدیل به سیروز شود و به صورت مرموز پیشرفت می‌کند. لذا اگر کسی کبد چرب داشته و آنزیم‌های بالایی دارد حتما باید هپاتیت بی و سی را هم چک کند. کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، فشار یا چربی خون، کولیت زخمی، چاقی، تیروئید داشته و داروهای اعصاب و پوستی مصرف می‌کنند می‌توانند بیشتر در معرض درگیری کبد چرب قرار گیرند.


وی همچنین با تأکید بر اینکه در حوزه بیماری گوارشی هم شما ممکن است که خونریزی داشته باشید ولی خبر نداشته باشید، یادآور شد: احتمال آن کم است ولی ممکن است به ویژه در سن بالا خونریزی‌هایی داشته باشید که اصلا قابل مشاهده نباشد، به کررات شده که برای من نامه آمده که فرد به لحاظ خونریزی گوارشی مورد معاینه قرار گیرد، یعنی فرد به خاطر کم‌خونی به پزشکی مراجعه کرده و پزشک به خونریزی مخفیانه مشکوک شده چون خونریزی واضح خودش یک علامت است ولی خونریزی مخفی فقط با کم‌خونی و آزمایش مدفوع خودش را نشان می‌دهد.


این فوق تخصص بیماری‌های گوارشی در ادامه نیز توضیح داد: خیلی از پولیپ‌های روده هم بی‌علامت است و فقط گاهی ممکن است دل‌پیچه، دل‌درد و اسهال خفیف به همراه داشته باشند، ولی در اکثر اوقات بی‌علامت هستند، برخی از بیماری‌های جدی مثل توده‌ها و تومورها نیز ممکن است خیلی اوقات بی‌علامت باشند که البته شایع نیست.


بابایی با اشاره به اینکه همه این موارد را می‌توان با چکاپ‌های دوره‌ای شش ماه یا یکساله آزمایشات خون، مدفوع و کبد متوجه شد، اظهار کرد: لذا توصیه من این است که افراد حتما آزمایشات دوره‌ای را جدی بگیرند و اینکه چندین سال است به دکتر مراجعه نکردند را افتخار محسوب نکنند، البته از آن طرف هم وسواس و حساسیت نداشته باشند مگر اینکه سابقه خانوادگی داشته باشند که در آن صورت فرد باید زودتر مراجعه کند و یا اینکه به سن 50 رسیده باشد. وی در پایان نیز یادآور شد: مهمترین نکته‌ای که بیماران باید در نظر داشته باشند این است که در درمان کبد چرب مهمترین اصل اصلاح سبک زندگی است، چون در این خصوص تنها دارو جواب نداده و پرهیزها و سبک زندگی سالم نیز باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه هیچ داروی تضمینی برای درمان کبد چرب وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha