«برای حضوری شدن کلاس درس حاضریم واکسن بزنیم. از عوارض واکسن نگرانم ولی به هرحال اگه قراره چند سال ذهن ما درگیر بیماری کرونا باشد باید عوارض واکسن را هم قبول کنیم.

بازگشایی مدارس و واکسیناسیون دانش‌آموزان؛ آری یا نه؟

سلامت نیوز:«برای حضوری شدن کلاس درس حاضریم واکسن بزنیم. از عوارض واکسن نگرانم ولی به هرحال اگه قراره چند سال ذهن ما درگیر بیماری کرونا باشد باید عوارض واکسن را هم قبول کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، خیلی از بچه‌ها هنوز برای زدن واکسن تردید دارند اما در کتاب تاریخ خواندیم در گذشته هم این نگرانی درباره انواع مختلف واکسن وجود داشته. بچه‌های دهه 80 برای تزریق واکسن مشتاق‌تر از بزرگترها هستند.» این را ملیکا می‌گوید. یکی از دختران نوجوانی که می‌خواهد واکسن بزند تا زودتر به مدرسه برود.

با سرعت گرفتن واکسیناسیون و عبور از پیک پنجم کرونا حالا گروه‌های سنی 12 تا 18 سال هم در نوبت تزریق واکسن قرار گرفته اند؛ تجربه‌ای که این روزها در برخی از کشورهای عربی همسایه نیز در حال اجرا است. فعالیت مدارس برخی از کشورهای اروپایی و امریکایی هم بعد از واکسیناسیون این گروه سنی حضوری شد.برخی از دانش‌آموزان معتقدند کلاس‌های آنلاین مشکلات زیادی در یادگیری و روند زندگی به‌وجود آورده و حاضرند با واکسینه شدن زودتر به کلاس درس برگردند، اما بسیاری از خانواده‌ها هنوز برای بازگشایی مدارس و واکسیناسیون بچه‌ها تردید دارند.

هفته گذشته مرکز افکار سنجی دانشجویان با نظرسنجی از خانواده‌ها اعلام کرد 40 درصد والدین تا هنگام ریشه کن شدن کامل کرونا مخالف بازگشایی مدارس هستند، اما 55 درصد والدین می‌گویند در صورتی که معلمان و دانش‌آموزان واکسینه شوند موافق بازگشایی مدارس هستند.ملیکا 14 سال دارد و در پایه نهم تحصیل می‌کند.

او می‌گوید: «با همکلاسی‌ها در فضای مجازی درباره واکسن حرف می‌زنیم. اینکه بزنیم یا نزنیم؟ اثر داره یا نه، اگر عوارض داشت چکار کنیم؟ من موافق تزریق واکسن هستم، البته نمی‌دانم چه عوارضی برای بچه‌های زیر 18 سال دارد. هیچ مطلب و مقاله‌ای هم در این زمینه منتشر نشده است، اما وقتی این روزها بزرگترها واکسن می‌زنند و اثر آن را در کاهش مرگ و میر یا بستری می‌بینم بیشتر به واکسن زدن اعتقاد پیدا می‌کنم. با توجه به واریانت‌های مختلف کرونا هرچه زودتر برابر این ویروس مقاوم شویم بهتر است، البته فقط واکسن زدن مهم نیست و باید پروتکل‌های بهداشتی در مدارس اجرا شوند.

تعداد بچه‌ها در مدرسه زیاد است و فاصله‌ها هم کم. اگر یک نفر مبتلا باشد می‌تواند ویروس را به بقیه منتقل کند. خیلی از دوستان و همکلاسی‌ها نگران عوارض واکسن هستند ولی معتقدند باید واکسن بزنیم تا زودتر از شر کرونا راحت شویم.»شیدا 17 سال دارد و می‌خواهد زودتر واکسن بزند تا بازهم نشستن پشت نیمکت مدرسه را تجربه کند: «سال آخر دبیرستان هستم و باید برای کنکور آماده شوم. کلاس‌های آنلاین بیشترین ضربه را به من زد. معلم نمی‌تواند مفاهیم درس را بخوبی انتقال دهد.

با وجود اینکه دوبار به کرونا مبتلا شده‌ام ولی برای تزریق واکسن نگرانی ندارم. به نظرم واکسن زدن بهتر از نزدن است. بعضی از همسن و سال‌های من با راه انداختن کمپین «نه به واکسن» می‌خواهند امسال هم مدارس آنلاین باشد اما من موافق نیستم. برای اینکه به زندگی عادی برگردم در اولین فرصت واکسن می‌زنم.

برادر 12 ساله‌ام هم برای زدن واکسن لحظه شماری می‌کند. از خانه ماندن خسته شده‌ایم و دلمان برای مدرسه تنگ شده است.»تینا هم حرف‌های شیدا را تأیید می‌کند و می‌گوید: «سال آخر خیلی مهم است و سرنوشت ما امسال رقم می‌خورد. با وضعیت اینترنت و کلاس‌های آنلاین چیز زیادی یاد نمی‌گیریم. حاضرم زودتر واکسن بزنم تا دوباره کلاس‌ها حضوری شود.

می‌خواهم هر وقت اشکال درسی داشتم با خیال راحت از معلم سؤال کنم.» آتوسا هم موافق تزریق واکسن است اما می‌گوید پدرش اجازه نمی‌دهد به مدرسه برود: «پدر و مادرم خیلی نگران هستند که در محیط مدرسه به کرونا مبتلا شوم. هردو واکسن زده‌اند و من هم واکسن می‌زنم تا حداقل آرامش فکر داشته باشم.»طاها 17 سال دارد. با نشان دادن پیامک نوبت دهی واکسن می‌گوید: «هرکسی واکسن بزند جامعه زودتر ایمن می‌شود. می‌خواهم زودتر واکسن بزنم و فرقی نمی‌کند چه نوع واکسنی باشد.

اطراف خودم خانواده‌هایی دیدم که یک عضو از خانواده آنها به‌دلیل تزریق واکسن به کرونا مبتلا نشد اما بقیه خانواده مبتلا شدند. 20 ماه خانه نشینی و دور بودن از فضای مدرسه و دوستان طاقت فرسا است. به هرحال کرونا بیماری سختی است و اگر زودتر واکسن بزنیم می‌توانیم دوباره به زندگی عادی برگردیم.»از روزی که تهران قرمز شد با خانواده به شمال آمدیم تا درامان باشیم. این را صبا می‌گوید. 17 سال دارد و منتظر است بعد از اعلام وزارت بهداشت واکسن بزند: «یک سال است تهران نیامده‌ام و در این مدت هم کلاس‌های درس آنلاین بود.

دوست دارم زودتر مدرسه باز شود، چون واقعاً در کلاس آنلاین چیزی یاد نمی‌گیرم. وضعیت اینترنت اینجا خوب نیست. در هر جلسه چند بار اسکای روم قطع می‌شود و متوجه توضیحات معلم نمی‌شوم. واکسن موضوع بحث این روزهای خیلی از بچه‌ها است. چند نفری هستند که می‌گویند واکسن نمی‌زنند چون هنوز اعتمادی به آن ندارند.

یکی از دوستانم می‌گوید چیزی که در کمتر از یک سال تولید شود معلوم نیست چه از آب در بیاید، اما من می‌خواهم واکسن بزنم و هر اتفاقی هم افتاد مهم نیست. شرایط برای ما که سال آخر هستیم حساس است. ما با کلاس آنلاین نمی‌توانیم به قبولی با رتبه بالا در کنکور امیدوار باشیم.»دکتر هادی یزدانی پزشک عمومی می‌گوید: «آموزش آنلاین ضربه سهمگینی به روند آموزش، خانواده‌ها و آرامش روان والدین وارد کرده است.

باید برای بازگشایی مدارس تصمیم فوری گرفت ،ولی برای واکسینه کردن دانش‌آموزان می‌توانیم از واکسن‌هایی که امتحان خود را پس داده‌اند استفاده کنیم.» او با اشاره به اینکه در میان مراجعان، با موارد متعددی از اختلال اعصاب و روان بین مادرانی که بچه‌های محصل دارند مواجه شده است، می‌گوید: «مدیریت بچه‌ها در کلاس‌های آنلاین سخت است و والدین در این مدت با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند. بنابراین بحث بازگشایی مدارس باید جدی گرفته شود.»

دکتر میراولیایی متخصص بیماری‌های عفونی هم با اشاره به تجربه مشابه تزریق واکسن به گروه‌های سنی 12 تا 18 سال در کشورهای عربی همسایه می‌گوید: «بازگشایی مدارس به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بستگی دارد.

کشورهای عربی همسایه از مدتی قبل واکسیناسیون گروه‌های سنی 12 تا 18 سال را با واکسن سینوفارم آغاز کرده‌اند ولی هنوز نتایج آن مشخص نشده است. شاید چند ماه دیگر بتوان در این زمینه دقیق‌تر نظر داد، ولی هنوز نمی‌توان اثر بخشی واکسن  را در این گروه سنی مشخص کرد. در کشورهای اروپایی هم هنوز در زمینه واکسیناسیون کودکان تحقیق کاملی انجام نشده است ،چون سیستم ایمنی کودکان با بزرگسالان متفاوت است، اما با توجه به واریانت‌های ویروس کرونا و اینکه نمی‌دانیم در آینده این ویروس چه رفتاری خواهد داشت بهتر است گروه‌های سنی زیر 18 سال هم واکسینه شوند. تزریق واکسن به این گروه سنی در کشورهای اروپایی و امریکایی عوارضی نداشته است و مطالعه در بحث ایمنی زایی آن ادامه دارد. چیزی که تا امروز مشخص شده بی‌خطر بودن واکسن برای گروه‌های سنی زیر 18 سال است ولی اینکه چقدر اثر بخشی دارد همچنان در حال بررسی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha