نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که شست و شو و خشک کردن ماسک های پنبه‌ای قابل استفاده مجدد، بر توانایی آنها در فیلتر کردن ذرات ویروسی تأثیر ندارد.

شستن ماسک‌های پنبه‌ای تاثیری بر توانایی آنها در فیلتر ذرات ندارد

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که شست و شو و خشک کردن ماسک های پنبه‌ای قابل استفاده مجدد، بر توانایی آنها در فیلتر کردن ذرات ویروسی تأثیر ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، یافته های تحقیقات اخیر محققان دانشگاه «کلرادو بولدر» نشان می دهد که حتی اگر ماسک های پنبه ای چندبار مصرف برای پوشیدن بد به نظر برسند، اما شستن و خشک کردن آنها، توانایی این ماسک ها را در فیلتر کردن ذرات ویروسی کاهش نمی دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی sify،این مطالعه که در مجله Aerosol and Air Quality Research منتشر شده است، همچنین تحقیقات قبلی را تأیید می کند که پوشیدن یک ماسک پنبه ای بر روی یک ماسک جراحی که به درستی روی صورت فرد قرار می گیرد، محافظت بیشتری نسبت به استفاده تنها از یک ماسک پنبه ای ایجاد می کند.


روزانه هفت هزار و ۲۰۰ تن زباله پزشکی از زمان شروع همه گیری کرونا تولید می شود که بیشتر آنها ماسک های یک بار مصرف هستند.


ونس یکی از محققان این پژوهش گفت: ما در ابتدای همه گیری هنگام بیرون رفتن برای پیاده روی یا رفتن به مرکز شهر و دیدن همه این ماسک های یک بار مصرف که محیط را آلوده می کردند واقعاً اذیت شدیم بنابراین تصمیم گرفتیم تاثیر شست و شو و خشک شدن ماسک های پنبه ای چندبار مصرف را بر فیلتر کردن ذرات مورد بررسی قرار دهیم.


وی افزود: محققان در این مطالعه ماسک های چهار لایه پنبه ای را تا ۵۲ بار شستند و خشک کردند که این میزان معادل یک بار شست و شوی هفتگی برای مدت یک سال بود.


این پژوهشگر یادآور شد : محققان در این بررسی این ماسک ها را در یک سر قیف فولادی نصب کردند تا از طریق آن جریان مداوم هوا و ذرات معلق در هوا را کنترل کنند. آنها با ایجاد سطوح بالای رطوبت و دما،  تأثیر تنفس را بر ماسک تقلید کردند.


ونس خاطرنشان کرد: در حالی که الیاف پنبه با گذشت زمان و پس از تکرار شست و شو و خشک شدن شروع به تحلیل رفتن می کرد اما محققان دریافتند که این موضوع تأثیر قابل توجهی بر بازده فیلتراسیون پنبه ندارد.


وی افزود: تنها تغییر قابل توجه این بود که بر اثر فرسودگی ماسک مقاومت آن در برابر استنشاق اندکی افزایش می یافت، به این معنا که تنفس از طریق ماسک پس از فرسودگی اندکی سخت تر می شد.


 ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.


جهش ویروس کرونا در انگلیس، بزریل، هند و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha