فراز و فرودهای آمار روزانه کرونا، افزایش واردات واکسن و نیز پوشش واکسیناسیون، کاهش رعایت کردن دستورالعمل‌های بهداشتی، برخی اصرارها بر بازگشایی‌های اصناف یا مراکز آموزشی و نیز نگرانی از آغاز پیک ششم کرونا در آستانه فصل سرما، مهم‌ترین موضوعات مرتبط با ساختار درمانی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

عبور از موج پنجم با نگاهی به پیک ششم

سلامت نیوز:فراز و فرودهای آمار روزانه کرونا، افزایش واردات واکسن و نیز پوشش واکسیناسیون، کاهش رعایت کردن دستورالعمل‌های بهداشتی، برخی اصرارها بر بازگشایی‌های اصناف یا مراکز آموزشی و نیز نگرانی از آغاز پیک ششم کرونا در آستانه فصل سرما، مهم‌ترین موضوعات مرتبط با ساختار درمانی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش سلامت نیو به نقل از روزنامه صبح نو ،در این میان به یاد داشته باشید که برخی افراد با ادعاهای غیرعلمی یا مواردی که بیشتر به بهانه می‌مانند به‌دنبال ایستادگی و مقاومت در برابر واکسیناسیون کرونا هستند. این افراد واکسن زدن را مخالف آزادی خود می‌دانند، این در حالی است که واکسینه‌نشدن همین افراد و چرخش آزادانه آن‌ها در جامعه می‌تواند سلامت جمع گسترده‌ای از هموطنان را با خطر مواجه کند. از همین رو است که حالا صحبت قرنطینه هوشمند یا لزوم ارائه کارت واکسیناسیون برای برخورداری از خدمات اجتماعی مطرح می‌شود.

این در حالی است که کادر درمانی کشور همچنان از گردش کرونا در کشور می‌گویند و اینکه یک ساده‌انگاری می‌تواند دوباره موجب طغیان کرونا در کشور شود. البته پوشش خوبی برای واکسیناسیون در کشور انجام شده اما موج ششم در صورت بروز می‌تواند هزینه‌های اقتصادی بسیاری را به خانواده‌ها و کشور وارد کند. آن هم در شرایطی که به گفته کارشناسان، ایمنی جمعی زمانی ایجاد می‌شود که بیش از 70درصد جمعیت هر دو دوز واکسن خود را دریافت کنند.

تاکنون واکسن‌های سینوفارم، برکت، آسترازنکا، اسپوتنیک وی، و بهارات برای واکسیناسیون مردم ایران مورد استفاده قرار گرفته‌اند. واکسن کووپارس هم که یک واکسن ایرانی است در مرحله اخذ مجوز مصرف اضطراری قرار دارد که باید دید مسوولان سازمان غذا و دارو در این‌باره چه تصمیمی می‌گیرند. محموله‌های جدید واکسن هم به کشور رسیده‌اند تا ذخایر مناسبی از این بابت وجود داشته باشد.

برخی اخبار رسیده به «صبح‌نو» هم حکایت از آن دارد که تزریق دوز بوستر یا همان دوز سوم برای کادر درمانی کشور آغاز شده است. از سوی دیگر، اگر شما جزو افرادی هستید که همچنان واکسن نزده‌اند، برای واکسیناسیون کار راحتی در پیش دارید. به نزدیک‌ترین مرکز به محل زندگی خود مراجعه کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون دردسر واکسن خود را دریافت کنید.

حتما این موضوع را به خاطر دارید که یکی، دو ماه قبل برای تزریق واکسن کرونا چه صف‌های عجیب و غریبی در برخی مراکز ثبت می‌شد و همه از شلوغی مراکز واکسیناسیون می‌گفتند. در شرایط فعلی و براساس نظرات پزشکان متخصص و شواهد موجود از بابت بیماران واکسن‌زده بستری‌شده در مراکز درمانی، مشخص است آن‌هایی که واکسن زده‌اند در صورت ابتلا کمتر دچار مرگ‌ومیر شده یا بیماری آن‌ها تشدید نشده است.
 
افت پیک پنجم
 این روزها که بسیاری از مردم واکسن زده‌اند دیگر نگران هیچ چیزی نیستند. آن‌ها فکر می‌کنند غول کرونا را شکست داده‌اند و حتی برخی با افتخار هم ماسک به صورت نمی‌زنند. همین عادی‌انگاری که به موجب دستورات بازگشایی برخی مراکز رخ داده است می‌تواند مبدا نگرانی و تلخی‌های روزهای آینده باشد. ویروس‌شناس و رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره تعجیل برای بازگشایی‌ها از یکسو و تسریع در واکسیناسیون به ایسنا گفته است: همچنان باید به‌هوش باشیم.

در هر صورت تا زمانی که واکسیناسیون ما به وضعیت و درصد مناسب پوشش‌دهی نرسد، همچنان خیزهایی را خواهیم داشت. ما دو پیک سهمگین را تحمل کردیم و همچنان هم می‌بینیم که گردش ویروس و میزان بروز بیماری در کشور بالاست. دکتر علیرضا ناجی درباره سرنوشت پیک پنجم کرونا در کشور هم گفته است: اپیدمی در ایران در پیک پنجم به سراشیبی خودش رسیده و امیدوارم که مسافرت‌های تابستانی و مراسماتی که برگزار شد و همچنین شتاب‌زدگی که در بازگشایی‌ها اعم از مشاغل، مدارس، دانشگاه‌ها و... داریم، باعث نشود که ما با پیک و خیز دیگری مواجه شویم.
 
باید به‌هوش بود
این پزشک متخصص در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: به‌هرحال ما دو پیک سهمگین را در پیک چهارم و پنجم تحمل کردیم و همچنان هم می‌بینیم که گردش ویروس در کشور بالاست و همچنان میزان بروز بیماری در کشور بالاست. به‌طوری‌که روزانه ۱۲ تا ۱۳هزار موارد مثبت شناسایی می‌کنیم که البته ممکن است این آمار خیلی دقیق نباشد.


 درعین‌حال همچنان هم تعداد کشته‌های ما حدود ۲۰۰نفر در روز است. به گفته رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تا زمانی‌که تعداد موارد شناسایی روزانه به زیر چهار تا پنج‌هزار نفر نرسد، خطر گردش بالای ویروس همچنان وجود دارد و بر همین اساس همچنان اقدامات غیردرمانی بسیار مهم است. درعین‌حال درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و ... باید با طمانینه بیشتری اقدام کنیم. ناجی همچنین تاکید کرد: واقعیت این است که پوشش واکسیناسیون ۷۰درصدی با توجه به واریانت دلتا دیگر کارا نیست. با توجه به اینکه ضریب سرایت واریانت دلتا بالاست، درصد پوشش واکسیناسیون بالای ۸۰درصد است.
 
دام دلتا برای پوشش 80 درصدی
این ویروس‌شناس با تاکید بر اینکه باید به اعداد و ارقام ۸۰درصدی در زمینه پوشش واکسیناسیون نزدیک شویم تا بتوانیم جامعه را باز کنیم، گفت: کشورهایی که تجربه پوشش واکسیناسیون بالای ۶۰درصدی و نزدیک به ۷۰درصدی داشته‌اند، مانند چین و انگلستان با تاکید بر واکسیناسیون در گروه سنی بالای ۴۰سال و همچنین بازگشایی‌های زودهنگام و باعجله درباره مدارس و... خیز بسیار بدی از دلتا را در کشورشان دیدند. وی تاکید کرد: حتی در کشورهایی که درصد بالایی واکسیناسیون داشتند، محدودیت‌هایی را دارند. مثلا در آمریکا و انگلستان علی‌رغم واکسیناسیون بالا، جامعه را مقداری باز کرده و به‌نوعی اشتباه کردند. وقتی شیوع را مجددا دیدند، برخی محدودیت‌ها را بازگرداندند.
 
تاکید بر بازگشایی مدارس
بازگشایی مدارس نیز ازجمله مواردی است که در هفته‌های اخیر بارها مورد تاکید قرار گرفته است، و البته موافقان و مخالفان جدی هم دارد. باوجوداین روز گذشته سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد که تا کنون ۸۵درصد معلمان و حدود ۶۰درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا 18ساله واکسینه شده‌اند. همچنین بازگشایی مدارس به‌صورت تدریجی و از مناطق روستایی و کم‌جمعیت آغاز شده و انتظار می‌رود از نیمه دوم آبان‌ماه نیز با توجه به شرایطی که در کشور حاکم خواهد شد و طی هماهنگی با وزارت بهداشت امر بازگشایی حضوری مدارس با فراگیری بیشتری ادامه یابد.

علیرضا کمرئی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه با توجه به هماهنگی کامل صورت گرفته با وزارت بهداشت اقدام به بازگشایی حضوری مدارس به‌صورت تدریجی، برنامه‌ریزی شده و مدیریت‌شده کردیم، گفت: شرایطی که در الگوی بازگشایی مدارس پیش‌بینی شده واکسیناسیون معلمان و سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی در جامعه بوده است که ما را به‌سمت بازگشایی برده اما با قرار گرفتن این گروه در چرخه واکسیناسیون اطمینان و آرامش نسبی بیشتری به وجود آمده اما جزو شروط بازگشایی حضوری نبوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha