پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 317057

کرونا با بی‌رحمی‌های خود ماههاست که در میان مردم جاخوش کرده و بی توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچون ماسک‌زنی این خوش‌نشینی را به مهمانی طولانی مدت تبدیل کرده است، سهل‌انگاری که تاکنون هزاران نفر را به کام مرگ کشانده است.

ونتیلاتور یا ماسک؛ انتخاب با شماست

سلامت نیوز:کرونا با بی‌رحمی‌های خود ماههاست که در میان مردم جاخوش کرده و بی توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچون ماسک‌زنی این خوش‌نشینی را به مهمانی طولانی مدت تبدیل کرده است، سهل‌انگاری که تاکنون هزاران نفر را به کام مرگ کشانده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، شنیدن آمار روزانه مرگ هموطنانمان در جای جای کشور به دلیل ابتلا به ویروس کرونا بدترین خبری است که هر روز برایمان تکرار می شود. هر یک از این عزیزان پدر، مادر، فرزند، خواهر و برادر خانواده هایی هستند که یا خودشان با بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی به این بیماری مبتلا شده اند یا به دلیل ندانم کاری و سهل انگاری اطرافیان و دیگران جانشان را از دست داده اند.


از ابتدای همه گیری کووید ۱۹ تاکنون بسیار درباره راه های انتشار و پیشگیری از ابتلای این بیماری گفته اند و نوشته ایم، اما عده ای بی توجه و سهل انگار هنوز به توصیه‌ها و هشدارها توجهی ندارند و با بی فکری خود، خانواده و اطرافیان را گرفتار بیماری می کنند.
در بحران کرونا خبرنگاران و جامعه رسانه ای با صمیم دل برای اطلاع رسانی به مردم درباره بیماری کرونا در میدان بوده و تلاش کردند، با ریسک گرفتار شدن در دام کرونا به بیمارستان ها و مراکز درمانی رفتند تا برای به تصویر و قلم کشانده عمق وحشی‌گری این ویروس جامعه را هوشیار سازند که حتی در این راه تعدادی گرفتار کرونا شده و دیگر بینمان نیستند.


کرونا را  از خود دور کنیم
این ها را باید برای آنهایی گفت که نمی‌دانند بقا زیر دستگاه ونتیلاتور( تنفس مصنوعی) چه معنایی دارد و اصرار هم دارند که باید به عادی انگاری هایشان ادامه دهند. نخست از همه باید گفت که ونتیلاتور یک ماسک اکسیژن نیست که بر روی صورتتان نصب شود و شما هم در حالی که راحت لم داده اید مشغول مطالعه روزنامه و مجلات روز شوید.


ونتیلاسیون برای بیماران کووید۱۹ به معنی قرار دادن دردناک یک لوله بلند تنفسی به داخل حلق و ریه ها است تا زمانی که بیمار زنده بماند یا بمیرد در جای خودش باقی خواهد ماند. این لوله در حالت بیهوشی و به مدت ۲  تا ۳ هفته و بدون اینکه بیمار قادر به تکان خوردن باشد مهمان بدن خواهد بود.
بیمار اغلب بر روی شکم خوابانده می شود و شیلنگی که از دهان به لوله هوا متصل است امکان می دهد، که با ریتم دستگاه ریه اکسیژن بدنتان را تامین کنید، بیمار نمی تواند صحبت کند و غذا بخورد و یا هر کار طبیعی دیگری را انجام دهد، این دستگاه است که بیمار را زنده نگه می دارد. احساس ناراحتی و درد بیمار باعث می شود که پزشکان برای اطمینان از تحمل شلنگ توسط وی و تا زمانی که دستگاه مورد نیاز باشد داروهای مسکن تجویز کنند.


ونتیلاتور یا ماسک؛ انتخاب با شماست
این به معنی قرار گرفتن در یک حالت کما مصنوعی است، ۲۰ روز پس از قرار گرفتن تحت چنین درمانی، یک بیمار جوان ۴۰ درصد از ماهیچه های خود را از دست می دهد. دهان و تارهای صوتی اش صدمه می بیند و دچار عوارض ریوی و قلبی می شود. به همین خاطر هم هست که افراد مسن و افراد ضعیف تاب چنین زمانی را نمی آورند و برخی نیز می میرند.
این همان روی دیگر سکه بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و حضور مثلاً شجاعانه در مهمانی های خانوادگی و دوستانه و عدم استفاده از ماسک است. روی دیگری که حداقل می تواند شمار را برای مدتی مهمان دستگاه وحشت تنفس مصنوعی کند و بیرون آمدن از زیر این دستگاه با خداست.  
بسیاری از ما در چنین وضعیتی قرار داریم، اگر نمی خواهید سر از بیمارستان و تنفس مصنوعی با تمامی دردها و آسیب هایش دربیاورید از خودتان محافظت کنید.

باز هم باید تکرار کرد که این آنفلوآنزا نیست!
یک شلنگ را برای رساندن غذای مایع از طریق بینی یا پوست وارد معده بیمار می کنند، یک آی-وی برای ورود مایعات و دارو وصل می شود، یک آ-لاین برای نظارت بر وضعیت فشار خون متصل می شود که کاملاً وابسته به دوزهای دقیق محاسبه شده است و موارد دیگری که حتی نمی توان در این مجال بیان کرد. 
تیمی از پرستاران ویژه می بایست هر یک ساعت اندام‌های بیمار را مرتباً جابجا کنند و پتوی مخصوصی در زیر او بگذارند که مایعی یخی در آن در جریان است تا به پایین آوردن دمای ۴۰ درجه ای بدن کمک کند. خب کسی هست که بخواهد همه این ها را امتحان کند؟ 
ضمن اینکه با این سهل انگاری ماههاست جان هزاران کادر درمان و جامعه پرستاری در خطر افتاده و کم هم نبود تعداد شهدای سلامتی که در این میان جان باختند.


پس در خانه بمانید، از خودتان محافظت و فاصله را حفظ کنید، ۲ ماسک بزنید( یکی جراحی و دیگری پارچه ای)، با استفاده از داروهای تقویتی و تدابیر طب سنتی (با مشورت پزشک) ریسک ابتلا به کرونا را کاهش دهید و هر روز با آب نمک رقیق، دهان، گلو و درون بینی تان را شست و شو دهید.
با استفاده از ماسک برخلاف ونیتلاتور می توانیم مانند هر زمان دیگر راه برویم، کار کنیم، حرف بزنیم و به زندگی روزمره بپردازیم، حالا انتخاب کنید، ونیتلاتور یا ماسک.


"شفا" را بخاطر بسپاریم
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان درباره شیوه نامه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا گفت: ممکن است با گذشت یک سال و نیم از شیوع بیماری کووید ۱۹ کم کم همه ما تا حدی با این بیماری اخت شده باشیم یا به نوعی برای ما عادی شده باشد و ابتلای همشهریان، هم استانی و هموطنانمان و متاسفانه مرگ آنان در اثر این بیماری شاید مورد عادی انگاری قرار گیرد.


دکتر آبتین حیدرزاده اظهار داشت: اما همچنان به رغم گذشت چندین ماه از بیماری کووید ۱۹ تنها راه های پیشگیری جدی از ابتلا به این بیماری علاوه بر واکسیناسیون حتما رعایت پروتکل ها تحت عنوان شفا یعنی شستشوی دست ها "نزدن دست به بینی، چشم و دهان" ، فاصله فیزیکی و اجتناب از حضور در اماکن شلوغ و همه این موارد به همراه استفاده از" ماسک" باید شود.


وی با تاکید بر اینکه به محض خروج از منزل تا برگشت به منزل همه ما باید ماسک بر چهره داشته باشیم، اضافه کرد: با مراعات پروتکل های بهداشتی و رعایت اینکه حتما در اولین فرصت به محض اعلام واکسیناسیون "گروه شغلی و سنی افراد" برای تزریق واکسن اقدام کنند، قطعا از ابتلای بیماری و از ابتلا به موارد شدید بیماری خودداری خواهد شد.


بر اساس آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک شهرستان های رودسر، املش، شفت، فومن و رضوانشهر نارنجی و رشت ، خمام، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، تالش ، رودبار، بندانزلی، آستارا ، لنگرود و  ماسال به لحاظ رنگ بندی کرونایی، قرمز "پرخطر کرونایی" هستند.
بر اساس آخرین آمار افزون بر یکهزار و ۴۸۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان کیلان بستری هستند.
تماس با قطرات تنفسی فرد آلوده به کرونا یکی از راه های اصلی ابتلا به ویروس کرونا است، این قطرات تنفسی از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن و حتی تنفس معمولی انتشار می یابد بنابر این رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که بارها به آن توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا بسیار مهم و تاثیر گذار است.
کرونا در دنیا تاکنون ۶ جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا ، گاما ، دلتا و لامبدا واتا داشته و دلتا یکی از  نسخه های جهش یافته این ویروس است، به گفته متخصصان سویه دلتا حداقل ۲ تا سه برابر نسبت به سویه‌ ووهان مسری‌ تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha