سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 318003

یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه برای کنترل کرونا با واریانت های جدید حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد مصونیت در جامعه نیاز است، گفت: آنچه که می‌توان به طور دقیق اعلام کرد این است که احتمال بروز پیک مجدد بیماری تا زمانیکه واکسیناسیون قابل ملاحظه‌ای نداشته باشیم، وجود دارد.

چقدر واکسن باید تزریق کرد تا کرونا کنترل شود؟

سلامت نیوز:یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه برای کنترل کرونا با واریانت های جدید حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد مصونیت در جامعه نیاز است، گفت: آنچه که می‌توان به طور دقیق اعلام کرد این است که احتمال بروز پیک مجدد بیماری تا زمانیکه واکسیناسیون قابل ملاحظه‌ای نداشته باشیم، وجود دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مسعود یونسیان درباره میزان واکسنی که باید تزریق شود تا بتوان گفت که بیماری کرونا در کشور کنترل شده است، گفت: در ابتدا برای واریانت چینی بحث ۷۰ درصد مصونیت مطرح شده بود، اما با این واریانت‌های جدید به خصوص واریانت دلتا که اکنون در دنیا غالب شده است، حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد مصونیت می‌خواهیم. حال از آنجایی که واکسن‌ها به صورت ۱۰۰ درصد مصونیت ایجاد نمی‌کنند، بنابراین مقداری زود است که بخواهیم درباره بازگشت به شرایط عادی قضاوت کنیم. البته ابتلای افراد هم مصونیت ایجاد می‌کند. بنابراین افراد مبتلایی که بعد از بهبودی، واکسن دریافت کنند، مصونیت‌شان قوی‌تر می‌شود. با این حال باید بپذیریم که حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد مصونیت، به این معناست که همه جامعه باید مبتلا شده باشند یا اینکه همه جامعه باید واکسن بسیار موثری دریافت کرده باشند.


یونسیان همچنین گفت: به عنوان مثال در فرانسه بیش از ۸۰ درصد از افراد بالای ۷۰ سال واکسینه شده‌اند و هرچه سن پایین‌تر می‌آید، درصد واکسیناسیون کاهش پیدا می‌کند. با این وجود در افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله که در رده جوانان هستند، در این کشور ۵۰ درصد افراد واکسینه شده‌اند. بنابراین یک دامنه وجود دارد و ما در کشور هنوز با این میزان فاصله زیادی داریم.


احتمال بروز پیک جدید در پاییز؛ آری یا خیر؟

یونسیان در ادامه صحبت‌هایش درباره احتمال بروز پیک ششم در کشور در پاییز، گفت: در این زمینه نمی‌توان پیش‌بینی کرد. نمی‌دانم افرادی که بروز پیک در مهر ماه یا آبان ماه را مطرح می‌کنند، بر چه اساسی صحبت می‌کنند. باید اگر مبنایی دارند آن را اعلام کنند. آنچه که می‌توان به طور دقیق اعلام کرد این است که احتمال بروز پیک تا زمانیکه ما واکسیناسیون قابل ملاحظه‌ای نداشته باشیم، وجود دارد. در عین حال هرچقدر که جمعیت مسن و میانسال‌مان را واکسینه کرده باشیم، پیک‌های احتمالی بعدی شدت کمتری خواهد داشت و با سهولت بیشتری از آن عبور می‌کنیم.  


نظر معتبرترین مرجع بین‌المللی اطلاعات بهداشتی درباره تزریق دز بوستر

وی درباره وضعیت تزریق دز بوستر و میزان اثرگذاری آن، گفت: سازمان جهانی بهداشت به صورت شفاف موضع خود را در برابر دز بوستر اعلام کرده است. تاکید می‌کنم که سازمان جهانی بهداشت بزرگترین و معتبرترین مرجع بین‌المللی اطلاعات بهداشتی است که هیچگونه تعارض منافعی ندارد؛ به طوری که نه به ملیتی وابسته است و نه به صنعتی وابسته است و نه اصولا تعارض منافع را تحمل می‌کند. این سازمان اعلام کرده است که فقط در افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند و شواهد نشان داده این افراد با دریافت دو دز واکسن ممکن است ایمنی کافی برایشان ایجاد نشود و دز سومی را نیاز داشته باشند، تزریق شود. بر این اساس در حال حاضر در سایر موارد نیاز به تزریق دز بوستر یا یادآور وجود ندارد.


یونسیان ادامه داد: حال منظور سازمان جهانی بهداشت از بیان این موضع این است که تا زمانیکه تمام جمعیت نیازمند واکسن دو دزشان را دریافت نکنند، اولا اخلاقی نیست، دوما مطالعات کافی درباره اثربخشی و عوارض احتمالی سه دز واکسن نداریم و سوما واکسن کافی را برای این کار نداریم. بنابراین حتی اگر قصدمان محافظت از پرسنل بهداشتی و درمانی کشور در برابر بیماری است، باید سعی کنیم حجم بار ورودی بیمار را کاهش دهیم، نه اینکه با تزریق دز سوم بخواهیم آنها را بیشتر مصون کنیم. زیرا بحث‌های مربوط به عدالت هم در این جا مطرح می‌شود. تجربه نشان داده که وقتی می‌خواهید به کادر بهداشت و درمان واکسن تزریق کنید، حجم انبوهی از افراد دیگر هم به صورت‌های مختلف وارد گود شده و واکسن به سمت آنها شیفت پیدا می‌کند و از افرادی که نیازمند واقعی این واکسن هستند، منحرف می‌شود.


وی تاکید کرد: بنابراین موضع سازمان جهانی بهداشت کاملا شفاف است و غیر از افرادی که نقص واضح سیستم ایمنی دارند، تا زمانیکه قسمت اعظم افراد جامعه یعنی همه کسانیکه واجد شرایط هستند، یعنی افراد بالای ۱۸ سال، واکسن نگیرند، تزریق دز سوم منطق ندارد. شعار دیگری که باید به آن توجه کنیم، این است که اگر می‌خواهید در برابر کرونا مصون باشید، همسایه‌تان هم باید به اندازه شما مصون باشد و بعد به فکر افزایش سطح مصونیت‌تان باشید. این شعار در سطح بین‌الملل هم موضوعیت دارد. کشورها فکر می‌کنند اگر مردم خودشان را سه دز واکسن بزنند، مصون می‌شوند، اما حواس‌شان به این نیست که نمی‌توانند درهای کشورشان را به روی سایر کشورها که این واکسن‌ها را نزدند، ببندند.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha