بره موم یا همان پروپولیس یکی از محصولات فوق العاده زنبور عسل می باشد. خواص بره موم باعث شده تا در داروسازی بسیار مورد استفاده قرار گیرد. زنبورهای عسل بره موم را از شیره روی درختان سوزنی برگ یا همیشه سبز تولید می کنند. زمانی که آن ها شیره را با ترشحات و موم زنبور عسل ترکیب می کنند، یک محصول چسبناک و قهوه ای مایل به سبز ایجاد می شود که به عنوان پوششی برای ساختن کندو استفاده می شود. این ماده بره موم نام دارد.

بره موم چیست؟ خواص و نحوه مصرف آن

سلامت نیوز:بره موم  یا همان پروپولیس یکی از محصولات فوق العاده زنبور عسل می باشد. خواص بره موم باعث شده تا در داروسازی بسیار مورد استفاده قرار گیرد. زنبورهای عسل بره موم را از شیره روی درختان سوزنی برگ یا همیشه سبز تولید می کنند. زمانی که آن ها شیره را با ترشحات و موم زنبور عسل ترکیب می کنند، یک محصول چسبناک و قهوه ای مایل به سبز ایجاد می شود که به عنوان پوششی برای ساختن کندو استفاده می شود. این ماده بره موم نام دارد.

تاریخچه بره موم
هزاران سال پیش، تمدن های باستانی از بره موم برای خواص دارویی خود استفاده می کردند. یونانیان از آن برای درمان آبسه استفاده کردند. آشوری ها آن را روی زخم ها و تومورها قرار می دهند تا با عفونت مبارزه کرده و به روند بهبودی آن سریع تر کمک کنند. مصری ها از آن برای مومیایی کردن مومیایی ها استفاده می کردند.


کلمه "پروپولیس" از ریشه یونانی گرفته شده است و "پرو" به معنی مدافع و محافظت کننده جامعه برای "پولیس" یا کندوی زنبور عسل است. بره موم در آب بندی سوراخ ها و ترک ها و برای بازسازی کندو عملکرد دارد. همچنین برای صاف کردن سطح داخلی کندو، حفظ دمای داخلی کندو (35 درجه سانتی گراد)، جلوگیری از هوازدگی و حمله شکارچیان استفاده می شود.


علاوه بر این، بره موم دیواره کندو را مستحکم می کند و به یک محیط داخلی آسپتیک کمک می کند. بره موم معمولاً هنگام گرم شدن نرم و چسبناک می شود. بره موم دارای بوی مطبوعی است.

بره موم چیست؟
بره موم و عصاره های آن به دلیل خواص ضد عفونی کننده، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد زخمی و التهابی، ضد سرطانی و تنظیم کننده سیستم ایمنی کاربردهای بیشماری در درمان بیماری های مختلف دارند.


ترکیب بره موم بسته به موقعیت زنبورها و درختان و گل هایی که به آن ها دسترسی دارند می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، بره موم اروپا دارای ترکیب شیمیایی مشابه بره موم برزیل نیست. این جریان می تواند نتیجه گیری کلی درباره مزایای سلامتی آن را برای تشخیص محققان دشوار کند.


محققان بیش از 300 ترکیب متفاوت را در بره موم شناسایی کرده اند. اکثر این ترکیبات انواعی از پلی فنول می باشند، پلی فنول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که با بیماری ها و آسیب های بدن مبارزه می کنند.


به طور خاص، بره موم حاوی پلی فنول هایی به نام فلاونوئید است. فلاونوئیدها در گیاهان به عنوان نوعی محافظ قوی تولید می شوند. آن ها معمولاً در غذاهایی از جمله میوه ها، سبزیجات و چای سبز یافت می شوند که تصور می شود دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.


خواص بره موم برای سلامتی

بهبود زخم ها و جراحات
بره موم دارای ترکیب خاصی به نام پینوسامبرین (فلاونوئیدی که به عنوان ضد قارچ عمل می کند) است که این خواص ضد التهابی و ضد میکروبی باعث می شود بره موم در بهبود زخم مفید و موثر باشد.


یک مطالعه نشان داد که بره موم می تواند به افرادی که دچار سوختگی یا ضربه یا جراحات شده اند، با سرعت بخشیدن به رشد سلول های سالم جدیدکمک کند تا سریع تر بهبود یابند.


از بین بردن تبخال ها و زگیل های تناسلی
پمادهای حاوی 3 درصد بره موم ممکن است به تسریع زمان بهبودی و کاهش علائم در تبخال و زخم های تبخال تناسلی کمک کند. هنگامی که بره موم موضعی سه بار در روز استفاده می شود، به درمان سریع تر زخم های سطحی کمک می کند. محققان دریافتند کرم بره موم نه تنها میزان ابتلا به ویروس تبخال را در بدن فرد کاهش می دهد، بلکه بدن را در برابر بروز التهاب ها و اگزما در آینده محافظت می کند.


درمان سرطان
گفته شده که بره موم در درمان سرطان ممکن است نقش داشته باشد. این ماده به دلیل اثرات ضد سرطانی موجب:
•    جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی
•    کاهش احتمال سرطانی شدن سلول ها
•    مسدود کردن مسیرهایی که مانع از پیام رسانی سلول های سرطانی به یکدیگر می شوند.


این مطالعات همچنین نشان داد که بره موم می تواند یک مکمل برای کمک درمان، صرفا نه درمان قطعی برای سرطان باشد. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف بره موم چینی می تواند مکملی مفید در درمان سرطان پستان به دلیل دارا بودن اثرات ضد توموری روی سلول های سرطانی پستان باشد.


بهداشت دهان و دندان
بر اساس بررسی های پیش آمده به نظر می رسد بره موم از تشکیل کلسیم فسفات، که دلیل اصلی پلاک دندان است، جلوگیری می کند. ترکیب بره موم و عسل نیز دارای خواص ضد باکتری هستند، که به این دلیل ممکن است آن ها را به عنوان مواد اولیه در محصولات مراقبت از دهان و دندان شناخته شده کند.
بر اساس یک مطالعه و تحقیقات کوچک در بررسی کامل بره موم، مشخص شد که به طور قابل توجهی میزان باکتری های بزاق افراد مبتلا به پریودنتیت را کاهش می دهد.


نحوه مصرف بره موم
بر اساس نوع محصول، نحوه مصرف بره موم متفاوت می باشد. از جمله:
•    به عنوان مکمل خوراکی
•    به عنوان دهان شویه در آب رقیق شده
•    استفاده به صورت موضعی بر روی پوست


قبل از استفاده از بره موم، بهتر است با پزشک مربوطه مشورت کنید تا مطمئن شود که استفاده از آن برای شما بی خطر است. سپس باید مقداری از بره موم را آزمایش کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.


برای استفاده از آن بر روی پوست، از بره موم خالص یا یک محصول پوستی که حاوی بره موم است به عنوان یک ماده فعال استفاده کنید.


برای استفاده خوراکی در دهان، مقدار کمی بره موم را در آب رقیق کنید. قبل از بیرون ریختن آن از دهان، دهان را بشویید یا غرغره کنید.


یک قطعه کوچک بره موم را مکیده تا بر روی مشکلات داخلی دهان مانند زخم دهان و گلودرد و تورم کمک کند. تنتور بره موم را می توان مستقیماً روی پوست برای بیماری هایی پوستی مانند زخم های سرد و پسوریازیس استفاده کرد. 4-5 قطره از بره موم را به مایعات نوشیدنی اضافه کنید و چندین مرتبه در روز بنوشید تا در تقویت سیستم ایمنی بدن شما تاثیر گزار باشد.

عوارض احتمالی بره موم

به نظر می رسد بره موم برای انسان ها در دوزهای مناسب، هم روی پوست و هم در مصرف خوراکی، بی خطر و عوارض است. گزارش واکنش های آلرژیک ایجاد شده توسط آن بسیار نادر است و هیچ مورد مسمومیتی قطعی توسط بره موم ثبت نشده است.

با این حال، از آن جا که بره موم می تواند انواع مختلفی از ترکیبات را بسته به محل تولید آن داشته باشد، گرچه همیشه نمی توان از محتویات آن مطمئن بود، بنابراین احتمال عوارض احتمالی وجود دارد.

هنگام جستجوی محصولات بره موم، بررسی کنید که سازنده، آزمایش شخص ثالث را انجام داده است تا از خالص بودن و ایمن بودن بره موم مطمئن شوید. برای تهیه بره موم خالص می توانید از طریق فروشگاه محصولات زنبور عسل آهوتا اقدام کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha