مشکل آبگرفتگی معابر و زیرگذرها در خیابان‌های اهواز، بالا آمدن آب‌های سطحی و پس زدن فاضلاب؛ مشکل چندین ساله اهوازی‌هاست که با رسیدن پاییز و فصل بارندگی‌ها به کابوسی تمام نشدنی تبدیل شده است.

وعده مسئولان برای پاییز بدون آبگرفتگی در اهواز

سلامت نیوز:مشکل آبگرفتگی معابر و زیرگذرها در خیابان‌های اهواز، بالا آمدن آب‌های سطحی و پس زدن فاضلاب؛  مشکل چندین ساله اهوازی‌هاست که با رسیدن پاییز و فصل بارندگی‌ها  به کابوسی تمام نشدنی تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،همین یکی دوسال گذشته بود که  با یک بارش ۳ ساعته، آب‌های سطحی اهواز تبدیل به سیلی عظیم شد و به درون خانه‌ها، پارکینگ‌ها و ساختمان‌های شهر راه پیدا کرد. از آنجا که این کلانشهر هنوز سیستم جمع آوری آب‌های سطحی ندارد بالا آمدن آب موجب پس زدگی فاضلاب می شود و مردم در برخی مناطق این شهر شاهد ورود فاضلاب به خانه‌هایشان هستند.

اما بازدید سرزده رئیس جمهوری از استان خوزستان و شهر اهواز به عنوان نخستین سفر استانی و حضور  در میان مردمی که مشکل آب و فاضلاب را از بزرگترین دغدغه‌های خود اعلام کردند، این نوید را می دهد که با  قول های مساعد ریاست جمهوری برای رفع سریع این مشکل دیرینه مردم،  اهوازی‌ها  هم بتوانند از یکی دوسال آینده پاییز بدون مشکلات فاضلاب را تجربه کنند. از سوی دیگر با تعیین  استاندار ویژه خوزستان، حل مشکلات فاضلاب کلانشهر اهواز در زمره اولویت های کاری صادق خلیلیان قرار گرفته و مردم این شهر چشم انتظار تحقق وعده‌های داده شده برای حل مشکلات آب و فاضلاب هستند. 

 تدوین برنامه کوتاه مدت و بلندمدت برای حل مشکل فاضلاب اهواز 

«فاضل عبیات» معاون عمرانی استاندار خوزستان می‌گوید: با تأکید  رئیس جمهوری و دستور  استاندار ویژه خوزستان سه موضوع  فاضلاب شهرهای مختلف  استان بویژه کلانشهر اهواز، مهار آب‌های سطحی و تأمین آب کشاورزی در اولویت کاری استانداری قرار گرفته و مسائل و مشکلات موجود همچنین اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته طی جلسات مختلف مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت راهبردهای کوتاه مدت و بلندمدت برای آنها تدوین شد.

راهبردهای کوتاه مدت شامل اقداماتی می‌شود که باید در شهرهای مختلف  بویژه اهواز انجام دهیم تا دستگاه‌ها  آمادگی لازم را برای مقابله با بارش‌های احتمالی پاییزی  داشته باشند و در این راستا هیچ بهانه‌ای از دستگاه‌ها پذیرفته نخواهد شد. وی می‌افزاید:  برنامه بلندمدت ما نیز برای یک دوره 5 ساله تهیه شده که باید شبکه دفع فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی کامل شود. 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تخصیص اعتبارات مناسب برای تکمیل شبکه فاضلاب و ساخت شبکه جمع آوری آب‌های سطحی، مردم سرعت لازم را برای تکمیل این طرح‌ها لمس نمی‌کنند، می‌گوید: متأسفانه با وجود تأمین اعتبارات،  ضعف مدیریتی در برخی از دستگاه ها مانع از پیشرفت طرح‌ها شده بود که امیدواریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته چه در سال جاری و چه  در چهارچوب بودجه سال 1401 و برنامه هفتم نه تنها اعتبارات بموقع تأمین شود بلکه هماهنگی‌ها به نقطه مطلوب برسد.      معاون استاندار خوزستان خبر‌های خوبی هم برای مردم داشت.به گفته وی، اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری  مورد موافقت قرار گرفته و چندین پروژه  تأمین آب آشامیدنی سالم و مستمر  که سال‌های سال طول کشیده بود به ثمر می‌نشیند.

تا دو ماه آینده 80 درصد مشکلات کوتاه مدت برطرف می‌شود 

 در همین حال «سعید دشتی زاده» مدیر  شرکت آب و فاضلاب اهواز هم  با اشاره به مشکلات ساختاری شبکه فاضلاب کلانشهر اهواز به «ایران» می‌گوید: شبکه فاضلاب اهواز  با شبکه فاضلاب شهرهای دیگر بسیار متفاوت است.

کلانشهر اهواز در یک سطح کاملاً صاف قرار دارد که همین مسأله آن را منحصر به فرد می‌کند و در عین حال  با چالش‌هایی در بخش فاضلاب مواجه کرده است. اهواز در مجموع 2 هزار و 300 کیلومتر خط شبکه فاضلاب دارد که 48 درصد آن مربوط به 40 تا 50 سال گذشته و فرسوده است و نیاز به اصلاح و بازسازی دارد. از سوی دیگر اهواز شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی ندارد و همین مسأله موجب می‌شود در مواقع بارندگی آب‌های سطحی هم وارد شبکه فاضلاب شوند که به تبع آن شبکه فاضلاب هم ظرفیت محدودی دارد.

به گفته وی، شبکه فاضلاب اهواز در حال حاضر به  طور میانگین ظرفیت هدایت باران‌های تا 20 میلیمتر در 2 ساعت را دارد و وقتی میزان بارش از این حد بیشتر شود مشکلات خود را نشان می‌دهد. وی مهمترین مشکل شبکه فاضلاب اهواز را پمپاژ می‌خواند و می‌گوید:  شبکه  فاضلاب اهواز 168 ایستگاه پمپاژ اصلی دارد که شرکت آب و فاضلاب و شهرداری  در 2 سال گذشته در قالب یک برنامه کوتاه مدت نقاط بحرانی را شناسایی کرده که باید نسبت به احداث یا تقویت پمپاژ آن اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی براساس قانون برعهده شهرداری است، تأکید می‌کند ما برای حل سریع‌تر مشکلات پس زدگی فاضلاب و بالا آمدن  آب نگاه تازه‌ای به این مسأله داریم و تصمیم گرفتیم نگاه قدیمی را کنار گذاشته و این مشکل را وظیفه مشترک  آبفا و شهرداری تلقی کنیم.در سال‌های 98 و 99  بارندگی بی‌سابقه‌ای  بعد از خشکسالی رخ داد و دیدیم که در کمتر از 48 ساعت بیش از 17 میلیون متر مکعب آب روان شد و متأسفانه مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد.

مدیر شرکت آب و فاضلاب اهواز در پاسخ به این پرسش که آیا امسال مردم اهواز می توانند امیدوار باشند که بالاخره ریزش باران موجب ورود فاضلاب به خانه‌هایشان نشود و آبگرفتگی چند روزه را نبینند، می‌گوید: اول از همه بگویم  رفع مشکلات جمع آوری آب‌های سطحی اهواز و تکمیل طرح جامع فاضلاب به طور مستقیم به تأمین اعتبارات گره خورده است که امیدواریم با تأمین بموقع اعتبارات مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.   

وی تصریح می‌کند: با توجه به تأکید  برای تسریع در حل مشکل فاضلاب اهواز مقرر شد  طرح یکهزار و 740 میلیارد تومانی قرارگاه خاتم الانبیا که در تاریخ 28 تیرماه سال جاری منعقد شده بود به جای اجرای 3 ساله در 2 سال اجرا شود تا بخش عمده‌ای از مشکلات ناشی از آب‌های سطحی زودتر مرتفع شود.در قالب این طرح  قرارگاه خاتم‌الانبیا علاوه بر ساخت 15 ایستگاه پمپاژ اصلی، 110 کیلومتر خط اصلی شبکه فاضلاب خواهد ساخت که 20 درصد طرح جامع شبکه فاضلاب اهواز را شامل می‌شود.بدین ترتیب درصد تحقق طرح جامع فاضلاب اهواز از 41 درصد فعلی به 61 تا 65 درصد می رسد که امیدوار کننده است.

وی تصریح می‌کند: ما برای اینکه در پاییز پیش رو مشکلات را به حداقل برسانیم، 3 راهکار لایروبی، ترمیم خطوطی که قبلاً دچار تخریب شده‌اند و تقویت ایستگاه‌های پمپاژ را دنبال می‌کنیم و هدفگذاری ما این است که تا دو ماه آینده که آغاز زمان بارش‌ها است تا 80 درصد مشکلاتی را که می‌توان در کوتاه مدت حل کرد با اولویت مرتفع کنیم و امیدواریم  در پاییز امسال شاهد حداقل مشکلات باشیم.

به گفته وی، به این منظور  ظرفیت پمپاژ در ایستگاه‌های خیابان انقلاب، سرای خرمشهر،کوی علوی، شهرک دانشگاه، الهادی، ولیعصر و زکی زاده از 20 میلیمتر در بازه زمانی دو ساعته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. از سوی دیگر در این ایستگاه‌ها برق اضطراری ایجاد شده تا در صورت قطع برق خللی درکار پمپاژ صورت نگیرد.

همچنین 270 پمپ معیوب شناسایی شده‌اند که بنا داریم تا حداکثر نیمه آبان نسبت به رفع عیوب آنها اقدام کنیم. در بخش اصلاح خطوطی که تخریب شده اند هم  با 27 شرکت پیمانکار قرارداد منعقد شده که براساس برنامه‌ریزی انجام شده این خطوط نیز ظرف 2 ماه آینده اصلاح و بازسازی خواهند شد البته در بحث لایروبی به دلیل محدودیت تجهیزات با شهرداری تقسیم کار کرده ایم و بنا شده تا نقاط بحرانی را که معمولاً در آنها گرفتگی فاضلاب رخ می‌دهد، لایروبی کنیم.

در همین حال 100 دستگاه الکترو پمپ شناور  نیز خریداری شده که 15 دستگاه به دستمان رسیده و مابقی هم در راه است و تا دوماه دیگر در ایستگاه‌ها نصب می‌شود. وی همچنین در خصوص درپوش‌های فاضلابی که توسط برخی سودجویان سرقت شده بود، تصریح می‌کند:  متأسفانه بیش از 5 هزار درپوش فاضلاب سرقت شده که تاکنون 1300 درپوش نصب شده و نصب مابقی درپوش‌ها در حال انجام است.

وی در پایان تأکید کرد: ما تمام توانمان را گذاشته ایم که امسال را با کمترین مشکل برای مردم پشت سر بگذاریم ولی به مردم اهواز قول می‌دهیم درصورت روند کنونی تأمین بموقع اعتبارات از پاییز آینده،  مردم  اهواز با مشکلات کمتری در این خصوص مواجه شوند. با وعده‌های مسئولان برای تأمین بموقع اعتبارات و تسریع در حل مشکلات فاضلاب اهواز حال باید منتظر ماند و دید آیا امسال بالاخره مسئولان دست اندرکار  بخش آب و فاضلاب این کلانشهر می‌توانند نمره قبولی از مردم بگیرند یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha