محققان در مطالعه ای به ارتباط مصرف نوعی داروی دیابت و پیشگیری از بیمـاری آب سـیاه (گلوکوم) دست یافتند.

تاثیر نوعی داروی دیابت در پیشگیری از عارضه گلوکوم

سلامت نیوز:محققان در مطالعه ای به ارتباط مصرف نوعی داروی دیابت و پیشگیری از بیمـاری آب سـیاه (گلوکوم) دست یافتند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان آمریکایی اظهار داشتند: یک گروه از داروهای دیابت موسوم به آگونیست هایGLP-۱R  ممکن است بیماران دیابتی را در برابر عارضه گلوکوم (آب سیاه) مصون نگه دارد.


محققان به بررسی داده های مربوط به ۱۹۶۱ بیمار مبتلا به دیابت پرداختند که به تازگی مصرف این دسته از داروها را آغاز کرده اند و آن را با اطلاعات ۴۳۷۱ بیماری دیگر مقایسه کردند. پس از گذشت ۱۵۰ روز​​، ۱۰ بیمار از گروه مصرف کننده داروهای موسوم به آگونیست هایGLP-۱R  به عارضه گلوکوم مبتلا شدند که این رقم در گروه دیگر ۵۸ مورد است.


یافته ها نشان می دهد که آگونیست های گیرنده GLP-۱ ممکن است خطر ابتلا به عارضه گلوکوم را در بیماران دیابتی به نصف کاهش دهد.


این یافته ها تایید کننده مطالعه دیگری است که نشان می دهد آگونیست های GLP-۱R باعث کاهش التهاب عصبی و جلوگیری از مرگ سلول های گانگلیونی شبکیه در موش ها می شود. همچنین این دسته از داروها در بررسی‌های آزمایشگاهی روی نمونه های حیوانی اثرات محافظتی مشابهی را در برابر بیماری های آلزایمر و پارکینسون نشان داده اند و آزمایشات بالینی این داروها برای بررسی روی بیماری های عصبی در انسان در حال انجام است.

سه میلیون نفر در آمریکا به عارضه گلوکوم مبتلا هستند و این بیماری دومین علت نابینایی در سراسر جهان است. افراد مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر در معرض این بیماری چشمی هستند.

ترجمه از خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha