شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 318161

احساس ضعف و سرگیجه ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد.

۹ دلیلی که ممکن است عامل سرگیجه شما باشد

سلامت نیوز:احساس ضعف و سرگیجه ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احساس ضف  یا سرگیجه ممکن است علل مختلفی داشته باشد که از کم آبی بدن گرفته تا مشکلات جدی در سلامت بدن را شامل می‌شود.


به گزارش پایگاه «prevention»،اما آیا شما تا به حال بیهوش شده اید و یا غش کرده اید؟ شاید وحشتناک به نظر برسد؛ اما به گفته یک کارشناس پزشکی و جراحی و  اپیدمیولوژیست بالینی در موسسه تحقیقاتی بیمارستان اوتاوا، ۹۰ درصد افرادی که دچار غش کردن می‌شوند، کاملا سالم هستند؛ اما در خصوص ۱۰  درصد بقیه افراد، بیماری زمینه‌ای می‌تواند عامل آن باشد و این بدان معنا خواهد بود که نگرانی‌های جدی در خصوص سلامت ممکن است در آینده رخ دهد.


«لارنس فیلیپس» دکترای پزشکی و استادیار پزشکی در بخش قلب و عروق در مرکز پزشکی «Langone Health» وابسته به دانشگاه نیویورک در این خصوص می‌گوید: غش کردن، صرف نظر از اینکه چه زمانی اتفاق می‌افتد، نتیجه دوره کوتاهی زمانی است که خونرسانی به مغز کاهش می‌یابد.


او در این باره می‌گوید: علت این مسأله می‌تواند از بخش‌های مختلف بدن، از جمله کاهش فشار خون، پایین آمدن ضربان قلب و دلایل عصبی مستقل از قلب سرچمشه بگیرد.


او گفت: تلاش داریم تا بفهمیم چرا فشار خون یا ضربان قلب پایین می‌آید. برخی از این دلایل شایع هستند؛ اما برخی دیگر به ارزیابی بیشتری نیاز دارند.
حتی اگر غش هم نکنید، کاهش فشار خون  یا ضربان قلب می‌تواند سبب سرگیجه شود. در این گزارش قصد داریم به ۹ دلیل بالقوه که ممکن است سبب سرگیجه شود و علت رخ دادن آن اشاره کنیم:


۱- کم آبی بدن

برخی افراد زمانی که گرمشان می‌شود، عرق می‌کنند و آب زیادی را بدنشان از دست می‌دهد، مستعد این هستند که به سادگی دچار سرگیجه ویا حتی غش کردن شوند.


اپیدمیولوژیستی در موسسه تحقیقاتی بیمارستان اوتاوا در این زمینه می‌گوید: گرما سبب می‌شود مسیری در سیستم عصبی ما ایجاد شود که باعث می‌شود تا فشار خون کاهش یابد.


۲- شگفت زده شدن

زمانی که به فرض، هم خوابگاهی شما در دانشگاه از پشت نیمکت بیرون می‌پرد تا شما را در جشن تولدتان شگفت زده کند، ممکن است اتاقی مشابه مورد قبل برایتان رخ دهد. سیستم عصبی شما در این موارد بیش از حد کار کرده و فشار خون شما به ناگاه پایین می‌افتد که همین امر سبب سرگیجه می‌شود.


۳- سریع از جای خود برخاست

ناحساس سرگیجه داشتن  یا حتی وجود لکه سیاهی دربینایی شما ممکن است زمانی رخ دهد که شما به سرعت از جای خود برمی خیزید. این مسأله یک نام دارد و آن هم این است: «هیپوتانسیون ارتوستاتیک» (سقوط فشار خون پس از ایستادن).


«هیپوتانسیون ارتوستاتیک» به افت ناگهانی فشارخون به هنگام ایستادن اشاره دارد. این مسأله البته چیز مهمی نیست؛ اما اگر پس از گذشت چند دقیقه بجای بهتر شدن، بدتر شد، بهتر است آن را با پزشک خود مطرح کنید.


۴- ضربان غیرطبیعی قلب

در مقایسه با شروع آهسته علائمی که بر اثر شگفت شده شدن، حاصل می‌شود، در مورد بیهوشی مرتبط با قلب خیلی سریع اتفاق می‌افتد؛ تا جایی که ممکن است شما متوجه هیچگونه سرگیجه‌ای نشوید.


دکتر فیلیپس می‌گوید: یک ضربان قلب نامعین که «آریتمی قلب» نامیده می‌شود، بدین معناست که ضربان قلب شما یا خیلی کند می‌زند  یا خیلی تند که همین مسأله به نوبه خود می‌تواند در خونرسانی به مغز شما اثرگذار باشد.


ملیسا پنا (Melissa S. Burroughs Peña) دکترای پزشکی و استادیار پزشکی بالینی بخش کاردیولوژی دانشگاه کالیفرنیا در این باره می‌گوید: این نوع غش ناگهانی که اغلب بدون هشدار رخ می‌دهد، بسیار نگران کننده است.


به گفته وی برخی اوقات این مسأله می‌تواند در میانه صحبت رخ دهد. چنین تجربه‌ای بلافاصله باعث می‌شود تا پزشکان اورژانس به ریتم‌های غیرطبیعی قلب فکر کنند، که شایع‌ترین علت مرگ ناگهانی قلبی است.


۵- مشکلات دریچه قلب

قلب شما به چهار دریچه متکی است تا خون را به طور یکنواخت در سراسر بدن شما پخش کند. با این حال برخی از افراد به هنگام تولد با مشکلاتی در دریچه قلب شان به دنیا می‌آیند که یعنی قلب آن‌ها باید سخت‌تر کار کند تا عملکردی مناسب داشته باشد.


دکتر ملیسا پنا می‌گوید: این مشکلات مادرزادی معمولا در افراد جوانتر رخ می‌دهد و افراد ۶۰ سال به بالا، در معرض خطر آریتمی قرار دارند.
او می‌گوید مشکلات دریچه می‌تواند جریان خون را محدود کرده و باعث ایجاد سرگیجه به هنگام ورزش شود.


۶- عوارض جانبی دارویی

برخی از دارو‌های مانند مُسکن‌ها و برخی قرص‌های ضد اضطراب می‌توانند سبب سرگیجه شوند. این نیز بدان دلیل است که آن‌ها به شکل مستقیم روی مغز شما تأثیر می‌گذارند  یا ضربان قلب شما را به نحوی کاهش می‌دهند که سبب بروز این علائم می‌شود.


۷- کاهش قند خون

در صورتی که شما یک وعده غذایی را حذف کرده باشید، احتمالا می‌دانید چه میزان انسان احساس گرسنگی می‌کنید. درست غذا نخوردن می‌تواند به شکلی جدی سطح قند خون شما را مختل کند.


زمانی که قند خون شما بسیار پایین می‌افتد، شما ممکن است احساس سرگیجه بکنید؛ چرا که به مغز شما در واقع سوخت نمی‌رسد.


۸- آنفلوانزا

آنفلوانزا یک عفونت تنفسی است که به وسیله ویروس ایجاد می‌شود و می‌تواند برخی علائم ناخوشایند، مانند تب، درد عضلانی، لرز، گلودرد، سردرد و گرفتگی بینی را ایجاد کند. از سایر علائم احتمالی آنفلوانزا می‌توان به سرگیجه هم اشاره کرد.


۹- سکته مغزی

اگر همراه با ضعف عضلانی، مشکل در صحبت کردن یا بی حسی، شما احساس سرگیجه دارید، سکته مغزی ممکن است در پشت علائم باشد؛ بنابر این باید سریعا به بخش مراقبت‌های پزشکی مراجعه کنید.


دکتر ملینسا پنا می‌گوید: کاهش جریان خون که منجر به ایجاد سرگیجه می‌شود، می‌تواند ناشی از لخته شدن خون در مغز باشد که می‌تواند باعث سکته مغزی ایسکمیک (یا انسدادی) شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha