شریفی مقدم با اشاره به وضعیت وخیم پیک پنجم گفت: اوضاع از دست سیستم بهداشت و درمان خارج شده و خدا به ما رحم کند چون مشخص نیست سرانجام کار چه خواهد شد.

اوضاع کرونا از دست سیستم بهداشت و درمان خارج شده

سلامت نیوز: شریفی مقدم با اشاره به وضعیت وخیم پیک پنجم گفت: اوضاع از دست سیستم بهداشت و درمان خارج شده و خدا به ما رحم کند چون مشخص نیست سرانجام کار چه خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلام نو، صدای پای پیک پنج کرونا از سیستان و بلوچستان به گوش رسید، جایی که شیب مبتلایان با شیب تند افزایش یافت، تخت‌ها پر و مرگ و میر نقل محافل شد.

حالا اما پیک پنجم به جایی رسیده است که تصاویر وحشتناکی از بیمارستان‌ها نقاط مختلف کشور مخابره می‌شود. از تهران تا مشهد و از مشهد تا گیلان و مازندران تصاویر بیمارستان‌های پر از بیمار دست به دست در گوشی‌ها موبایل می‌چرخد.

محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار، تاکید می‌کند که امروز کل کشور تبدیل به سیستان و بلوچستان شده و می‌گوید: تهران هم دست کمی از سیستان و بلوچستان یا مشهد ندارد.

وی با اشاره  به بدون درمان بودن کرونا تنها راه مبارزه با آن را پیشگیری می‌داند و می‌افزاید: پیشگیری دو مسیر دارد یکی واکسیناسیون و دیگری ایجاد محدودیت، همراه با حمایت اقتصادی از مردم توسط دولت است. اگر محدودیت‌های ایجاد شده بدون حمایت مالی باشد منجر به بهبود وضعیت نمی‌شود. ما شاهد هستیم که در ایران سرعت واکسیناسیون کند، محدودیت کم و حمایت‌ها هم به قدر کافی نیست.

دبیرکل خانه پرستار با تایید پر شدن تخت‌های بیمارستانی اکثر نقاط کشور ادامه داد: امروز شرایط به هم ریخته است و تخت به اندازه کافی در بسیاری از نقاط کشور نیست. با من تماس گرفتند و گفتند می‌خواهند مریضی را با ۴۰ درصد درگیری ریه در بیمارستانی در تهران بستری کنند ولی تخت نیست. در بعضی استان‌ها مثل خراسان وضع از این هم بدتر است.

وی ادامه داد: متاسفانه انگار کار از دست متولیان خارج شده و بیشترین فشار ممکن به پرستاران می‌آید، پرستارانی که ۱۷ ماه در حال تلاش هستند و فشارهای روحی و روانی زیادی را تجربه می‌کنند. نیروهای پرستاری به شدت کم است. از ۱۳ هزار نیروی تخصیص داده شده به پرستاری هنوز هیچ کدام وارد بازار کار نشده و شرایط سخت‌تر شده است.

شریفی مقدم با اشاره به وضعیت وخیم پیک پنجم گفت: اوضاع از دست سیستم بهداشت و درمان خارج شده و خدا به ما رحم کند چون مشخص نیست سرانجام کار چه خواهد شد.

وی ادامه داد: برای درک بدی وضعیت باید بدانید مریضی که ۳۰ درصد درگیری ریه داشته باشد باید در ICU بستری شود ولی امروز برای چنین مریضی حتی در بخش هم جا نیست و بسیاری از مریض‌ها در خانه مراقبت می‌شوند. در بسیاری از بیمارستان‌ها هم به علت فشار پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود و مریض‌ها برای خدمت رسانی حسابی معطل هستند.

دبیرکل خانه پرستار با تاکید بر فروپاشی سیستم درمان کشور گفت: نه تنها سیستم پرستاری بلکه سیستم بهداشت و درمان ما از هم فروپاشیده است و دیگر نمی‌شود گفت در آستانه فروپاشی است. امروز سیستم پرستاری بعد از ۱۷ ماه فشار پیوسته بریده است؛ به خصوص در پیک پنجم که تعداد مبتلایان چند برابر پیک‌های قبلی بوده است.

وی با بد ارزیابی کردن روزهای پیش رو گفت: وضعیت ما در دو سه هفته آینده اصلا بهبود نمی‌یابد، مگر اینکه اقدام خاصی رخ دهد و کل کشور به معنای واقعی دو تا سه هفته تعطیل شود.

شریفی مقدم در انتها از مردم درخواست کرد که مراقب خود باشند و افزود: دولت که کار را رها کرده است، ولی تقاضای عاجزانه من از مردم این است که خودشان از خودشان مراقبت کنند، حدالمقدور بیرون نیایند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و ماسک بزنند چون تخت خالی، به خصوص در مراکز استان‌ها، وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha