سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 318037

جراحی‌های لاغری دارای عوارض جانبی جدی است که می‌تواند سلامت بدن را به مخاطره بیندازد.

عوارض جبران ناپذیر جراحی‌های لاغری برای بدن

سلامت نیوز:جراحی‌های لاغری دارای عوارض جانبی جدی است که می‌تواند سلامت بدن را به مخاطره بیندازد.

به گزارش سلامت نیو.ز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، امروزه به دلیل صنعتی شدن جوامع، چاقی و اضافه وزن به یکی از مشکلات رایج تبدیل شده است.

ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی مناسب دو گزینه اصلی برای کاهش وزن محسوب می‌شود. با این حال، انسان موجودی عاقل است که همواره علاقمند به انجام کار‌ها با کمترین تلاش و هزینه است. داشتن تحریک کافی و گرفتن رژیم‌های غذایی سفت و سخت گزینه جذابی برای بسیاری از مردم نیست.


به گزارش  آلوباریاتریس سنتر،همزمان با پیشرفت علم، دانشمندان حوزه علوم پزشکی به روش‌های جراحی موثری برای کاهش وزن دست یافته اند. عمل جراحی اسلیو (Gastric Sleeve Surgery) و جراحی بای پس (Gastric Bypass) دو جراحی رایج برای کاهش وزن محسوب می‌شوند.


در عمل جراحی اسلیو بخش اعظمی از معده (۷۵ درصد) به طور دائمی بریده شده و معده فرد کوچک می‌شود. در عمل جراحی بای پس هیچ بخشی از معده جدا نمی‌شود بلکه طی عمل، معده به دو بخش کیسه فوقانی و تحتانی تقسیم می‌شود. بخش فوقانی که کوچکتر است مسئولیت نگهداری غذا را برعهده دارد و بخش تحتاتی بدون آنکه غذا به آن وارد شود همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.


در این عمل دوازدهه که بخش ابتدایی روده و جذب کننده بخش قابل توجهی از مواد غذایی است از مسیر خارج شده و بخش فوقانی معده به بخش پایین‌تر روده به صورت مستقیم وصل می‌شود. جراحی بای پس قابلیت برگشت پذیری دارد، اما در عمل جراحی اسلیو معده به طور دائم کوچک می‌شود.


عمل جراحی اسلیو به طور عمده به افرادی پیشنهاد می‌شود که شاخص توده بدن (BMI) آن‌ها بیش از ۵۰ است. شاخص توده بدن سنجشی آماری برای مقایسه وزن و قد یک فرد است. با این حال، افرادی که از مشکلات کمتری رنج می‌برند می‌توانند از روش‌های پیچیده‌تر جراحی لاغری مانند جراحی بای پس استفاده کنند. به طور معمول افرادی با شاخص توده بدن بیش از ۴۰ توصیه می‌شود که این جراحی را انجام دهند.


جراحی اسلیو دارای خطرات و مضراتی است که مهمترین آن‌ها شامل موارد ذیل می‌شود:
۱- غیرقابل بازگشت است.

۲- وجود خطر لخته شدن خون، عفونت، و خونریزی

۳- نشت از معده از محل بخیه

در سوی دیگر، از عوارض جراحی بای پس نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد:
۱- رفلاکس معده، انسداد روده، سنگ کیسه صفرا، و زخم معده

۲- کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن

۳- سندرم دامپینگ (به علائمی همچون احساس ناراحتی، گرفتگی شکم، تهوع، اسهال، بالا رفتن ضربان قلب، آروغ زدن، تعریق، احساس سبکی سر، ضعف و سستی اطلاق می‌شود.)

۴- فرآیند جراحی پیچیده و تهاجمی

۵- نشت از معده

۶- لخته خون، عفونت و خونریزی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha