نایب رئیس انجمن داروسازان کشور گفت: از سال قبل یکی از کارخانه‌های بزرگ کشور که حدود 40 درصد سرم کشور را تولید می کند به سازمان غذا و دارو اعلام کرد برای مدت 4 ماه تولید سرم نخواهد داشت به همین دلیل باید برای کمبود سرم تولیدی این کارخانه جایگزینی در نظر گرفته می‌شد.

فاجعه مدیریتی در تامین سرم | یکی از کارخانه های کشور از یکسال قبل اعلام کرده بود تولید نخواهد داشت

سلامت نیوز: نایب رئیس انجمن داروسازان کشور گفت: از سال قبل یکی از کارخانه‌های بزرگ کشور که حدود 40 درصد سرم کشور را تولید می کند به سازمان غذا و دارو اعلام کرد برای مدت 4 ماه تولید سرم نخواهد داشت به همین دلیل باید برای کمبود سرم تولیدی این کارخانه جایگزینی در نظر گرفته می‌شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین نایب رئیس انجمن داروسازان در گفت وگو با برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران با انتقاد از سوء مدیریت مسئولان برای تامین دارو گفت: افق روشنی در حوزه دارو نداریم و به نظارت‌های بیشتر مجلس و قوه قضاییه نیازمندیم.

سیدعلی فاطمی ضمن تایید کمبود دارو به ویژه سرم برای تزریق بیماران کرونایی اظهار داشت: متاسفانه فقط کمبود سرم نداریم بلکه داروهای ضدویروس بیماران کرونایی به شدت کمیاب است و داروهای ترغیب کننده سیستم ایمنی مثل اکتمرا به سختی در بازار پیدا می شود. مجلس به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد دولت باید به این موضوع ورود کند و به طور ویژه به این موضوع رسیدگی کند.

وی افزود: از سال قبل یکی از کارخانه‌های بزرگ کشور که حدود 40 درصد سرم کشور را تولید می کند به سازمان غذا و دارو اعلام کرد برای مدت 4 ماه تولید سرم نخواهد داشت به همین دلیل باید برای کمبود سرم تولیدی این کارخانه جایگزینی در نظر گرفته می‌شد. از طریق افزایش تولید داخلی و یا حتی با واردات سرم می‌شد از این کمبود جلوگیری کرد. در فصل تابستان به طور طبیعی مصرف سرم بالا می‌رود و از طرفی با پیک پنجم کرونا هم مواجه هستیم. به همین دلیل افرادی که دچار سوختگی می شوند و یا حتی بیماران سرطانی که برای تزریق داروی شیمی درمانی نیاز به سرم دارند با مشکل مواجه شده اند و در حال حاضر درمان هزاران بیمار به تعویق افتاده است.

توضیح سازمان غذا و دارو درباره علت کمبود رمدسیویر و سرم | تولیدکنندگان به مجلس نامه نوشتند و نگذاشتند سرم وارد کنیم
نایب رئیس انجمن داروسازان تاکید کرد: وظیفه نظارت بر تولید و واردات دارو به طور مستقیم بر عهده سازمان غذا و دارو است. این سازمان است که برنامه ریزی را انجام می دهد. سرم برای نگهداری نیاز به شرایط خاص ندارد و دارویی نیست که تاریخ مصرف آن بگذرد. شرکت سرم سازی مذکور که فعلا از مدار تولید خارج است. این کارخانه از 5 اسفند 99 تولید نداشته است. قرار بود تا 5 تیر به مدار برگردد اما بازگشت به مدار به تعویق افتاد و ظاهرا تا شهریورماه هم بسته خواهد بود.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی سازمان غذا و دارو برای واردات سرم، نوش‌داروی پس از مرگ سهراب است و ممکن است چندین نفر در این فاصله به دلیل کمبود سرم جان خود را از دست بدهند. باید برای کمبود تمهیداتی اندیشیده شود.

فاطمی درباره ادعای تولیدکنندگان مبنی بر اینکه از آنها خواسته شده برای واردات اقدام نکنند گفت: این یک روی سکه است. کارخانه ای که از مدار خارج شده برای واردات سرم اعلام آمادگی کرده بود و چند شرکت دیگر تولیدکننده هم همین پیشنهاد را داشتند تا کمبود سرم پیش نیاید. به همین دلیل این موضوع باید در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بررسی شود.

وی کمبود دارو در کشور را معضلی بسیار جدی خواند و گفت: پیش بینی می شود در ماه آینده با کمبود داروی بیشتری مواجه شویم به همین دلیل باید این شرایط را پیش بینی کرد. قرار شده پیگیری‌هایی انجام شود و این به مجلس باز می گردد چقدر به ‌عملکرد دولت نظارت کند.

وی در ادامه این گفتگوی رادیویی بر درخواست انجمن داروسازان برای پیگیری‌های کمیته داروی مجلس به طور مکرر تاکید کرد و گفت: در حال حاضر داروهای ساده بیماران صرعی و اعصاب پیدا نمی‌شود. کمبود انسولین چندماه پیش هم به دلیل سوء مدیریت رخ داد. پیش بینی می‌شود چندماه دیگر با مشکلات عدیده دیگری مواجه شویم به همین دلیل باید تمهیدات لازم اندیشیده شود و سازمان بازرسی و مجلس به این مساله ورود کنند.

فاطمی در پاسخ به اینکه چرا داروی بیماران کرونایی در داروخانه‌های خصوصی توزیع نمی شود؟ گفت: گاهی اوقات دولت مجبور است بین بد و بدتر ، گزینه بد را انتخاب کند. زمانیکه به خاطر برنامه‌ریزی غلط با کمبود دارو مواجه هستیم، مجبوریم دارو را در داروخانه‌های دولتی و بیمارستان ها توزیع کنیم که با ازدحام شدید بیماران مواجه هستیم.  از طرفی به دلیل سوء نظارت بسیاری از این داروها از بازار آزاد سر در می‌آورند و متاسفانه در حال حاضر سرم با قیمت چندصد هزار تومانی و داروهای ضد ویروس کرونا با قیمت چندمیلیون تومان در بازار پیدا می‌شود.

وی بزرگترین تهدید برای بیماران را فروش آزاد دارو در بازار آزاد مولوی و سایت‌های مختلف اینترنتی خواند و خاطرنشان کرد: مشخص نیست آن داروها اصل هستند و یا حتی در شرایط استاندارد نگهداری شده باشند.

فاطمی درباره پوکه واکسن‌های کرونا و سوء استفاده سوداگران دارو از آنها گفت: دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو دو نهاد ناظر بر اینکار هستند. واکسن‌ها توسط معاونت های بهداشتی باید شمارش و سپس معدوم شوند ولی ایا اینکار درست انجام می شود یا خیر؟ باید توسط مجلس و قوه قضاییه نظارت شود چون افق روشنی در حوزه دارو نداریم و به نظارت های بیشتری نیاز است.

نایب رئیس انجمن داروسازان در پایان این گفتگوی رادیویی با تاکید بر اینکه انجمن های صنفی مردم نهاد هستند و مطالبات مردم را پیگیری می کنند گفت: امیدواریم دولت جدید ارتباط و گوش شنوای بهتری با مردم و سازمان های مردم نهاد وجود داشته باشد. متاسفانه ما در دولت گذشته مشکلات زیادی داشتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha