برای چهارمین روز متوالی، تلفات كرونا در ایران، بیش از 500 نفر بود. دیروز، وزارت بهداشت در گزارش روزانه از شیوع كووید - 19 در كشور اعلام كرد كه در شبانه روز 19 تا 20 مرداد، 536 مبتلای كرونا در كشور فوت كرده‌اند.

سلامت نیوز: برای چهارمین روز متوالی، تلفات كرونا در ایران، بیش از 500 نفر بود. دیروز، وزارت بهداشت در گزارش روزانه از شیوع كووید - 19 در كشور اعلام كرد كه در شبانه روز 19 تا 20 مرداد، 536 مبتلای كرونا در كشور فوت كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، افزایش تعداد مرگ‌های روزانه كرونایی در كشور در چهارمین روز پیاپی و در حالی كه برگزاری هنجار‌شكنانه مراسم عزاداری برای سیدالشهدا در بسیاری مناطق كشور در حال برگزاری است، خطر افزایش بیشتر تعداد بستری‌ها و مرگ‌های كرونایی طی هفته‌های آتی را تشدید كرده است چنانكه چند روز قبل، ایرج حریرچی؛ معاون وزارت بهداشت اعلام كرد كه فقط در یك شبانه روز، ۱۱ هزار و ۲۰۰ مبتلای كرونا در بیمارستان‌های كشور بستری شده‌اند و تا 45 روز آینده (پایان شهریور) باید در انتظار افزایش تعداد ابتلا و مرگ كرونایی‌ها باشیم. به دلیل افزایش تعداد بستری‌ها، حالا داروهای حیاتی و حتی ان گروه از داروهای تولید داخل مورد نیاز بیماران كرونایی با خطر كمبود مواجه شده كه گرانی چند برابری قیمت داروهایی از جمله رمدیسیویر طی روزهای گذشته، و در حالی كه هر مبتلای كرونا در طول دوره درمان نیازمند 6 دوز تزریقی از این داروست، تاییدی بر خطر كمبود داروهای حیاتی به دلیل افزایش بار ابتلاست.


مشهد با شرایط  ویژه و بحرانی
صبح دیروز، وزیر بهداشت در حالی برای بررسی روند درمان مبتلایان به كرونا و رفع چالش‌های پیش‌ رو وارد مشهد شد كه به نظر می‌رسد هیات‌های مذهبی هنجارستیز، مایل به تغییر رویه خود نیستند و همچنان به رفتارهای هنجارشكنانه و آسیب‌رسان به سلامت عمومی جامعه ادامه می‌دهند. بنا به اطلاعاتی كه خبرنگار «اعتماد» كسب كرده،  «هیات علمدار مشهد الرضا» شامگاه 19 مرداد، برای دومین شب متوالی، مراسم عزاداری سید الشهدا (ع) را با زیر پا گذاشتن پروتكل‌های بهداشتی با تراكم فشرده عزاداران بدون ماسك و بی‌توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار كردند و در فیلم كوتاهی كه از این مراسم به فضای مجازی درز كرده، یكی از مداحان این هیات كه احتمالا از خطر افشای این هنجارشكنی گسترده با خبر شده، خطاب به عزاداران می‌گوید: «هر كسی تلفن همراه یا ضبط خبرنگاری در دست دارد، از دستش بگیرید.» و به دنبال این جملات، باقی نوحه‌خوانی خود را از سر می‌گیرد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد كه مقابله قانونی با هیات‌های متخلف و هنجارشكن در برخی شهرها از جمله مشهد و تهران به كاری غیرممكن برای ضابطان قضایی تبدیل شده چنانكه استاندار خراسان رضوی به صراحت اعلام كرد كه حتی ستاد مقابله با كرونا در خراسان رضوی هم اختیار تعطیلی كلانشهر مشهد و حرم مطهر رضوی را ندارد. 

دیروز هم وزیر بهداشت گفت: «ما در وزارت بهداشت اختیارات محدودی داریم، فقط پیشنهاد می‌دهیم و تصمیم برای مواردی مثل اعمال محدودیت‌ها در اختیار ما نیست. پیشنهاد ما از روز نخست محدود كردن تردد و محدود كردن پرواز بوده و به ‌شدت معترض بودیم كه هر روز تعداد زیادی از افراد از جاهای مختلف به خصوص نقاط آلوده می‌آیند، وقتی از استان آلوده به ویروس دلتا، تعداد قابل‌توجهی پرواز به سمت مشهد و خراسان رضوی داشتیم، همان روز برای ما مسلم بود كه كانون آلودگی دارد جابه‌جا می‌شود. اتوبوس‌ و ماشین‌هایی كه از جاهای مختلف می‌آیند هم همین طور است، ما از روز اول به این بحث اعتراض داشتیم، الان هم داریم.» رییس اداره سلامت محیط و كار دانشگاه علوم پزشكی مشهد هم دیروز اعلام كرد كه در بازدیدهای شبانه‌روزی ناظران از رعایت پروتكل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری مشهد، تخلفاتی مانند ازدحام و عدم استفاده از ماسك مشاهده شده كه بر این اساس رعایت پروتكل‌های ‌بهداشتی در این مراسم تنها حدود ۳۰ درصد بوده و افزود: «در بازدیدهای میدانی اداره سلامت محیط و كار دانشگاه علوم پزشكی از مراسم عزاداری در مشهد به ‌طور متوسط تنها حدود ۳۰ درصد پروتكل‌های بهداشتی رعایت شده است. با توجه به اینكه شهر مشهد در وضعیت بسیار بد شیوع ویروس كرونا قرار دارد، برای اینكه سلامت عزاداران حسینی به خطر نیفتد، توصیه می‌كنم كه این مراسم برگزار نشود. البته دستورالعمل‌ها برای برگزاری مراسم دهه اول محرم برای تمامی ارگان‌ها فرستاده شده اما متولی اصلی برگزاری عزاداری‌ها و مراسم دهه اول محرم سازمان تبلیغات اسلامی است و مجوز برگزاری مراسم از طریق این سازمان دریافت می‌شود و ما بر رعایت پروتكل‌ها نظارت می‌كنیم. تخلفات هیات به سازمان تبلیغات جهت تذكر و اقدام جدی و همچنین به استانداری و دادستانی اعلام می‌شود، تخلفات به سازمان تبلیغات اسلامی، دادگستری و استانداری ارجاع، اما تذكرات و در صورت نیاز پلمب باید توسط سازمان تبلیغات اسلامی انجام شود. سازمان تبلیغات اسلامی شخصا باید برای لغو مجوز برگزاری این مراسم اقدام كند چون هر روز كه به اوج مراسم عزاداری سیدالشهدا و روزهای تاسوعا و عاشورا نزدیك می‌شویم، اوضاع خطرناك‌تر می‌شود.


هفته اول مرداد، آمار بستری روزانه كرونایی‌ها در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی، ۵۰۰ نفر و كل بستری‌های كرونایی در استان، 1815 نفر بود اما حالا بنا به اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشكی مشهد، تعداد ابتلای روزانه در شهر مشهد در حالی به 7500 نفر افزایش یافته كه كل تعداد تخت‌های بیمارستانی استان خراسان رضوی، 8500 تخت است.  بنا به آخرین اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشكی مشهد، در حالی كه كل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان خراسان رضوی، 8500 تخت اعلام شده و به دلیل افزایش بار بستری‌ها، 650 تخت اضطراری هم به تخت‌های بستری استان افزوده شده، دیروز (20 مرداد ماه 1400) تعداد بیماران كرونایی بستری شده در استان خراسان رضوی به 3170 نفر رسید در حالی كه مرگ روزانه كرونایی‌ها در شهر مشهد، از روز 19 مرداد، 3 رقمی و به بیش از 200 نفر رسیده و تعداد مراجعات روزانه مبتلایان كرونای با علائم خفیف و بی‌نیاز از بستری در استان هم به 20 هزار نفر افزایش یافته و روزانه هم 720 بیمار جدید كرونا در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند. بنا به اعلام مسوول فنی آزمایشگاه مرجع كرونای دانشگاه علوم پزشكی مشهد، نتیجه ۱۰۰ درصد نمونه‌های آزمایشگاهی در مشهد از نوع سویه  دلتای كروناست. به دنبال افزایش تعداد مبتلایان و بار بستری‌ها در شهر مشهد، دیروز هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران اقدام به ارسال فوری تخت‌های ICU، دستگاه‌های ونتیلاتور و سایر تجهیزات و ملزومات پزشكی جهت مقابله با كووید - ۱۹ به مشهد كرد كه این محموله شامل ۵۰ دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی ثابت، ۲۵ تخت ICU، ۱۵ دستگاه ونتیلاتور، به همراه تشك‌های مواج، اتوآنالیزر، سل كانتر، ساكشن  و  الكتروكاردیوگراف  بود.


تهران در شرایطی بدتر از مشهد
شهر تهران هم كه كانون هیات‌های مذهبی است همچنان در بدترین شرایط خود به سر می‌برد. با وجود اعلام امادگی تعداد معدودی از هیات‌های مذهبی برای برگزاری مراسم مجازی، شنیده‌های «اعتماد» حاكی از ان است كه تعداد زیادی از هیات‌های مذهبی، با قدرت هر چه تمام‌تر مشغول آذین‌بندی كوچه‌ها و معابر هستند تا با برپایی مراسم گسترده عزاداری و سینه‌زنی و نوحه‌خوانی، دین خود را به دهه اول محرم ادا كنند. دیروز فرمانده عملیات مدیریت كرونا در تهران اعلام كرد كه تا ساعت ۸ صبح روز 20 مرداد ماه، ۹۶۲۰ بیمار كرونایی و همچنین ۲۵۴۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های پایتخت بستری هستند در حالی كه فقط در یك شبانه روز 19 تا 20 مرداد، ۱۹۰۰ بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری شدند و در همین بازه زمانی هم 25 هزار مبتلای كرونا به مراكز درمانی پایتخت مراجعه سرپایی داشتند و درمان دارویی دریافت كرده و به منزل مراجعه كردند. دیروز، رییس بیمارستان شهید لواسانی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «به بیماران كرونایی كه به بیمارستان مراجعه می‌كنند می‌گوییم بیمارستان دیگر جا ندارد و آنها روی صندلی‌های حیاط بیمارستان می‌خوابند و حتی گاهی از خودشان یك عكس می‌گیرند كه ما را در حیاط خواباندند در صورتی كه ما آنها را در حیاط نخواباندیم، به آنها می‌گوییم تخت نداریم و باید در نوبت باشند و خودشان هم می‌بینند كه چقدر ورودی بیمارستان زیاد است. حتی كسی كه روی تخت اورژانس یا در حیاط هم خوابیده باشد ما به ناچار برای او مانند بیماران بخش‌های كرونایی درمان را شروع می‌كنیم، تخت‌های اشغالی خیلی بیشتر از آن چیزی است كه خالی شود تا مریض دیگر جای آن بخوابد. متاسفانه بیمارستان ما هم مانند دیگر بیمارستان‌ها ورودی بیشتری نسبت به خروجی دارد، مریض‌های كرونایی همچنان زیاد هستند و دچار  بحران  شده‌ایم.»


از  سایر  استان‌ها چه خبر؟
استان اصفهان ظرف روزهای گذشته و به دنبال افزایش نگران‌كننده تعداد ابتلای جدید و در حالی كه تعداد بستری‌های كرونایی استان از مرز سه هزار نفر هم رد شد، با كمبود جدی نیروی پرستاری و مراقبت از بیماران در بیمارستان‌ها مواجه شده و به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، در صورت تداوم افزایش بستری‌ها، اتاق عمل و راهروی بیمارستان‌های استان هم به بخش بستری تبدیل خواهد شد علاوه بر اینكه حتی در صورت این تغییرات، خطر بر زمین ماندن مبتلایان جدید به دلیل صفر شدن امكان پذیرش در بیمارستان‌های استان وجود دارد.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گیلان، فقط در یك شبانه روز، در این استان ۳۷ فوت كرونا ثبت شده كه این تعداد در چند ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. در حال حاضر همه شهرستان‌های استان گیلان در وضعیت قرمز كرونایی قرار دارند و در شبانه‌روز گذشته هم ۴۸۸ مبتلای كرونا در مراكز درمانی استان بستری شده‌اند در حالی كه اكنون حدود 1900 بیمار كرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند و این تعداد بستری، بیش از ظرفیت‌های بیمارستانی گیلان است. استاندار هرمزگان هم ضمن ابراز نگرانی از روند افزایشی ابتلا، بستری و فوتی ناشی از كرونا در استان اعلام كرده كه باید تا دو هفته آینده، 1200 تخت اضطراری برای مقابله با كرونا به ظرفیت درمانی استان اضافه شود. به گفته رییس دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز، در شبانه‌روز 19 تا 20 مرداد ماه 7800 مبتلای كرونا به بیمارستان‌های استان خوزستان مراجعه كرده‌اند كه این عدد نسبت به سه هفته قبل چهار برابر شده است علاوه بر این، فقط در یك شبانه‌روز، ۴۷۱ مبتلای كرونا در بیمارستان‌های خوزستان بستری شدند در حالی كه كل تخت‌های بیمارستانی استان، حدود 5 هزار تخت است و روزانه حدود 30 الی 50 درصد مراجعات نیازمند بستری هستند اما در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تخت عادی و ۴۵۰ تخت آی‌سی‌یو به بیماران كرونایی اختصاص یافته و این در حالی است كه در حال حاضر ۲ هزار و ۱۹۵ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری بوده و تمام ۴۵۰ تخت ‌آی‌سی‌یو نیز در اشغال بیماران قرار دارد. طبق آخرین گزارش دانشگاه‌های علوم پزشكی استان‌ها، در روز 19 مرداد هم در استان گلستان، 1926 نفر بیمار بستری ثبت شده در حالی كه این استان با كمبود تخت، كمبود اكسیژن، كمبود دارو و سرم ویژه درمان بیماران كرونایی مواجه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha