سرطان کبد جزو سرطان های در حال افزایش است و اگر شما در معرض خطر هستید، باید مطمئن شوید که آزمایش های لازم را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری انجام می دهید.

عادت‌های غلطی که شما را در معرض خطر سرطان کبد قرار می‌دهد

سلامت نیوز: سرطان کبد جزو سرطان های در حال افزایش است و اگر شما در معرض خطر هستید، باید مطمئن شوید که آزمایش های لازم را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری انجام می دهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، از سال ۱۹۹۰ به بعد، خطر ابتلا به سرطان کبد به طور نسبی دو برابر شده است. علائم این سرطان معمولا خود را نشان نمی دهند مگر این که به مراحل پیشرفته برسد. با این حال انجام آزمایشات مکرر شانس جلوگیری از این بیماری و میزان زنده ماندن در مبتلایان را افزایش می دهد.

در اینجا ۶ وضعیتی که شما را بیشتر در معرض خطر سرطان کبد قرار می دهد، معرفی شده است:

چاقی: شایع ترین علت بالا رفتن آنزیم های کبدی، کبد چرب است که البته علت آن هنوز نامشخص است. یکی از عوامل موثر بر این بیماری پرخوری و چاقی است؛ به خصوص در کسانی که چاقی شکمی دارند و اندازه کمربند شکمی شان بیشتر از حد طبیعی است. پزشکان هشدار می دهند که کبد چرب غیرالکلی می تواند به سرطان منجر شود. این پزشکان می گویند: گرایش به مصرف موادالکلی و شیوع چاقی در عصر حاضر به حدی افزایش یافته که اگر از هم اکنون اقدامات ضروری و پیشگیرانه صورت نگیرد می تواند موجب افزایش موارد جراحی در بیماران مبتلا به عارضه کبد چرب در آینده شود.

از دست دادن وزن: از دست دادن وزن و اشتها بدون داشتن رژیم غذایی خاص، با انواع بیماری های مختلف از جمله تعدادی از سرطان ها از جمله سرطان کبد ارتباط دارد. اگر در حال از دست دادن وزن بدون تلاش و رژیم هستید، با پزشک تان برای بررسی انواع بیماری ها و جلوگیری زودرس از آنها مشورت کنید.

زرد شدن چشم ها و پوست: این علائم زردی می تواند نشان دهنده سرطان کبد باشد ضمن این که شاید نشانه ای از ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز باشد.

ابتلا به هپاتیت سی: برخی ویژگی های خاص ممکن است شما را در معرض خطر سرطان کبد قرار دهد. افراد با سابقه ویروس هپاتیت سی جزو افراد در معرض خطر هستند. با این حال درمان به موقع و زودرس هپاتیت سی از بروز سرطان کبد تا حد زیادی پیشگیری می کند.

ابتلا به هپاتیت ب: اگرچه این نوع هپاتیت با هپاتیت سی ارتباطی ندارد اما می تواند منجر به سرطان شود. کودکانی که در بدو تولد واکسن این هپاتیت را دریافت نمی کنند، در معرض خطر سرطان کبد قرار می گیرند. مادر مبتلا به هپاتیت ب از طریق زایمان می تواند فرزند خود را مبتلا کند. افرادی که تزریق دارو با سرنگ مشترک انجام می دهند، شانس ابتلای بیشتری دارند. پرسنل شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی و کسانی که با مبتلایان به هپاتیت مزمن زندگی می کنند، مستعد این بیماری هستند. واکسن هپاتیت ب برای تمام نوزادان در بدو تولد و بالغین پر خطر توصیه می شود. همچنین تزریق واکسن هپاتیت بی مهمترین عامل پیشگیری از سرطان بوده که در همه کودکان در بدو تولد و بالغین با ریسک بالا توصیه می شود.

نوشیدن الکل: مصرف کنندگان الکل در معرض خطر سیروز کبدی و از بین رفتن بافت کبد هستند. این وضعیت می تواند به سرطان کبد منجر شود.

منبع: readersdigest


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha