تکنولوژی برگ برنده انسان بر روی کره زمین است است. همواره انسان با کمک تکنولوژی توانسته است که زندگی کردن در این کره خاکی را برای خود آسان تر و ساده تر نماید. تکنولوژی و فناوری و علم بشر توانسته اند به انسان کمک کنند تا روز به روز پیشرفت کند و سلطه خود را بر تمام جهان گسترش دهد. علم پزشکی هم از این مقوله مستثنا نیست و تکنولوژی توانسته است تأثیر های بسیار زیادی در پیشرفت این علم نیز داشته باشد.با توجه به قدرت بالای علم و فناوری های نوین در علوم پزشکی چه بسا دکترهایی هستند که با علم پزشکی آشنایی بیشتری دارند و این باعث شده نسبت به دکتران با تجربه سنتی، بسیار برای بشریت مفید تر باشند. درباره سن و تجربه پزشکان و دکتران می توانید به مقاله ای در این مورد در وبسیات کاربلدان مراجعه کنید.

تکنولوژی هایی که در قرن اخیر وارد علم پزشکی شده اند

سلامت نیوز: تکنولوژی برگ برنده انسان بر روی کره زمین است است. همواره انسان با کمک تکنولوژی توانسته است که زندگی کردن در این کره خاکی را برای خود آسان تر و ساده تر نماید. تکنولوژی و فناوری و علم بشر توانسته اند به انسان کمک کنند تا روز به روز پیشرفت کند و سلطه خود را بر تمام جهان گسترش دهد. علم پزشکی هم از این مقوله مستثنا نیست و تکنولوژی توانسته است تأثیر های بسیار زیادی در پیشرفت این علم نیز داشته باشد. درست است که در علم پزشکی تجربه حرف اول را میزند؛ تجربه بیشتر نشان دهنده برتری یک دکتر است؛ یک دکتر خوب  و کاربلد، دکتری با تجربه است که توانایی استفاده از تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا در علم پزشکی را دارد؟ با توجه به قدرت بالای علم و فناوری های نوین در علوم پزشکی چه بسا دکترهایی هستند که با علم پزشکی آشنایی بیشتری دارند و این باعث شده نسبت به دکتران با تجربه سنتی، بسیار برای بشریت مفید تر باشند. درباره سن و تجربه پزشکان و دکتران می توانید به مقاله ای در این مورد در وبسیات کاربلدان مراجعه کنید.

 تکنولوژی های بسیاری مخصوصاً در در قرن اخیر وارد علم پزشکی شده اند. در ادامه جدید ترین آن ها را که در همین یکی دو سال به وجود آمده اند و یا در یکی دو سال آینده به کمک بشریت می آیند را بررسی می کنیم.

1- خود درمانی 

تجهیزات و تکنولوژی جدید پوشیدنی بسیاری به وجود آمده اند که انسان می تواند با استفاده از آنها از وضعیت کلی بدن خود و میزان سلامتی آن باخبر شود. از جمله آنها می‌توان به ساعت های هوشمند اشاره کرد که عوامل حیاتی انسان مثل فشار خون، قند خون، میزان اکسیژن موجود در خون و غیره را بررسی کرده و در صورت خارج شدن این مقادیر از میزان استاندارد، به شخص مذکور اطلاع می دهد و او می تواند با توجه به راهنمایی های این وسیله مراحل خود درمانی را انجام دهد تا بعد از آن به اولین مرکز درمانی مراجعه نماید.

2- سلامت از راه دور 

موضوع جدیدی که هم اکنون بسیار در خبرگزاری ها به چشم می خورد سلامت از راه دور است. این امر در زمینه پزشکان به اصطلاح پروازی بسیار کاربرد دارد. پزشکان و دکترهایی هستند که از توانایی های بسیار بالایی برخوردار هستند. ولی فقط مردم یک منطقه می توانند از آنها بهره مند شوند. با استفاده از تکنولوژی سلامت از راه دور می توان راهی را به وجود آورد که پزشکان، بیماران خود را به صورت آنلاین در سراسر دنیا ویزیت نمایند.

3- تکنولوژی‌های جدید در جراحی 

یکی از مشکل ترین وظایف دکتر ها عمل جراحی است. کاری که بسیار مهم و در عین حال بسیار حساس است. تکنولوژی های جدید در حال ظهور هستند که به پزشکان جراح این امکان را می‌دهند که قبل از جراحی بدن را به صورت سه بعدی کاملاً بررسی نمایند تا بهترین برش‌ها و دقیق ترین عمل جراحی را انجام دهند. این تکنولوژی تاثیر بسیار زیادی بر سلامت و امید به زندگی نوع بشر خواهد گذاشت.

دکتری و تکنولوژی

4- تکنولوژی در پیشرفت آموزش علم پزشکی 

در مورد قبل بررسی کردیم که چطور تکنولوژی با ارائه یک نمای سه بعدی می‌تواند به کمک جراحان بیاید و یک جراحی بی خطر را برای بیمار به همراه داشته باشد. حال می توانید با تغییر کوچکی در این تکنولوژی آن را به یک محیط آموزشی جدید و بسیار پربازده برای دانشجویان علوم پزشکی تبدیل نمود. دانشجویانی که می توانند به صورت مجازی با بدن انسان آشنا شده و عمل های جراحی بسیار سنگین و سختی را انجام دهند و خود را در آن بیازمایند.

5- تکنولوژی ارتباط مغز با رایانه

پژوهش های زیادی در زمینه ارتباط مغز انسان با رایانه ها در حال انجام است. این پژوهش ها نتایج بسیار هیجان برانگیز به همراه داشته و نوید بخش به وجود آمدن تکنولوژی جدیدی است که برای بیماران قطع نخاعی خبر بسیار خوبی خواهد بود. اگر یک نفر بتواند با مغز خود با رایانه در ارتباط باشد؛ تقریباً دیگر بدون نیاز به داشتن دست و پا، می تواند هر کاری را انجام دهد.

6- دارو های سه بعدی

پرینترهای سه بعدی چند سالی است که به وجود آمده اند و تقریباً صنعتی سازی شده اند و کارهای بسیار زیادی را برای رفاه حال بشر انجام می دهند. می توان از این وسیله برای علم پزشکی استفاده کرد و کار دکتر ها را در زمینه خوراندن داروهای قرصی به کودکان آسان نمود. و آن هم به این صورت است که می‌توان از پرینتر های سه بعدی برای ساخت قرص های عروسکی استفاده کرد. این قرص ها اگر طعم خوبی هم داشته باشند به راحتی توسط کودکان مصرف می شوند و سلامتی را هر چه سریعتر برای آنها به ارمغان می آورند.

7- تکنولوژی درمان بر اساس صدا

پژوهش های صورت گرفته که در آن نشان می دهد که با آنالیز پیشرفته صدا توسط هوش مصنوعی می توان به بیماری هرکس پی برد. این یک تکنولوژی فوق العاده است که در تشخیص بیماری ها بسیار کمک خواهد نمود. همچنین مشکل مسافت را هم از میان بر خواهد داشت. پزشک می تواند با استفاده از این هوش مصنوعی و با آنالیز صدای بیمار نوع بیماری را مشخص و اقدامات لازم جهت درمان را تعیین نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha