شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰

آتش‌نشان دزفولی هنگام اجرای مانور غریق نجات، در رودخانه غرق شد.

تراژدی تلخ مرد آتش در مانور فرضی

سلامت نیوز: آتش‌نشان دزفولی هنگام اجرای مانور غریق نجات، در رودخانه غرق شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، قرار بود همه چیز نمایشی باشد. یک اجرا از آنچه که آتش‌نشانان هنگام حادثه انجام می‌دهند. اجرایی فرضی از یک مأموریت سخت و طاقت فرسا؛ مأموریت‌هایی که هر روز مردان آتش را به دل حادثه می‌کشاند. آنهایی که جانشان را کف دست‌شان می‌گذارند تا نجات دهند. وقتی به دل حادثه می‌روند، به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند، جان خودشان است. حالا اما همه چیز فرضی است. یک نمایشی از فداکاری مردان آتش؛ قرار بود مانور نجات از غرق‌شدگی اجرا شود. حسین صفری، از آتش‌نشانان سازمان آتش‌نشانی شهر دزفول استان خوزستان به عنوان فرد غرق‌شده به زیر آب رفت، اما این نمایش ناگهان رنگ واقعیت به خود گرفت. حسین صفری دیگر نتوانست از آب بیرون بیاید و در این مانور فرضی، جان خود را از دست داد تا نامش به عنوان سومین شهید اجرای مانور فرضی در این یک سال ثبت شود.

ماجرا به روز پنجشنبه هشتم مهرماه برمی‌گردد. روزی که 30 آتش‌نشان به محله بوستان ساحلی علی کله در دزفول رفتند. قرار بود مانور آتش‌نشانی برگزار شود. آتش‌نشانان شامل حریق، کوهستان و نجات غریق در رودخانه بودند. هدف از اجرای این مانور نشان دادن فداکاری و سختی‌های کار آتش‌نشانان هنگام نجات بود. آنهایی که با کمترین امکانات در دل حادثه مردم را نجات می‌دهند. حسین صفری به عنوان فرد غرق‌شده وارد آب رودخانه شد، اما ناگهان همه چیز تغییر کرد. وقتی همه در حال تماشای این مانور فرضی بودند، حادثه وحشتناک رخ داد.


علت حادثه در دست بررسی است

این آتش‌نشان نتوانست از آب بیرون بیاید و غرق شد. عبدالحسین معظم‌فر، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی دزفول درباره جزئیات این ماجرا گفت: «صبح روز هشتم مهرماه مانور آتش‌نشانی با حضور ۳۰ آتش‌نشان در بوستان ساحلی علی کله برگزار شد. برای اجرای مانور نجات غریق یک نفر از آتش‌نشانان به نام حسین صفری به عنوان فرد غرق‌شده به زیر آب رفت، ناگهان دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.»

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول ادامه داد: «کپسول اکسیژن نیز برای مواقع ضروری برای نیروها در نظر گرفته شده بود. ولی علت استفاده نکردن فرد حادثه‌دیده از این کپسول مشخص نیست. علت این حادثه توسط کارشناسان در دست بررسی است.»

با توجه به اطلاعات ما از مردم محلی، آتش‌نشان حسین صفری از آتش‌نشانان فداکار سازمان آتش‌نشانی شهر دزفول استان خوزستان حین اجرای مانور عملیاتی امدادونجات دچار حادثه شد. او در لباس آتش‌نشانی و در راه آمادگی برای نجات جان و مال همشهریان، جان خود را از دست داد. خبرها حاکی از این است که این آتش‌نشان اهل جنوب و متأهل بوده است. همچنین عبدالحسین معظم‌فر، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر دزفول شهادت این آتشنشان را تسلیت گفت.


قربانی دیگر در اصفهان



حسین صفری به شهادت رسید و به لیست همقطارانش پیوست. او مرد آتشی بود که در مانور فرضی جانش را از دست داد، نه در هنگام نجات.

سال گذشته نیز در چنین روزی حادثه‌ای مشابه رخ داد. در آن زمان آتش‌نشان اصفهانی شهید شد. او هم قربانی شد. قربانی یک عملیات فرضی. نام او هم در لیست همقطاران شهیدش جا خوش کرد. در ایستگاه شماره هفت آتش‌نشانی اصفهان مانور عملیات آموزشی برگزار شد و در این عملیات و حدود ساعت ۱۱ یکی از آتش‌نشانان مجروح و به شهادت رسید. در این عملیات آتش‌نشان «مجتبی اکبری» به‌دلیل از دست دادن تعادل و برخورد سرش با زمین، جان خود را از دست داد. این آتش‌نشان به بیمارستان آیت‌الله کاشانی منتقل شد اما تلاش پزشکان برای نجات جان او نتیجه نداد و او جانش را از دست داد.


تراژدی مرگ آتش‌نشان مشهدی



تیرماه سال گذشته نیز باز هم سازمان آتش‌نشانی شاهد مرگ غم‌انگیز یکی دیگر از مردان آتش بود. مردی که در آتش‌نشانی مشهد جان باخت. سرنوشت او و عزیزالله اکبر نیستانی، مشابه بود. در آن صبح منحوس، تشک نجات پهن کردند و آتش‌نشانان به صف در عملیاتی فرضی پریدند روی تشکی که محل مرگ او شد. آتش‌نشان «امیرمحمد زارع» متولد ۱۳۶۱، یکی از نیروهای بااخلاق‌ و فعال‌ تیم عملیات ویژه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد بود. او نیز در حین تمرین عملیاتی دچار سانحه شد. پس از گذشت چند روز که در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد در کما به سر می‌برد، سرانجام آسمانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha