شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 318791

از وسعت ۴۷ هزار هکتاری تالاب گاوخونی تنها ۲ درصد رطوبت دارد و ۹۸ درصد آن خشک شده است. به گفته متولیان حفاظت محیط زیست استان اصفهان شرایط برای این تالاب در فلات مرکزی ایران فاجعه است و با این روند خشکی، خواب آشفته تالاب گاوخونی تعبیر خواهد شد.

ویدئو/ تعبیر خواب آشفته تالاب گاوخونی

سلامت نیوز:  از وسعت ۴۷ هزار هکتاری تالاب گاوخونی تنها ۲ درصد رطوبت دارد و ۹۸ درصد آن خشک شده است. به گفته متولیان حفاظت محیط زیست استان اصفهان شرایط برای این تالاب در فلات مرکزی ایران فاجعه است و با این روند خشکی، خواب آشفته تالاب گاوخونی تعبیر خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، شاخص ایستگاه هیدرومتری زاینده رود در بند شاخ کنار عدد ۲۰ را نشان می‌دهد و این یعنی در هر ثانیه ۱۰۰ لیتر زه آب کشاورزی و پساب به تالاب گاوخونی می‌رسد. این آب، تنها ۲ درصد از پهنه ۴۷ هزار هکتاری تالاب بین‌المللی گاوخونی را تر می‌کند و بقیه گستره آن خشک است. کارشناسان این ابعاد خشکی تالاب گاوخونی را فاجعه و فلات مرکزی ایران را در معرض ریزگردهای سمی و زمین‌های کشاورزی را با خطر سونامی کلرید سدیم مواجه می‌دانند.

حق آبه تالاب گاوخونی ۱۷ سال تامین نشده است و تنها یک بار در نیمه دوم سال ۹۸، آب به میزان ۴۱ میلیون مترمکعب به سمت تالاب رهاسازی و چیزی حدود ۳۷ درصد از گستره آن لب تر شد. پیش از این رهاسازی حق آبه، حدود چهار درصد از  تالاب رطوبت داشت؛ اما در زمان حاضر این میزان به گفته مقامات حفاظت محیط زیست استان اصفهان به ۲ درصد کاهش یافته است و تالاب گاوخونی راه چندانی تا خشکی کامل ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha