ماماها در تمامی کشورهای دنیا در امر مبارزه با مرگ و میر مادران، در خط اول جبهه قرار دارند و باید با برنامه ‌ریزی بهتر و مطلوب ‌تر بتوان از وجود این قشر در این امر خطیر یاری جست.

ماماها در خط اول جبهه مبارزه با مرگ و میر مادران قرار دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، وزیر بهداشت در پیامی به ‌مناسبت 15 اردیبهشت روز جهانی ماما، از به دست آمدن دستاوردهای ارزشمند در زمینه شاخص‌ های سلامت زنان و کودکان خبر داد و نقش ماماها را در تعیین سلامت زنان به عنوان حلقه ارتباطی و هماهنگ‌ کننده بین اعضای خانواده و اعضای تیم بهداشتی- درمانی، بسیار مهم دانست.

دکتر کامران باقری لنکرانی، با ارزشمند دانستن نقش ماماها در سلامت زنان و توسعه اجتماعی کشور، گفت: در سالهای اخیر پیشرفت‌ های عظیمی در زمینه بهداشت و به خصوص در مورد سلامت زنان حاصل شده است و با همه این احوال هنوز در بسیاری از نقاط دنیا میزان مرگ و میر مادران در دوران بارداری و چه هنگام زایمان به طور غیر قابل قبولی بالا است.

در پیام وزیر بهداشت آمده ‌است: موفقیت ایران در کاهش مرگ و میر مادران به خوبی مشخص است و این موفقیت به علت عوامل بسیاری است و نقش چشمگیر ماماها در این زمینه حائز اهمیت است.

به اعتقاد لنکرانی، ارائه مراقبت ‌های مامایی با کیفیت بالا و تلاش در بهبود مستمر آن عامل بالقوه ‌ای در کاهش مرگ و میر و ابتلا مادران خواهد بود.

وی، آموزش ماماها را برای کسب مهارت‌ های بالینی و مدیریت به منظور رسیدن به هدف بهبود مداوم کیفی خدمات برای ترویج مادری ایمن مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از وظائف خطیر ماماها ترویج و تامین ایمنی زایمان است.

لنکرانی افزود: هم اکنون با راه ‌اندازی کلاس ‌های آمادگی برای زایمان نقش ماماها در جهت آگاهی دادن به زنان جامعه و تشویق به انجام زایمان طبیعی و مزایای آن نسبت به سزارین مشخص است که قطعا گامی مهم در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان خواهند داشت.

وزیر بهداشت گفت: ماماها در تمامی کشورهای دنیا در امر مبارزه با مرگ و میر مادر در خط اول جبهه قرار دارند و باید با برنامه ‌ریزی بهتر و مطلوب ‌تر بتوان از وجود این قشر در این امر خطیر یاری جست.

به گزارش مهر، روز جهانی ماما امسال همانند سالهای گذشته در کشور با شعار "ماماها در هر جایی که زنان زندگی می ‌کنند در کنار آنها هستند"، به منظور توجه بیشتر به ابعاد مختلف سلامت زنان و نقش موثر ماماها در تامین آن برگزار می شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha