چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 317022

تازه نهم شهریور است اما درهای مدرسه باز است؛ هم مدیر آمده، هم معلمان و دانش‌آموزان. البته نه برای کلاس تابستانی و ثبت‌نام و مسابقات؛ بنا هم ندارند که قوانین و پروتکل‌های بهداشتی را زیر پا بگذارند و مدرسه را زودتر از موعد باز کنند.

مدرسه واقعی اینجاست

سلامت نیوز:تازه نهم شهریور است اما درهای مدرسه باز است؛ هم مدیر آمده، هم معلمان و دانش‌آموزان. البته نه برای کلاس تابستانی و ثبت‌نام و مسابقات؛ بنا هم ندارند که قوانین و پروتکل‌های بهداشتی را زیر پا بگذارند و مدرسه را زودتر از موعد باز کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،مدرسه را کرده‌اند پایگاه توزیع کپسول اکسیژن به مردمی که کرونا نفس‌شان را بریده و راه گلویشان را بسته است. مثل زمان جنگ، مثل آن روزها که عراق بمب‌هایش را می‌ریخت روی سر شهرها و مدرسه شده بود پناهگاه مردم.کرونای هندی که آمد نفس کشیدن سخت‌تر شد، آنقدر که در این روزها پزشکان پابه‌پای رمدیسیور، اکتمرا، فاوا‌پیراویر، متیل پردنیزولون و امثال آنها، برای بیماران کرونایی، دستگاه اکسیژن‌ساز یا کپسول‌ اکسیژن هم تجویز می‌‌کنند.

این شده که مردم کفش آهنی به‌پا کرده و از این داروخانه به آن داروخانه و از این فروشگاه تجهیزات پزشکی به آن فروشگاه برای پیداکردن یکی از این دو دستگاه می‌گردند. هزینه یک دستگاه اکسیژن‌ساز 5لیتری در بازار لوازم پزشکی تهران، دست‌کم 20میلیون تومان و هزینه کپسول اکسیژن 10لیتری دست‌کم 2.5میلیون تومان است.

اگر بیمار بدحال باشد باید برود دنبال اکسیژن‌ساز و اگر بخت یارش باشد و ریه‌هایش کمتر درگیر بیماری شده باشد، مشکلش با کپسول‌های اکسیژن حل می‌شود. استفاده از کپسول هم البته چندان ارزان نیست؛ چراکه خانواده‌ها مجبورند 2 تا 3کپسول در خانه داشته باشند و مرتب کپسول‌های خالی‌شده را برای پرکردن به مراکز خاصی ببرند که آن هم خود هزینه مجزایی دارد.

در این میان برخی دلالان تجهیزات پزشکی فرصت را غنیمت شمرده و اجاره کپسول و دستگاه را نجومی بالا برده‌اند. در روز گذشته، هزینه یک اکسیژن‌ساز 5لیتری برای 2هفته بین 3 تا 5میلیون تومان و 10لیتری برای 2هفته 6 تا 10میلیون تومان بوده است. ارائه‌دهندگان خدمات اجاره دستگاه‌های اکسیژن، برای اجاره کپسول 10لیتری نیز هفته‌ای 500هزار تا یک‌میلیون تومان قیمت می‌دهند.

مدیر، معلمان و دانش‌آموزان مدرسه استعدادهای درخشان هاشمی‌نژاد(3) در مشهد وقتی اوضاع را اینگونه سخت و پراسترس برای بیماران کرونایی دیدند، دست به‌کار شدند و اول خودشان پول گذاشتند و چند کپسول خریدند و به بیماران نیازمند دادند، بعد کم‌کم نیکوکاران وارد میدان شدند و هزینه خرید کپسول‌های جدید را قبول کردند.

حالا در حیاط مدرسه هاشمی‌نژاد 300کپسول اکسیژن کوچک و بزرگ کنار هم به صف ایستاده‌اند تا به سرعت برسند به‌دست بیماران بدحال مشهد و روستاهای اطراف.رضا حاجی‌اسماعیلی، نماینده شورای معلمان مدرسه در این‌باره می‌گوید: «مدرسه برای ما فقط محل آموزش دروسی که به ما و دانش‌آموزان تکلیف می‌شود، نیست.

در همه این سال‌ها که کشور دچار بحران‌های مختلف مثل سیل، زلزله، فقر و حتی حوادث چهارشنبه‌سوری شده، فوری ستاد بحرانی تشکیل دادیم و به اندازه خودمان تلاش کردیم که خدماتی را رایگان ارائه دهیم؛ این خودش یک درس مهم به بچه‌هاست. اگر سیل و زلزله بوده، کمک‌های دانش‌آموزان، خانواده‌هایشان و حتی اهالی محل را جمع کرده‌ایم و به‌ دست مردم بلازده رسانده‌ایم، هرجا از طریق همکاران در مدارس دیگر متوجه شدیم که دانش‌آموزان حاشیه شهر دچار سوءتغذیه هستند، مواد غذایی تهیه کرده و به آنها سپردیم تا هفته‌ای دوبار غذای مناسب برای این کودکان و نوجوانان تهیه کنند.

در چهارشنبه‌سوری از بچه‌های مدرسه پول ترقه و نارنجک‌هایی که می‌خواستند بخرند را به دلخواه جمع کردیم و با آن دو ویلچر برای مرکز معلولان فیاض‌بخش خریدیم.»آنها هر روز صبح به مدرسه می‌آیند، کپسول‌های خالی را از بهبودیافتگان می‌گیرند و کپسول پر تحویل بیماران می‌دهند. حتی اگر نیاز باشد خودشان این کپسول‌ها را با ماشین شخصی‌شان به دست بیماران بدحال می‌رسانند.

«سه اتفاق همزمان با اوج‌گرفتن کرونا در مشهد درباره اکسیژن‌ساز و کپسول اکسیژن رخ داد؛ اول اینکه به‌شدت گران شد و بخش زیادی از مردم توان خرید آن را ندارند، دوم اینکه دلالان قیمت اجاره‌ها را بالا برده‌اند و از بیماری مردم کاسبی می‌کنند و در کنار این‌دو، سیستم نامناسب توزیع هم باعث شده مردم دچار سرگردانی و معطلی در تهیه این دستگاه‌ها شوند که به واسطه این سه علت، برخی مردم فرصت درمان را از دست می‌دهند. این شد که با همفکری رضا ناظری، مدیر سابق مدرسه تصمیم گرفتیم متناسب با این بحران در مدرسه قدمی برداریم. نتیجه این شد که در عرض 25روز 200کپسول 10لیتری و 100کپسول 40لیتری در مدرسه داریم که رایگان در اختیار بیماران می‌گذاریم.»

کمک‌ اعضای مدرسه به تحویل کپسول اکسیژن محدود نمی‌شود، آنها در تهیه دارو و مواد غذایی هم به خانواده‌های کرونازده کمک می‌کنند. «اعلام کرده‌ایم که اگر کسی توان تهیه دارو ندارد یا در خانه دچار کمبود غذا یا مواد غذایی شده، بگوید تا ما این کار را برای او انجام دهیم. بسیج شده و داروهای کمیاب را پیدا می‌کنیم. حتی در بحث هزینه دارو یا غذا هم اگر کسی نیازمند باشد، کمک می‌فرستیم.»حالا 18هزار و 394نفر از مردم مشهد عضو کمپین «تامین اکسیژن بیماران کرونایی» در یکی از پیام‌رسان‌ها هستند و در تهیه کپسول اکسیژن با مسئولان مدرسه همکاری می‌کنند.

«خیلی از بهبودیافتگان کپسول‌شان را رایگان نزد ما امانت گذاشتند تا به بیماران بدهیم، بعضی‌ها خودجوش و بدون هیچ چشمداشتی در جابه‌جایی کپسول‌ها تا مرکز پمپاژ اکسیژن به ما کمک می‌کنند. عده دیگری برایمان ماسک و مواد غذایی می‌آورند تا به نیازمندان تحویل دهیم. مردم نشان دادند اگر جایی احساس صداقت و شفافیت کنند، حتی در شرایط بد دست هم را می‌گیرند.»

 داغ بزرگ؛ کار بزرگ

محمد اطیابی، یکی از کاسبان بازار تبریز است که طی 2‌ماه مادر، برادر و یکی از دوستانش را بر اثر کرونا از دست داده، می‌گوید: در کنار رنج از دست دادن عزیزانش، نمی‌تواند روزهایی را که برای پیدا کردن برخی داروها و دستگاه اکسیژن‌ساز سرگردان درخیابان‌ها می‌گشته را فراموش کند. این شد که بعد از فوت آنها تصمیم می‌گیرد دستگاه اکسیژن‌سازی را‌ که خریده بوده به بیماران بدحال کرونایی امانت ‌دهد.

« این موضوع را وقتی با برخی از کسبه بازار در میان گذاشتم، ابراز تمایل کردند که دستگاه‌های بیشتری بخریم و به نیازمندان امانت بدهیم. تا به حال با مدد نیکوکاران، 7دستگاه 5 و10لیتری اکسیژن‌ساز خریداری کردیم که سه تای آنها را به شهرستان ورامین در استان تهران فرستادیم.» آنها در این بحران، قدم‌های دیگری هم برای بهبود شرایط درمان بیماران برداشته‌اند.

«معتمدانی در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها داریم که بیماران بدحال نیازمندی را که نمی‌توانند هزینه داروها را بپردازند به ما معرفی می‌کنند تا بتوانیم کمک‌شان کنیم. کم نیستند افرادی که به‌خاطر بحران اقتصادی یا طولانی شدن بیماری، پس‌اندازی برای هزینه‌های درمان ندارند.» او ترجیع بند صحبت‌هایش این است که «هدف همه ما یک چیز است؛ از مرگ کسی که عزیز یک خانواده است، جلوگیری کرده و غمی از غم‌ها کم کنیم، ‌ای کاش کرونا تمام شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha