متخصصان تغذیه و رژیم درمانی به بررسی نیازهای تغذیه‌ای بیماران کرونایی پرداخته‌اند، طبق داده‌های این متخصصان فرد مبتلا به کرونا دچار بی‌اشتهایی و از دست دادن بویایی و مزه شده و با توجه به این موضوع بیمار غذای کمتری مصرف می‌کند. بنابراین فرد بیمار باید انرژی بیشتری دریافت کند، به همین دلیل منابع پروتیینی بیشتری نیاز دارد.

منوی ویژه «بیماران کرونایی»

سلامت نیوز: متخصصان  تغذیه و رژیم   درمانی  به  بررسی نیازهای تغذیه‌ای بیماران کرونایی پرداخته‌اند، طبق داده‌های این متخصصان  فرد مبتلا به کرونا دچار  بی‌اشتهایی و از دست دادن بویایی و مزه شده و با توجه به این موضوع بیمار غذای کمتری مصرف می‌کند. بنابراین فرد بیمار باید انرژی بیشتری دریافت کند، به همین دلیل  منابع پروتیینی بیشتری نیاز دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، بیمار باید وعده‌های غذایی خود را افزایش داده و به عبارت دیگر انرژی مورد نیاز بدن خود را با کاهش حجم و میزان هر غذا اما با تفاوت تأمین کند؛ یعنی تغذیه با فواصل کوتاه .

چند نکته که باید رعایت کنیم

 استفاده از نان‌های سبوس‌دار
حذف کامل دورچین‌های خام و جایگزینی دورچین‌های پخته مثل سبزیجات  رنگی مانند لبو، کدو حلوایی، هویج، کلم بروکلین، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی، اسفناج و شلغم حداقل ٦٠گرم
حذف کوبیده، شنسل و غذاهایی که ممکن است مرکز آنها  خوب پخته نشده باشد، جوجه‌کباب در صورتی که تکه‌های ریز و کاملا پخته شده باشد، بلامانع است.
 حذف کامل روش‌های سرخ کردن استفاده از روش‌های آبپز و بخار پز
 صبحانه متنوع تخم‌مرغ آبپز کاملا پخته شده گردو و عدسی
 گنجاندن ماهی در برنامه غذایی  حداقل یک‌بار در هفته
جایگزین کردن لبنیات و پروتیین‌های کم‌چرب به جای لبنیات پرچرب. استفاده از شیر کم چرب با توجه به وضعیت بدن هر فرد مصرفش متفاوت است، ممکن است در فرد باعث سرفه شود، در این صورت ماست کم‌چرب و سایر موارد کلسیم‌دار جایگزین می‌شوند.
 تهیه سوپ‌های مقوی مانند سوپ سبزیجات، کدو حلوایی، خوراک لوبیا، قارچ و سوپ شیر کنار وعده‌های غذایی و در کنار سوپ استفاده از آبلیموی تازه به دلیل ویتامین ث
 گنجاندن آش‌های  تهیه شده بر پایه حبوبات و سبزیجات شامل گندم، جو و عدس
 اضافه کردن سبوس‌های  بسته‌بندی و پاستوریزه‌شده به سوپ و آش
 تهیه میان‌وعده سیب، پرتقال و لیموشیرین پس از شست‌وشوی صحیح و کامل
 تهیه غذاهای نرم با پوره برای بیماران بی‌اشتها و کم‌توان
 تأکید بر دریافت مایعات فراوان و برنامه‌ریزی بر استفاده از مایعات از قبیل آبگوشت و آب مرغ، همچنین سوپ بهترین غذاست.
ادویه‌ها به طور  کلی  تحریک‌کننده  سیستم تنفسی هستند، به جز زردچوبه و زعفران که آنتی‌اکسیدان‌های  قدرتمندی هستند، باقی ادویه‌ها و میوه‌ها مثل خربزه و انگور برای سیستم ایمنی مشکل ایجاد می‌کنند.
سبزی‌های تیره مانند اسفناج و برگ چغندر و برگ کاهو منابع خوب ویتامین آ و کمک‌کننده به تقویت سیستم ایمنی و پرتقال، لیموشیرین، کلم، شلغم، فلفل، جعفری و گوجه منابع عالی ویتامین ث هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha