جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 318719

در حالی که خشکسالی در ایران تشدید شده است و به گفته کارشناسان با تنش آبی روبرو هستیم، رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور می‌گوید این تنش آبی در فصل پاییز ادامه دارد.

تداوم تنش آبی ایران در فصل پاییز

سلامت نیوز: در حالی که خشکسالی در ایران تشدید شده است و به گفته کارشناسان با تنش آبی روبرو هستیم، رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور می‌گوید این تنش آبی در فصل پاییز ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و از دیرباز ایرانیان تلاش کرده‌اند که از آب بیشترین استفاده را ببرند. در سال‌های اخیر خشکسالی در کشور تشدید شده است و به اعتقاد کارشناسان وضعیت محیط زیست و منابع آب کشور بسیار شکننده است و می‌توان گفت ایران به ورشکستگی آبی رسیده‌ است. احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «تنش آبی در پاییز امسال ادامه دارد و این فصل نسبتا گرم و کم‌بارشی پیش‌بینی شده است و بارش‌ها دیرهنگام شروع شده است.»

وی افزود: «در ۱۰ سال آبی گذشته، حتی یکبار هم ترسالی در کشور نداشتیم و منابع آب‌های زیرزمینی و آب‌های پشت سدها به شدت افت کرده است و وضعیت کم‌بارشی‌های پاییزی این وضعیت را تشدید می‌کند.»

رئیس مرکز ملی خشکسالی افزود: «مدل‌های هواشناسی بین‌المللی نشان می‌دهد که مهر و آبان کم بارشی را خواهیم داشت.»

وظیفه خاطرنشان کرد: «برآیند کلی مدل‌های ‌پیش‌بینی نشان می‌دهد که بارش‌های ‌پاییزه امسال به‌طور نسبی کمتر از نرمال است و ایران و خاورمیانه پاییز کم بارشی دارد، همچنین آنومالی دمایی یا بالاتر از میانگین بودن دما در ‌پاییز نیز در محدوده یک درجه ‌سانتیگراد پیش‌بینی شده است.»

وی افزود: «همه باید باور داشته باشیم که ایران یک کشور خشک و بیابانی است، پس انتظارات باید واقعی شود و فکر نکنیم این خشکسالی‌ها تمام می‌شود بلکه باید خود را با این اقلیم سازگار کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha