چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 315745

در دوران شیوع ویروس کرونا که توصیه به پرهیز از تجمع به‌خصوص در محیط‌ های بسته است این نکته اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و می‌توان در کنار گنجاندن فعالیت جسمی منظم از شرایط پرخطر هم در امان ماند.

توصیه‌های هفتگانه استفاده از دوچرخه ثابت

سلامت نیوز: در دوران شیوع ویروس کرونا که توصیه به پرهیز از تجمع به‌خصوص در محیط‌ های بسته است این نکته اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و می‌توان در کنار گنجاندن فعالیت جسمی منظم از شرایط پرخطر هم در امان ماند.

 افزایش قدرت بدنی با دوچرخه ثابت 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، «دوچرخه ثابت»  یکی از دستگاه‌های هوازی بسیار مفید است که امروزه انواع مختلف آن با توجه به نوع فعالیت و شرایط بدنی وجود دارد. این وسیله همانند دیگر دستگاه‌های ورزش هوازی به کاهش وزن کمک می‌کند، باعث افزایش قدرت بدنی می‌شود، مفاصل را تقویت می‌کند و از طرفی به‌ ندرت ممکن است تاثیرات منفی داشته ‌باشد. اما برای بهره‌مندی از تاثیرات این وسیله و افزایش تمایل به استفاده منظم از آن بهتر است چند نکته همواره مدنظر باشد:

  برنامه ورزشی منظم

اگر واقعا قصد دارید ورزش را در زندگی روزمره بگنجانید و از فواید آن بهره‌مند شوید، بسیار مهم است که برنامه منظم داشته ‌باشید. ورزش در منزل به‌خصوص به‌ تنهایی شرایطی ایجاد می‌کند که به‌ راحتی می‌توان آن را کنار گذاشت یا در انجام تمرینات جدی نبود. از همین‌رو پیش از شروع تمرینات حتما برنامه‌ای با توجه به فعالیت‌های روزانه درنظر بگیرید و زمان تمرین را در آن قید کنید.حتما برای انجام تمرینات منظم و دقیق باشید.

 تهویه مناسب

جریان هوا حین دوچرخه‌سواری در محیط باز به کاهش تعریق و بهبود تنفس کمک می‌کند اما زمانی که از دوچرخه ثابت استفاده می‌شود احتمال افزایش دمای بدن، تعریق زیاد و کاهش آب بدن وجود دارد. به‌همین دلیل حتما دوچرخه ثابت باید در فضایی از منزل قرار گیرد که امکان تهویه مناسب وجود داشته باشد.همچنین نوشیدن منظم آب تقریبا هر 10 دقیقه نباید فراموش شود.

تغذیه صحیح و تامین انرژی

برای موفقیت در تمرینات ورزشی توجه به تامین انرژی کافی ضروری است و با رعایت اصول تغذیه صحیح و منظم می‌توان نیاز بدن برای یک ساعت تمرین را تامین کرد. البته اگر قصد دارید مدت بیشتری تمرین کنید یا بلافاصله پس از بیدارشدن از خواب پدال بزنید حتما لازم است حین تمرین از خوراکی‌های مغذی مانند موز یا خشکبار استفاده کنید. برنج قهوه‌ای، پاستا، سبزیجات، گردو و دیگر مغزها منابع غذایی مفید برای تامین انرژی هستند.البته از خوردن گوشت قرمز و هر نوع خوراکی دیرهضم پیش از تمرین باید پرهیز  کرد. 

تغییر وضعیت بدن 

برخلاف دوچرخه‌سواری در محیط بیرون که بدن دایم تغییر حالت پیدا می‌کند، هنگام استفاده از دوچرخه ثابت، بدن تقریبا مدت طولانی در وضعیت یکسانی قرار دارد که ممکن است باعث درد کمر و پشت شود. توصیه می‌شود حین تمرین با دوچرخه ثابت گاهی از دوچرخه پایین بیایید، هنگام پدال‌زدن دایم در یک حالت نمانید و در صورت نیاز با پمادهای برطرف ‌کننده اسپاسم، عضلات بدن را ماساژ دهید. 

انتخاب لباس ورزشی خنک و راحت

هنگام استفاده از دوچرخه ثابت نباید لباس ورزشی مانند بیرون پوشید زیرا این لباس‌ها تنگ است و در محیط بسته منزل باعث گرمای شدید بدن می‌شود. از لباس ورزشی راحت و نازک باید استفاده کرد تا دفع تعریق و احساس خنکی بدن بهتر اتفاق بیفتد. البته استفاده از کفش ورزشی مناسب حتما لازم است.

نرمش قبل و بعد از پدال‌زدن

پیش از هر نوع تمرین مستمر ورزشی نیاز به نرمش و آمادگی بدن است و دوچرخه‌ ثابت نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. حتما 10 تا 15 دقیقه پیش از پدال‌زدن، نرمش ملایم داشته‌ باشید و چند تمرین کششی انجام دهید. پدال‌زدن را هم  به‌آرامی آغاز کنید و به‌تدریج سرعت را افزایش دهید. پس از تمرین  سرعت را کم کنید و با پدال‌زدن آرام تمرین را به پایان برسانید.چند کشش ملایم پس از پدال‌زدن را نیز فراموش نکنید.

پرهیز از خستگی شدید

اگرچه استفاده از دوچرخه ثابت فرصت انجام تمرین ورزشی را به‌طور مداوم در منزل ایجاد می‌کند اما به معنای افراط در تمرین و خستگی بیش از حد نیست. برنامه ورزشی باید متناسب با وضعیت سلامت عمومی و توان بدنی باشد و در صورت ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون بالا یا ناراحتی‌های قلبی عروقی حتما لازم است پیش از شروع برنامه ورزشی با پزشک معالج مشورت  کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha