بعد از پاندمی استرس‌برانگیز کرونا شاید احساس کنید چند سال پیر شده‌اید. به هر حال چندان عجیب نیست که بعد از مدت‌های طولانی در خانه ماندن، فاصله‌های اجتماعی و محروم شدن از خیلی از فعالیت‌های و تفریح‌ها احساس کنید پیرتر از سنتان به نظر می‌رسید. اما ناامید نباشید؛ شما می‌توانید باز هم احساس جوانی کنید، حتی شاید بیشتر از قبل.

با این راه‌های ساده جوان‌تر به نظر برسید

سلامت نیوز: بعد از پاندمی استرس‌برانگیز کرونا شاید احساس کنید چند سال پیر شده‌اید. به هر حال چندان عجیب نیست که بعد از مدت‌های طولانی در خانه ماندن، فاصله‌های اجتماعی و محروم شدن از خیلی از فعالیت‌های و تفریح‌ها احساس کنید پیرتر از سنتان به نظر می‌رسید. اما ناامید نباشید؛ شما می‌توانید باز هم احساس جوانی کنید، حتی شاید بیشتر از قبل.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، شما نمی‌توانید ژنتیکتان را تغییر بدهید؛ اما می‌توانید دیگر فاکتورهایی را که کمک می‌کنند جوان‌تر بمانید کنترل نمایید.

زیاد در معرض نور آفتاب نباشید
طولانی مدت در معرض تابش خورشید قرار گرفتن، شایع‌ترین فاکتور محیطی است که بر پیر شدن پوست اثر می‌گذارد. از دست رفتن کلاژن، واضح‌ترین دلیل پیر شدن پوست است. چین و چروک‌ها و تغییر رنگدانه‌های پوست مستقیما با اثر نور خورشید با پوست ارتباط دارند.
تنها کاری که از این جهت می‌توانید انجام دهید این است که تا حد امکان در معرض نور خورشید نباشید. از ضدآفتاب استفاده کنید تا پرتوهای مضر کمتر به پوستتان برسند.

تا حد امکان استرستان را کنترل کنید
استرس نیز می‌تواند باعث شود مسن‌تر به نظر برسید. روش‌های آرام‌سازی و ریلکسیشن مانند تنفس عمیق و مدیتیشن می‌توانند استرستان را کم کنند.
تاثیر متقابل بین ذهن، هیجان و بدن مدت‌هاست که شناخته شده است. امروزه تکنیک‌های ریلکسیشن زیادی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را فرا بگیرید و با کمکشان استرستان را کاهش دهید، فشار خونتان را پایین بیاورید و از خیلی از ناراحتی‌های جسمی‌تان نیز رها شوید. این تکنیک‌ها شامل یوگا، مدیتیشن، آروماتراپی، هیدروتراپی و ... می‌شوند.

شب‌ها خوب بخوابید و برنامه‌ی خواب منظمی داشته باشید
در مطالعه‌ای از افراد سالم بزرگسال یک بار بعد از هشت ساعت خواب و یک بار بعد از یک شب بدخوابی و کسر خواب عکس گرفته شد. از دیگر افراد خواسته شد به میزان جذابیت و زیبایی این افراد امتیاز بدهند. افراد وقتی که بعد از کسر خواب از آن‌ها عکس گرفته شد امتیازات کمتری در مقایسه با عکسی که بعد از هشت ساعت خواب از آن‌ها گرفته شد کسب کردند. خواب خوب شبانه نه فقط برای جسم و بدنتان خوب است بلکه جذابیتتان را نیز افزایش می‌دهد.

خواب خوب شب می‌تواند اثر شگفت‌انگیزی بر ظاهر و زیبایی‌تان بگذارد. صورت شما وقتی که در خواب هستید ریلکس و آرام است و این کمک می‌کند خطوط ریز صورتتان نیز عمق کمتری داشته باشند. توصیه شده است هر شب هشت ساعت بخوابید.
شما می‌توانید الگوهای خوابتان را تنظیم کنید؛ حداقل یک ربع قبل از خواب برای خوابیدن آماده شوید، مثلا سراغ موبایل و کامپیوتر نروید و این ابزار را به اتاق خوابتان راه ندهید. می‌توانید مطالعه کنید، به یک موسیقی آرامش‌بخش گوش بدهید یا دوش آب گرم بگیرید. هر الگویی که انتخاب می‌کنید هر شب انجامش دهید تا بدنتان به این الگوی منظم خواب عادت کند و این سیگنال را دریافت کند که وقت خواب است. استفاده از موبایل و تماشای تلویزیون و ...، فعالیت‌هایی هستند که می‌توانند مغزتان را بیدار نگه دارند.

تغذیه‌ی سالم‌تری داشته باشید
خوردن غذاهای سالم خصوصا رژیم‌های غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها از هر جهت به نفع شماست. آنتی اکسیدان‌های موجود در این غذاها می‌توانند آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد و آلاینده‌ها به پوست را کاهش دهند. سعی کنید گوشت قرمز را در حد اعتدال مصرف کنید. تحقیقات زیادی نشان داده رژیم غذایی مدیترانه‌ای روش بسیار سالمی برای تغذیه است.

فراموش نکنید که مرطوب کننده بزنید
مرطوب کردن پوست خیلی مهم است. پوست خشک، مات و بی‌حال‌ به نظر می‌رسد. هر روز مرطوب‌کننده به پوستتان بزنید، خصوصا در فصل زمستان. یک مرطوب کننده حاوی رتینوئید در ترکیب با یک پاک کننده مناسب پوست کمک می‌کند شاداب به نظر برسید. کرم‌های مرطوب‌کننده که پپتید دارند معمولا برای انواع پوست مناسب‌اند.

می‌توانید از روش‌های کم تهاجمی برای جوانسازی پوست استفاده کنید
روش‌های بسیار کم تهاجمی برای بازیابی طراوت پوست وجود دارند: بوتاکس برای کاهش فعالیت زیاد عضله که ایجاد چین و چروک می‌کند، یا فیلرها برای جایگزین کردن چربی‌های از دست رفته پوست در صورت مناسب‌اند. کاهش چربی پوست، فرایندی طبیعی از افزایش سن است.


در استفاده از روش‌های کم تهاجمی برای جوانسازی پوست موارد زیر را مدنظر داشته باشید:
. توقعاتتان واقعی باشد
. پزشک متبحری را انتخاب کنید
. زمان مناسبی را برای این کار انتخاب کنید
. ریسک‌های احتمالی را دست‌کم نگیرید
. برای ریکاوری صبور باشید
. گزینه‌های غیرجراحی را انتخاب کنید

سیگار نکشید
سیگار کشیدن فاکتوری شناخته شده و ثابت شده در پیری زودرس پوست است. بهتر است کلا از مصرف تنباکو به هر نوع آن اجتناب کنید.

ورزش کنید
روزانه 15 تا 20 دقیقه ورزش کنید. ورزش با افزایش جریان خون به تغذیه‌ی بهتر سلول‌های پوست کمک کرده و آن‌ها را سالم و شاداب نگه می‌دارد. جریان خون بهتر باعث می‌شود اکسیژن بهتری هم به سلول‌های پوست رسیده و ضایعات سلولی زودتر دفع شوند. همچنین وقتی عرق می‌کنید، منافذ پوستتان باز شده و موادی که در آن‌ها تجمع یافته دفع می‌شوند.

لبخند زدن را فراموش نکنید
شاید مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای جوان‌تر به نظر رسیدن‌تان انجام دهید، لبخند زدن باشد. لبخند زدن باعث می‌شود از تعداد چین و چروک‌هایی که در صورت ظاهر می‌شوند به مرور کاسته شود. لبخند زدن شما را شادتر می‌کند به شما انرژی بیشتری می‌دهد. یک رویکرد شادتر و مثبت‌تر تشویق‌تان می‌کند عادت‌های غذایی سالم‌تری در پیش بگیرید و بیشتر ورزش کنید، و البته تحمل این پاندمی هم برایتان راحت‌تر می‌‌شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha