آتش سوزی جنگل های "درازنو" گلستان به دلیل وزش باد شدید، پس از 24 ساعت و تلاش دست اندرکاران، وارد مرحله بحرانی شده است.

آتش جنگل های "درازنو" گلستان پس از 24 ساعت بحرانی تر شد

سلامت نیوز: آتش سوزی جنگل های "درازنو" گلستان به دلیل وزش باد شدید، پس از 24 ساعت و تلاش دست اندرکاران، وارد مرحله بحرانی شده است.

 

عبدالرحیم لطفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در اینباره به "سلامت نیوز" گفت:« آتش در ظهر روز پنجشنبه در دو منطقه "زرشک چال" و "یانه سر" آغاز شده و همچنان ادامه دارد. نقطه دیگر اتش بین منطقه "هزارمنزل" و "قله درازنو" است که نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر، سپاه، بسیج و نیروهای مردمی مشغول اطفا هستند. سرعت بالای باد که گاهی به 70 کیلومتر در ساعت می رسد باعث تشدید آتش سوزی شده و عملیات اطفا را با مشکلات جدی مواجه کرده است.»

 

او افزود:« حتی هلی کوپتر امکان آمدن به منطقه را نداشت؛ چرا که باد بسیار زیاد بود و ابرها نیز متراکم بودند. برای روز جمعه درخواست 3 هلی کوپتر کردیم که از استان البرز و از سمت شاهرود به منطقه بیایند و از آب بندان "چمن ساور" آبگیری کند.»

 

لطفی درباره نیروهای اطفای حریق منابع طبیعی استان گفت:« اکنون در منطقه نزدیک به 100 نفر نیرو داریم که با ماشین آتش نشانی برای اطفای حریق مشغول هستند؛ اما سرعت باالای باد مانع می شود کار به درستی پیش برود.»

 

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری گلستان با اشاره به خطر گازگرفتگی و مسمومیت ناشی از دود حریق گفت:« شرایط به قدری خطرناک و سرعت باد آنقدر بالا است که چند تن از همکاران ما دچار آتش سوزی شده و یا در اثر تنفس در دود زیاد دچار مسمومیت یا خفگی بشوند که آنها را نجات دادیم.»

 

او درباره علت آتش سوزی با تاکید بر اینکه قطعا این آتش سوزی عمدی است گفت:« به نیروی انتظامی اطلاع داده ایم و در پی دستگیری مظنونان هستند.»

 

لطفی درباره مساحت سوخته شده گفت که هنوز میزان آن قابل برآورد نیست گفت:« شاید این مساحت به 150 هکتار و بیشتر برسد.»

 

او گونه های گیاهی سوخته شده را "کچف"، "بلوط اوری" ، "گون"، " اورس" و گونه های علفی عنوان کرد.      

 

روستای ییلاقی درازنو از دهکده های ییلاقی استان گلستان است که در بلندترین ارتفاعات شهرستان کردکوی قرار دارد و در همسایگی آن نیز قله درازنو با ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است. این منطقه جنگل های بی مانندی دارد که اخیرا دچار آتش سوزی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha