ماجرای واکسیناسیون کرونا در کشورهای مختلف شکل‌های متفاوتی دارد. درحالی‌که برخی کشورهای سرمایه‌داری توانسته‌اند جمعیت کثیری از ملت خود را در برابر کرونا واکسینه کنند، اما افرادی در همان کشورها هستند که اعتقادی به واکسن ندارند و حتی دیگران را نسبت‌به تزریق واکسن کرونا منع می‌کنند.

رکوردشکنی مایه‌کوبی در ایران

سلامت نیوز:ماجرای واکسیناسیون کرونا در کشورهای مختلف شکل‌های متفاوتی دارد. درحالی‌که برخی کشورهای سرمایه‌داری توانسته‌اند جمعیت کثیری از ملت خود را در برابر کرونا واکسینه کنند، اما افرادی در همان کشورها هستند که اعتقادی به واکسن ندارند و حتی دیگران را نسبت‌به تزریق واکسن کرونا منع می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این افراد در دیگر کشورها و ازجمله ایران هم کم و بیش حضور دارند، غافل از اینکه شواهد فعلی نشان می‌دهد سالمندانی که پیش از این واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند آمار بسیار کمتری از بابت مرگ ناشی از ابتلا به کرونا داشته‌اند. اما روی دیگر مساله واکسیناسیون سرعت این کار در کشورهای مختلف است.

به‌عنوان مثال، کشور هند دو روز قبل توانست رکورد واکسیناسیون در کشور خود را بشکند. این آمار مربوط به واکسینه کردن 10میلیون هندی در یک روز است که به احتمال زیاد یک رکورد جهانی نیز محسوب می‌شود؛ البته واکسیناسیون در ایران هم در روز یکشنبه رکوردشکنی کرد و در یک روز ۷۶۵هزار و ۱۳۴دوز واکسن به ایرانیان تزریق شد.

براساس آمار ارائه‌شده ازسوی وزارت بهداشت و درمان تا ظهر دیروز ۱۸میلیون و ۵۵۱هزار و ۹۶۴نفر دوز اول واکسن کرونا و هشت‌میلیون و ۳۸۹هزار و ۲۹۶نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۲۶میلیون و ۹۴۱هزار و ۲۶۰دوز رسید؛ البته وزارت بهداشت به رکوردشکنی واکسیناسیون روزانه در ایران هم اشاره کرد. وزارت بهداشت همچنین تاکید دارد که افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند. این در حالی است که در هفته‌های اخیر گروه جدید سنی برای دریافت واکسن اعلام نشده‌اند.

 تولید میلیونی برکت

 واکسن برکت، نخستین و تنها واکسن ایرانی مقابله با کروناست که به تولید انبوه رسیده و در اختیار نظام درمانی کشور و مردم قرار گرفته است؛ البته پیش از این اعلام شده بود که تعداد بسیار بیشتری از این واکسن در تابستان در اختیار مردم قرار می‌گیرد. باوجوداین حجت نیکی‌ملکی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) دیروز اعلام کرد که میزان تولید واکسن برکت به حدود هشت‌میلیون دوز رسیده است. وی در صفحه شخصی‌اش در توییتر این خبر را اعلام کرد و یادآور شد:تعداد واکسن تحویلی به وزارت بهداشت تا امروز حدود چهارمیلیون و ۲۰۰هزار دوز است.

 هلال‌احمر پای‌کار است

 جمعیت هلال‌احمر نهادی است که تاکنون بیشترین مقدار واردات واکسن کرونا به کشور را انجام داده است.براساس آماری که روز گذشته، رییس جمعیت هلال‌احمر در شورای معاونان خود اعلام کرد تاکنون بیش از ۲۰میلیون دوز واکسن کرونا در ۱۷محموله؛ ازسوی هلال‌احمر از کشور چین به ایران وارد شده است. کریم همتی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش واردات واکسن اشاره کرد و گفت: براساس توافق‌های انجام‌شده، تلاش می‌شود از هفته آینده، پارت‌های پنج‌میلیونی واکسن به کشور وارد شود و روند واردات واکسن شتاب بیشتری بگیرد. هلال‌احمر با حمایت رییس‌جمهوری و هماهنگی وزارت بهداشت تلاش می‌کند در شهریورماه ۲۰میلیون دوز و در ماه‌های مهر و آبان، هرماه ۳۰میلیون دوز واکسن به کشور وارد ‌کند. وی افزود:

باتوجه‌به جمعیت ۸۰میلیونی کشور، اگر بخواهیم دو تا سه دوز واکسن برای مردم تامین کنیم، به واردات ۱۸۰میلیون دوز واکسن نیاز داریم و بنابر تاکید ویژه رییس‌جمهوری درخصوص تسریع در واردات واکسن، هلال‌احمر می‌تواند براساس جایگاه خود در فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر، روند آغازشده برای واردات واکسن را تا واکسیناسیون کامل جامعه و خروج کشور از بحران کرونا ادامه دهد.

 واردات واکسن از کشورهای اروپایی

 رییس جمعیت هلال‌احمر همچنین از پیگیری معاونت امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه این جمعیت برای تامین واکسن از سایر منابع تولیدکننده همچون اروپا نیز خبر داد و گفت: بنابر تاکید مقام معظم رهبری و رییس‌جمهوری، هیچ ممنوعیتی برای واردات واکسن از منابع معتبر وجود ندارد و در صورت نهایی شدن قراردادهای خرید و دریافت واکسن، این اقدام با حمایت دولت و مجوز وزارت بهداشت انجام خواهد شد. همتی افزود: هلال‌احمر همچنین در حال بررسی نحوه تهیه واکسن مناسب ویژه بیماران خاص، مادران باردار، مادران شیرده و اطفال است و تلاش می‌کنیم واکسن‌های مناسب برای این گروه تهیه و به کشور وارد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha