پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 317784

تراکم و فشردگی دندان‌ها می‌تواند همزمان با رشد دندان عقل بروز کرده و عوارض جانبی دردناکی داشته باشد.

رعب آورترین عوارض تراکم و فشردگی دندان‌ها به یکدیگر

سلامت نیوز:تراکم و فشردگی دندان‌ها می‌تواند همزمان با رشد دندان عقل بروز کرده و عوارض جانبی دردناکی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان ، جمع شدگی دندان‌ها یک موضوع طبیعی است و غالباً ریشه وراثتی و ژنتیکی دارد. بسیاری از مردم در زمان تولد با دندان‌هایی صاف و یکدست به دنیا نمی‌آیند؛ همچنین تراکم و جمع شدگی دندان‌ها در بسیاری از مردم تا زمانی که دندان عقل رشد نکرده است، رخ نمی‌دهد.


به گزارش دایموند باردنتال اِستِدیو،در بیشتر موارد دندان عقل اقدام به فشار و جابه جا کردن دندان‌های اطراف خود می‌کند. این موضوع باعث جمع شدن دندان‌ها و گاهی روی هم افتادن آن‌ها می‌شود. به همین دلیل به این افراد توصیه می‌شود دندان‌های عقل خود را بکشند.


گرچه فشردگی و جمع شدن دندان‌ها به ظاهر بی خطر به نظر می‌رسد، اما این موضوع می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات جدی برای سلامت فرد شود. از مهمترین این مشکلات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:


۱- فشار به دندان‌ها و بروز درد: زمانی که دندان‌ها دچار جمع شدگی می‌شوند این موضوع می‌تواند منجر به برهم خوردن ترتیب دندان‌های نیش شود. مشکلات مرتبط با دندان نیش باعث بروز ناهماهنگی در فک می‌شود و این موضوع می‌تواند همراه با بروز درد باشد. عدم هم ترازی میان دندان‌های بالا و پایین می‌تواند به شکستگی دندان منجر شده و درد‌های شدید فک و گردن را به همراه داشته باشد.


۲- سردرد: درد ناشی از تراکم و جمع شدگی دندان‌ها به دهان خلاصه نمی‌شود. درپی اعمال فشار به دندان‌ها و فک، فرد ممکن است از سردرد نیز رنج ببرد. کسانی که به بیماری مفصل گیجگاهی - فکی مبتلا هستند به طور معمول با این سردرد مواجه خواهند شد.



۳- بیماری لثه: بیماری لثه از دیگر مواردی است که در جمع شدگی دندان مشاهده می‌شود. زمانی که دندان‌ها به یکدیگر می‌چسبند تمیز کردن میان آن‌ها کاری دشوار است. همچنین دسترسی به بخشی از دندان‌ها مانند دندان‌های آسیاب و تمیز کردن آن‌ها میسر نیست و همین امر در بلند مدت باعث فعالیت باکتری‌ها و آسیب به دندان و لثه می‌شود.


۴- بوی بد تنفسی: به مانند دلیل پیشین، تمیز کردن دندان‌ها در این حالت بسیار سخت است و باکتری‌ها می‌توانند در میان حفره‌های دندان رشد و تکثیر کرده و فعالیت آن‌ها باعث بروز بوی بد تنفسی شود.


۵- مشکلات سخن گفتن: تراکم دندان‌ها و از بین رفتن توازن آن‌ها می‌تواند تلفظ برخی واژگان را با دشواری مواجه سازد.


از دیگر مشکلات تراکم و جمع شدگی دندان‌ها می‌توان به کاهش اعتماد به نفس و سختی در عمل جویدن اشاره کرد. با این حال، خوشبختانه امروزه با گسترش دانش علم پزشکی می‌توانید با مشاهده این مشکلات به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می‌تواند براساس شدت تراکم دندان‌ها و علت بروز آن (مانند رشد دندان عقل) اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha