معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری سرپل‌ذهاب با اعلام اینکه از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان ۱۴ نفر به بیماری سالک مبتلا شدند، گفت: اقدامات لازم برای مقابله با این بیماری با همکاری دستگاه های مرتبط در حال انجام است.

معاون فرماندار: امسال ۱۴ سرپل‌ذهابی به سالک مبتلا شدند

سلامت نیوز: معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری سرپل‌ذهاب با اعلام اینکه از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان ۱۴ نفر به بیماری سالک مبتلا شدند، گفت: اقدامات لازم برای مقابله با این بیماری با همکاری دستگاه های مرتبط در حال انجام است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،«سیروس صادقی»  افزود: هم اکنون برنامه بسیار مهم و موثری که مبادرت به انجام آن شده سم پاشی علیه مهم ترین حلقه انتقال یعنی پشه ناقل بیماری است که این راهکار هزینه بر و پیچیده است.


وی اظهار داشت: بیماریابی، ساماندهی نخاله های ساختمانی، جمع آوری سگ های ولگرد، آموزش و اطلاع رسانی مردم، سمپاسی، لایروبی آب های سطحی و دفع بهداشتی زباله از مهم ترین اقدام های جلوگیری از شیوع این بیماری است.


معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری سرپل ذهاب گفت: جمع آوری و دفع صحیح زباله ها، نخاله های ساختمانی و کودهای حیوانی، بهسازی محیط و ترمیم شکاف ها و حفره های موجود در دیوارهای مناطق مسکونی و محل نگهداری دام و استفاده از پماد یا قلم دفع کننده حشرات از جمله راه های پیشگیری از ابتلا به سالک است که شهرداری، جهاد کشاورزی، بخشداران، شبکه بهداشت و درمان، بخشداران و دهیاران شهرستان نیز موظف هستند با همکاری هم این برنامه ها را عملیاتی کنند.


سالک یا لیشمانیوز پوستی شایع ‌ترین نوع بیماری پوستی لیشمانیاز است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می شود.
سالک یک بیماری جدی پوستی انگلی است و ضایعه آن به شکل یک زخم بد شکل ممکن است در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پاها برای بیشتر از یک سال باقی بماند و اثرات روانی در بیمار حتی پس از بهبودی را نیز به دنبال داشته باشد.


این بیماری در برخی موارد با تهاجم به پلک و بینی ممکن است موجب ایجاد ضایعه ماندگار در چهره بیمار شود و علاوه بر آن ممکن است ایجاد عفونت ثانویه با باکتری‌ها نیز عوارض شدیدی را ایجاد کند.


‌بیماری سالک از طریق گزش برخی گونه‌های پشه خاکی آلوده بسیار کوچک که به اندازه یک سوم پشه‌های معمولی است انتقال می یابد و محل زندگی این پشه در جاهای تاریک، سایه و مرطوب مانند لانه موش های صحرایی، اطراف زباله ها، نخاله های ساختمانی و شکاف در و دیوارها است.
شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha